Forum till samfällighet - så billigt som möjligt

Permalänk

Forum till samfällighet - så billigt som möjligt

Hej

Jag skulle behöva skapa ett forum (eller liknande funktionalitet) till min samfällighetsförening. Eftersom det handlar om väldigt lite trafik (ca 10 nya trådar och 30 nya inlägg per år) så vill jag hålla det så billigt som möjligt. Är det någon som har ett tips för hur detta kan lösas?

Undviker helst reklam. Vi behöver inte någon egen domän, bara adressen inte är alltför krånglig.

Jag har hittat ett par ställen som erbjuder gratis forum-hosting (t.ex. gratisforum.se) men då blir det å andra sidan en massa reklam överallt.

Ett alternativ hade varit att jag drog hem typ phpbb och installerade på min server hemma. Men det känns lite drygt att plötsligt få krav på uptime. Dessutom vet jag inte riktigt hur jag sköter det här med domän så smidigt som möjligt.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Hyr någon host hos någon och köp till en domän billigt. Lägg in PunBB eller phpBB borde väl fungera om du inte kommer att ha så mycket trafik på sidan.

Eller så lägger du den på din egna hemmaserver och låter den jobba istället.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeLeap:

Hyr någon host hos någon och köp till en domän billigt. Lägg in PunBB eller phpBB borde väl fungera om du inte kommer att ha så mycket trafik på sidan.

Eller så lägger du den på din egna hemmaserver och låter den jobba istället.

Citat:

Ett alternativ hade varit att jag drog hem typ phpbb och installerade på min server hemma. Men det känns lite drygt att plötsligt få krav på uptime. Dessutom vet jag inte riktigt hur jag sköter det här med domän så smidigt som möjligt.

OnT: Kolla one.com - 12kr mån för webhost, kan vara värt.
samt skaffa någon gratis domän och koppla till hotellet sen.

Eller om du känner någon som kör egenhost och fråga om du får lägga upp där.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av TimeLeap:

Hyr någon host hos någon och köp till en domän billigt. Lägg in PunBB eller phpBB borde väl fungera om du inte kommer att ha så mycket trafik på sidan.

Eller så lägger du den på din egna hemmaserver och låter den jobba istället.

Skrivet av Toivo83:

OnT: Kolla one.com - 12kr mån för webhost, kan vara värt.
samt skaffa någon gratis domän och koppla till hotellet sen.

Eller om du känner någon som kör egenhost och fråga om du får lägga upp där.

Tack för tipsen, 12kr/mån är ju helt klart acceptabelt. 3 GB borde räcka gott och väl för forumet och lite dokument. Att lägga in phpBB borde väl inte vara rocket science heller. Jag är rätt haj på mycket inom data/IT men just webb har jag aldrig hållit på med faktiskt.

Den där forummjukvaran - behöver man hålla på och uppdatera den ofta eller är det bara om man vill ha nya funktioner? Tanken är ju att sidan ska kunna leva under lång tid utan alltför mycket jobb och kompetenskrav hos de som driftar den.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Om du ute efter ett forum så kan du kolla här; http://hellboundbloggers.com/2010/05/18/free-open-source-foru...

De listar de flesta som är något att ha, säkert några som inte är så ok. Kolla själv vilket som faller dig i smaken

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

http://egetforum.se/

GRATIS FORUMKONTO
phpBB3 version 3.0.8
Många olika stilar att välja på
Obegränsad trafik
Obegränsat databasutrymme

Permalänk
Medlem

vet inte om det e nåt å ha, men googlade på "free forum".. http://www.freeforums.org/

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

http://egetforum.se/

GRATIS FORUMKONTO
phpBB3 version 3.0.8
Många olika stilar att välja på
Obegränsad trafik
Obegränsat databasutrymme

Skrivet av m4gnify:

vet inte om det e nåt å ha, men googlade på "free forum".. http://www.freeforums.org/

Tack, men båda dessa lägger till egen reklam i forumet vad jag kan förstå. Vi betalar nog gärna 12kr/månad för för egen hosting för att slippa detta.

Bäst vore det kanske att använda någon betald forum-host. På så sätt slipper man allt tekniskt med själva forummjukvaran också. Hmmm, får googla lite...

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastforward:

Tack, men båda dessa lägger till egen reklam i forumet vad jag kan förstå. Vi betalar nog gärna 12kr/månad för för egen hosting för att slippa detta.

Bäst vore det kanske att använda någon betald forum-host. På så sätt slipper man allt tekniskt med själva forummjukvaran också. Hmmm, får googla lite...

Konfigurera får du göra till viss del även på en betald tjänst.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fastforward:

Tack, men båda dessa lägger till egen reklam i forumet vad jag kan förstå. Vi betalar nog gärna 12kr/månad för för egen hosting för att slippa detta.

Bäst vore det kanske att använda någon betald forum-host. På så sätt slipper man allt tekniskt med själva forummjukvaran också. Hmmm, får googla lite...

De forum jag sett på egetforum har inte reklam, alls.

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

De forum jag sett på egetforum har inte reklam, alls.

Som jag förstått det kan man betala för att slippa reklamen på egetforum, så de forum du sett behöver inte vara gratis bara för att de ligger där.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastforward:

Som jag förstått det kan man betala för att slippa reklamen på egetforum, så de forum du sett behöver inte vara gratis bara för att de ligger där.

Precis. Ingen driver någonting så stort med enbart pengar från egen ficka.

Skickades från m.sweclockers.com