Konstig hårddisk krash.

Permalänk
Medlem

Konstig hårddisk krash.

Tjo.

Köpte en ny hårddisk och istortsett direkt efter så krasha min lagrings disk som jag haft i flera år, windows hitta inte den öht. Den hade tydligen ändrats till en "Dynamic Disk" och jag lyckades ändra den tillbaka genom ett program som heter HxD Hex Editor.

Iaf efter det så lyckades jag återskapa MBR med MBRfix och bootsect från windows skivan och kunde formatera och få tillbaka mina filer med recovery program.

Det konstiga är att när jag nu efteråt kör med HDtune så visar den INGA fel på hårddisken??

Så nu undrar jag kan jag säkert använda den igen utan att den krashar? nån som vet varför den ändrades till dynamic och tappa MBRen?

Och tar gärna emot fler tips på bra hårddisk test program.

/Dennis

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem

Du får vara noggrannare när du håller med diskar. Fast det kan ha varit en tillfällighet.

Med vissa fel, virus, Uppgraderat från tex Vista till Win 7 eller när man haft ditt problem så räcker det ibland inte att bara formatera. Ofta var man även tvungen att ta bort och skapa ny partition som man (snabb) formaterar för att fixa det som blivit korrupt.

När Windows installeras ska du bara ha 1 hårddisk och 1 DVD (eller USB minne) kopplat tills du installerat klart. Helst även ta bort och skapa ny partition.

Permalänk
Medlem

Tror inte du har förstått felet? Ändra jag gjorde var att koppla in allt, inte formaterat eller partitionerat kom in i windows sen dog den efter en reboot.

Den nya hårddisken blev systemdisk, så ingen boot från den gammle. Skulle nåt gå isönder bara för detta? Och förklarar inte varför den helt plötsligt blev en dynamisk disk.

Har iaf kört tester på den i några timmar nu och den visar inga fel alls, tycker det hela är märkligt.

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem

Snarare att du inte förstod att alla problem inte hände direkt efter att man gjort misstaget när det gäller hårddiskar.

Gjorde du misstaget senast du formaterade, partitionerade, installerade osv för X år sedan så är risken större att det orsakat problemet nu. Inget hände innan för att det var inte förrän nu som du köpte en ny hårddisk. Sen så har du väll inte glömt alla andra möjliga orsaker.

Vidare så är det inte alls märkligt att HD verktyget inte hittar något fel. HD verktyg letar bara efter fysiska fel dvs en anledning till att kasta hårddisken.

Fysiskt Trasig hårddisk är en sak.
Korrupt hårddisk vilket är det du har råkat ut för är en helt annan.

Permalänk

Sök och ladda ner något program som t ex Diskwipe (http://www.diskwipe.org), och formatera disken med det.
Därefter kan du formatera med något annat t ex Windows installations-formatering.
För du har ju inte en trasig disk, utan något logiskt fel på FAT/MBR/motsvarande.
Så för att vara på den säkra sidan - kör Wipe på hela disken, formatera sedan normalt (inte snabbformatera)
och kolla upp diskens S.M.A.R.T -värden (t ex med http://www.urltoy.com/psc.htm).
Om allt verkar pikobello - så kan du köra vidare utan att behöva oroa dig.

Visa signatur

Stationär: ASUS P6X58D-E|i7-920-D0|HD4870|6GB Kingston|750W Seasonic|W7 Pro 64-bits|2x1,5TB WD Green|LTO-3|SB X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem

Ok tackar för svaren och länkarna. Den verkar funka bra enligt SMART programmet, vanlig formatering klara den med.
Får köra backup oftare framöver ifall att.

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC