Warhammer Fantasy & Warhammer 40K - Vad tycker ni om de och vilket gillar ni mest?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Warhammer Fantasy & Warhammer 40K - Vad tycker ni om de och vilket gillar ni mest?

Jag vill börja med de (eller kanske bara en av de) och undrar vad ni som kör nån av de har att säga om de. Både bra och dåligt. T.ex något i reglerna som ni frustreras över.

Hittils förstår jag den absoluta grunden av reglerna men undrar mer över vad varje ras har för speciellt tema, strategi och så. T.ex Brettonia kör på Knights med horder av kassa fotsoldater och Chaos Demons har bara massa närstridsgrejer men resten av raserna förutom HighElf begriper jag inte vad de har för tema och strategi.

Undrar också hur terrängen påverkar i båda spelen.

Ja som sagt, huvudsaken med tråden är att få veta vad ni tycker om Warhammer. Om det e skoj o så.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Tror du har lagt den här i fel forums fel.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk

Jag älskade Warhammer 40k när jag var yngre och målar samt läser "lore" än idag.
Så ja, det är roligt.

Visa signatur

Hej, hur mår du?

Permalänk
Medlem

Jag spelade WHFB från 18 upp till jag var 25 ungefär och har fortfarande kvar alla figurer och böcker nånstans i källaren. Har man lite kompisar att spela med och måla med så är det grymt kul. Vårat spelande dog bara ut då folk började flytta iväg .

Jag körde Orcs and goblins och Chaos. O&G strategi är väldigt varierande då man kan välja så mycket olika trupptyper. Men det är en rolig ras att spela och måla. De har ju rätt mycket specialregler och många slumpmässiga saker kan både ge lyckat resultat men även gå käpprätt åt helvete. Sen har man rätt mycket trupp med då de är billiga.
Chaos är ju grymt hårda men dyra. Förlorar man en karaktär eller unit med dyra trupper så brukar spelet vara slut sen. Men numera har de väl delat upp Chaos itre olika raser? När jag körde var Warriors, beastmen och demoner i samma arme´.

Terrängen påverkar olika trupper olika. Har man exepelvis skirmishers så kan de röra sig genom skog och annan terräng utan minus på movement medans vanliga trupper får halverad movement. Står man på kullar så kan man skjuta över andra trupper och man får även bonus om man har "high ground". Står man vid murar så får man ökat skydd mot archery. Nu kan de ändrat reglerna sen jag spelade så du får ta det med en nypa salt. Tror vi spelade Rev. IV

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

24Mbit,

Nix. GaPa sa att detta forum förmodligen var rätt.

killawife,

Ah! Nån som har kört det Själv är man 29 och ska precis börja. Känns lite sent men vafan....

Idag är det på 8th Edition och de ska ha ändrat en hel del. Bl.a så kan din Empire Cannon bakom dina trupper skjuta rätt igenom trupperna utan att de skadas. Min lokala spelledare tycker det e kasst o det håller jag med om.
Å andra sidan så har jag aldrig spelat det så jag har ingen aning om det är bättre eller sämre nu än förr.

Läst lite om O&G. Verkar vara balanserade i allt med bonusar till det mesta men "animosity" tärningskastet kan omkullkasta dina planer och leda till att man bara skickar fram allt man kan o mejar o skjuter o har sig o hoppas på det bästa ^^ Låter riktigt passande för en hord av småknytt som ska slåss ^^

Har svårt att bestämma mig för vilken arme jag ska välja. Två andra som är på brädspelskvällarna ska välja Dark Elves och Vampire Counts så jag tänkte välja nåt annat.
Funderat lite på Dwarves men de ska vara tråkiga att spela som och känns lite fult att bara stå o skydda massa maskiner o vänta på att fienden ska anlända....

Wood Elves & Brettonia ska vara extra dåliga enligt samma spelledare (tier 3 sa han de var i). Jag som var sugen på Wood Elves....

High Elves är en elitarme (få men starka) som alla andra alver inte tål stryk så måste vara taktiskt grym för att vinna.
Kanske Tomb Kings....
Empire känns så....lite av allt o inte grymma på nåt....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Skrivet av Eadcruzher:

Jag älskade Warhammer 40k när jag var yngre och målar samt läser "lore" än idag.
Så ja, det är roligt.

Samma här, jag absolut älskar 'loren'. Den mörka, fullkomliga, hopplösheten, i ett dystopiskt universum där mänskligheten kan liknas vid den värsta sortens personkult. Jag började spela vid 12-13 års ålder och är fortfarande intresserad, när ekonomin och tiden tillåter tänkte jag köpa färg och några blisters och måla lite

Permalänk
Medlem

Målar och spelar fortfarande 40k, gjort det i över 20år.
Börjar känna att det är dags att lägga av, men ungarna tycker det är kul att måla. Så man får hålla på ett tag till=)

Länge sedan jag spelade fantasy dock, tyckte det var jobbigt med att manövrera dessa "gigantiska" block i 3rd edition. Men det lär ha hänt en del sedan dess.

Permalänk
Medlem

Tog upp WH40K igen (målandet iaf) för någon vecka sen. Höll på mycket med WHFB i tonåren.

Permalänk

Körde massor när jag var yngre. Måladet höll i sig ett tag då det var en skön hobby.

Har kvar massa som står i ett glas skåp men inget jag kommer använda. Har även massa oöppnade tomb kings och sånt jag köpte på tradera då jag trodde att jag skulle måla men orkade inte.

TK var rätt skön att spela men lorden i chariot och väldigt sköna att måla med dip och bone spray gick snabbt och blev riktigt snygga resultat så man kunde göra massa roliga saker med plattorna etc.

Det en en bra hobby för unga männskor

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Jag kör lite då och då. Både Fantasy och 40K. Har ingen egen 40K-armé men lånar polarens CSM-armé han inte spelar med själv. Till Fantasy har jag nyligen börjat lite smått med Ogre Kingdom. Fruktansvärt roligt lag tycker jag. Är dock inte intresserad av målandet i sig. Så det får polaren sköta åt mig. Det är det taktiska att bygga armén och sen kriga med den som är intressant för mig.

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Medlem

Körde rätt länge, både Fantasy och 40K. Övergick senare till Warmachine/Hordes från Privateer Press vilket jag fortfarande håller på med. Spelar dock inte så mycket som jag skulle vilja, så det blir mest målande och trixande med armélistor.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Målade endast Warhammer 40k gubbar förr, men när jag flyttade i höstas så kände jag folk som spelade i min nya stad och de håller på att lära mig. Dock spelar vi inte 40k för tillfället, utan endast fantasy. Men vi har 40k gubbar också samt alla regelböcker så vi kan spela det med

Här är en bild från när vi spela i December (alla figurer är inte målade som ni kan se). Finns också lite hemmagjord terräng, som det ståtliga pringles-tornet!

Visa signatur

Intel i7 3770k | 32GB Ram | Asus Strix 1080 | Sennheiser HD 650 | O2+ODAC

Permalänk
Skrivet av Farner:

Målade endast Warhammer 40k gubbar förr, men när jag flyttade i höstas så kände jag folk som spelade i min nya stad och de håller på att lära mig. Dock spelar vi inte 40k för tillfället, utan endast fantasy. Men vi har 40k gubbar också samt alla regelböcker så vi kan spela det med

Här är en bild från när vi spela i December (alla figurer är inte målade som ni kan se). Finns också lite hemmagjord terräng, som det ståtliga pringles-tornet!
http://i.imgur.com/3TfjAl.jpg

Kul att se de lever vidare.

Har haft riktigt skoj vissa matcher och taktik samt lite tur är de som gör det roligt. Dock så bör armen vara målad

Spelade för många år sen på GothCon , vet inte om de va 00,01 kanske. Men hade en VC arme som gjorde bra ifrån sig då.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Vi lirade och målade/byggde rätt mycket WH40K när jag var mindre. Tyvärr har jag inte ens målat klart min armé än idag Men jag föredrar helt klart 40K framför Fantasy. Tycker det är ett intressantare koncept och framförallt Loren är ju kanon. Jag körde nån blandning mellan Space Marines, Eldar och lite lite Imperium, men jag föredrog nog Space Marines just för deras bulkighet.

Permalänk
Medlem

Har rätt mycket 40k (~25.000 pts uppdelat på 3 arméer) och WFB (~20.000 pts uppdelat på 3 arméer.), men det är bara 40k som jag fortfarande spelar aktivt.
WFB har jag knappt rört sen deras senaste regelsystem (8th) kom ut för något år sedan, tycker det är alldeles för random och tråkigt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.