Val av telefon till tekniskt okunnig morsa

Permalänk
Medlem

Val av telefon till tekniskt okunnig morsa

Hej Swec.

Det är så att min styvfar ska köpa en smartphone till min mamma i julklapp och min mamma har idag en gammal samsung som inte ens har kamera och skärmen har typ 4 färger :). Så tänkte kolla vilken telefon är det smartaste att köpa till henne.

Det står mellan iPhone 4 8GB eller någon android lur.

Men det känns som att iPhonen vore ett bättre val då jag tror att den är lättare att förstå sig på när det kommer till en okunnig person. Eller är jag ute och cyklar?

Det hon ska göra med telefonen är att använda den som diktafon(spela in samtal med kunder), ta kort, och filma lite.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

"Det hon ska göra med telefonen är att använda den som diktafon(spela in samtal med kunder), ta kort, och filma lite. " Det kan man göra med alla smartphones jag vet säljs så att skaffa en iphone för sån kan jag tycka är lite onödigt, så svårt är inte android att lära sig
Denna skulle räcka mer än väl http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=826679

Skulle du kunna tänka dig windows phone 7 (det är väldigt enkelt och snabbt och mitt favorit operativsystem) så är denna helt okej http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=965426

"diktafon(spela in samtal med kunder)," Menar du sitta i samma rum och spela in när dom pratar eller spela in när man ringer folk?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Köp en iphone. Lätt att förstå och bra kvalitet. Har själv android men det är för att jag gillar att pilla lite mer... Brukar faktiskt bara rekommendera iphone till tjejer, lättast så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av motvikt:

Köp en iphone. Lätt att förstå och bra kvalitet. Har själv android men det är för att jag gillar att pilla lite mer... Brukar faktiskt bara rekommendera iphone till tjejer, lättast så.

Jo det är la lättast men orkar man hjälpa lite så kan man komma undan med en billigare telefon. Jag har till och med fått mina föräldrar att klara av symbiantelefoner (som alla säger är skitkrångligt) bra efter någon dag och flytande efter någon vecka.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Tror det blir en iPhone då jag och andra i familjen har iphone så kan det vara roligare med facetime och sånt men tack för synpunkterna ändå

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

iPhone och Windows Phone är oändligt mycket mer användarvänliga än androidlurar.
De befinner sig inte i samma solsystem.

Men om övriga familjemedlemmar har iPhones så är det ju bra att köpa en iPhone. Då får hon ju gratis "sms" till dessa personer tack vare iMessage.

Sen kan man göra lite mer saker med en androidtelefon såklart, men mängden finesser gör att komplexiteten ökar exponentiellt.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

kolla in ZTE blade. Billig enkel. Räcker väl gott och väl för den mindre insatte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Skulle du kunna tänka dig windows phone 7 (det är väldigt enkelt och snabbt och mitt favorit operativsystem) så är denna helt okej http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=826679

Detta är väl ändå en Android och inte en Wp?

Permalänk
Inaktiv

Är hon tekniskt okunnig är väl Iphone det bästa?
Försöker inte trolla utan som telefon är det nog enklast, det är ju svårt att inte fatta vad man ska göra.

En annan tanke är ju att hon får ta en äldre telefon med vanlig knappsats, ska hon inte surfa o använda appar så duger det ju lika bra.
Xperia telefonerna är ju sjukt långsamma också, iaf den jag har testat, dålig respons och kasst interface.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Detta är väl ändå en Android och inte en Wp?

fel länk;) rättat nu

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Är hon tekniskt okunnig är väl Iphone det bästa?
Försöker inte trolla utan som telefon är det nog enklast, det är ju svårt att inte fatta vad man ska göra.

En annan tanke är ju att hon får ta en äldre telefon med vanlig knappsats, ska hon inte surfa o använda appar så duger det ju lika bra.
Xperia telefonerna är ju sjukt långsamma också, iaf den jag har testat, dålig respons och kasst interface.

Du har nog testat från förra generationen xperia x10/x8 när det stämde nu är xperia en bra och prisvärd serie enligt mig i alla fall (dock inte testat alla nya men active RAY neo och nya mini). Och interfacet på android spelar ju ingen roll eftersom du installerar ett annat om du ogillar orginal.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Nokia Lumia 800

wp7 väldigt snabbbt/enkelt/stilrent

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?