Näthandel utan inloggning, vad gäller?

Permalänk
Medlem

Näthandel utan inloggning, vad gäller?

Hej!

Mitt företag säljer en del begagnad it-utrustning via till exempel blocket och nu funderar jag på att starta en liten webbshop för att förenkla både för mig och för mina kunder. Då jag inte har särskilt många olika artiklar (kanske max 15 olika artiklar åt gången) så funderar jag på en slags webbshop utan kundvagn, och även utan inloggning. Att när man istället klickar på köp skickas till ett beställningsformulär där vald artikel fylls i automatiskt och där kunden sedan kan fylla i sina uppgifter samt godkänna köpvillkoren.

Det jag undrar är vad som gäller vid köp via ett sådant formulär? Är köpet redan här bindande? Det är ju till exempel inget som hindrar någon person att göra en massa falska beställningar vilket innebär mycket extra arbete för mig. Jag tänker här främst beställning via postförskott vilket någon skulle kunna beställa i valfritt namn bara för att jävlas, vilket skulle innebär ett par hundra kronor i förlust per paket som inte hämtas ut. Är det till exempel olagligt att göra en beställning via ett sådant formulär i någon annans namn?

Alternativet är att använda formuläret endast som en slags intresseanmälan, där ett bekräftelse e-post skickas ut som kunden måste godkänna innan beställningen går igenom, där då åtminstone e-postadressen måste vara giltig.

Någon som vet mer än mig?

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soulnut:

Hej!

Mitt företag säljer en del begagnad it-utrustning via till exempel blocket och nu funderar jag på att starta en liten webbshop för att förenkla både för mig och för mina kunder. Då jag inte har särskilt många olika artiklar (kanske max 15 olika artiklar åt gången) så funderar jag på en slags webbshop utan kundvagn, och även utan inloggning. Att när man istället klickar på köp skickas till ett beställningsformulär där vald artikel fylls i automatiskt och där kunden sedan kan fylla i sina uppgifter samt godkänna köpvillkoren.

Det jag undrar är vad som gäller vid köp via ett sådant formulär? Är köpet redan här bindande? Det är ju till exempel inget som hindrar någon person att göra en massa falska beställningar vilket innebär mycket extra arbete för mig. Jag tänker här främst beställning via postförskott vilket någon skulle kunna beställa i valfritt namn bara för att jävlas, vilket skulle innebär ett par hundra kronor i förlust per paket som inte hämtas ut. Är det till exempel olagligt att göra en beställning via ett sådant formulär i någon annans namn?

Alternativet är att använda formuläret endast som en slags intresseanmälan, där ett bekräftelse e-post skickas ut som kunden måste godkänna innan beställningen går igenom, där då åtminstone e-postadressen måste vara giltig.

Någon som vet mer än mig?

Det spelar ingen som helst roll om du har inloggning eller inte. Kunden har ingått ett bindande avtal i och med att den fyller i sina uppgifter samt bockar i (eller liknande) att de har läst köpvillkoren.

Angående falska beställningar finns ju egentligen inget som hindrar detta även om du har inloggning om du nu inte kräver att kontot verifieras via snigelpost eller så. Annars räcker ju valfri fungerande mailadress för att skicka saker på postförskott till valfri person.

Alternativet annars är att du har en knapp för att maila ut beställningsformuläret för retur via mail för att lägga en beställning. Då krävs det precis som vid inloggning en fungerande mailadress vid ordertillfället.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för upplysningen!

Jag tror att jag inledningsvis kommer att göra så att ett e-postmeddelande med vald artikel och totalpris skickas ut vid beställning som köparen måste godkänna via e-post innan beställningen går igenom. Känns inte som att personer som tycker det är roligt att fylla i formulär med andras namn går så långt att de också fyller i giltig e-postadress och svarar på detta. Något omständigt kanske, men det gäller än så länge bara 5-10 artiklar per vecka, vilket jag kan leva med.

Om jag sedan tar det ett steg längre och inte kräver ytterligare godkännande via e-post så är det bra att veta att beställningen är bindande så fort formuläret är ifyllt i alla fall. Då får köparen tillämpa ångerrätten om denne ångrar sig.

Finns det något man kan göra åt folk som fyller i formulär för skojs skull? Man vill ju göra beställningen så enkel som möjligt för de som verkligen vill köpa men ändå så svår som möjligt att någon som har lite tråkigt på lunchrasten inte får för sig att fylla i kollegans namn och adress för att ha lite roligt.

Tanken är att köparen först klickar på beställ, sedan kommer till ett formulär där han eller hon kan fylla i sina uppgifter. I detta formulär finns också länkar till köpinformation. Köparen måste sedan klicka i "Jag godkänner köpvillkoren" och sedan klicka på Skicka beställning. Då borde man väl inte kunna beställa något av misstag i alla fall.

Någon som vet vad som gäller om man beställer via internet och hämtar varan i "butik". Gäller distansavtalslagen då, eftersom att avtalet ingicks på distans? Gäller det samma om varan endast beställs online, men betalas i butik?

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »