Dags att bygga kontor runt Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Dags att bygga kontor runt Macbook Air 13"

I somras köpte jag en MBA för att kunna arbeta på flera olika platser men de senaste veckorna har förändringen från 15" till 13" satt sina spår på så vis att jag, likt många andra, tenderar att luta mig fram över datorn. Resultatet är smärta i nacke och rygg vilket gör att jag allt som oftast placerar mig i soffan eller sängen för att få stöd för ryggen.

Därför har jag beslutat mig för att investera i en klassisk kontorsuppsättning i form av tangentbord, mus och en ordentlig skärm. Naturligtvis vill jag fortsätta använda min MBA som primär dator och är därför intresserad av vilka möjligheter jag har.

Vad jag har tittat på hittills:

1) Dockningsstation ($210) vilket är otroligt fult och ger en hel del sladdar.
2) Thunderbolt Display är lockande men priset (10 000 kr) känns omotiverat.
3) Köpa valfri skärm och koppla in i min MBA och använda bluetooth för tangentbord + mus.

Jag har ingen direkt kringsutrustning. Papper skriver jag ut på det lokala biblioteket och min externa hårddisk använder jag ytterst sällan. Skulle jag då använda bluetooth för tangentbord och mus så ser jag egentligen ingen fördel med att investera i en dockningsstation.

Egentligen har jag väl två frågor:

1) Har någon av er en macbook + extern skärm och hur har ni då löst det?
2) Är priset på Thunderbolt Display motiverat eller bör jag gå efter en billig skärm på ca 3 - 4000 kr.

Permalänk
Hedersmedlem

Thunderbolt displayen är okej prissatt, man får betala några tusenlappar för designen och smidigheten jämfört med motsvarande bildkvalitet från andra märken. Men om du inte jobbar med foton eller något grafiskt finns det väl å andra sidan ingen anledning till att ha en så bra skärm.

Jag använder själv en Eizo 24" samt Apples trådlösa tangentbord och externa trackpad. Apples möss har tyvärr en tradition att vara ganska kassa. I min skärm har jag kopplat in en extern hårddisk som används för att ta backup, samt min USB-dac, så jag behöver bara koppla in en usb-sladd i datorn. Har satt fast hårddisken på baksidan av skärmen så den inte syns, väldigt smidigt

Ergonomi och laptops går tyvärr inte så bra ihop pga avståndet mellan tangentbord och skärm ...

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Skrivet av ducedo:

I somras köpte jag en MBA för att kunna arbeta på flera olika platser men de senaste veckorna har förändringen från 15" till 13" satt sina spår på så vis att jag, likt många andra, tenderar att luta mig fram över datorn. Resultatet är smärta i nacke och rygg vilket gör att jag allt som oftast placerar mig i soffan eller sängen för att få stöd för ryggen.

Därför har jag beslutat mig för att investera i en klassisk kontorsuppsättning i form av tangentbord, mus och en ordentlig skärm. Naturligtvis vill jag fortsätta använda min MBA som primär dator och är därför intresserad av vilka möjligheter jag har.

Byggt ihop något kontor ännu?

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeovinceZX:

Byggt ihop något kontor ännu?

Har inte bestämt mig för vilken skärm ännu men det blir troligtvis inte Thunderbolt Display. Istället ska jag bege mig till en lokal elektronikkedja för att titta på storlekarna. Efter flera år med laptop och 15" innan dess så är jag osäker på om 24" eller 27" passar mig bäst.

I övrigt så blir det ett trådlöst tangentbord och mus eller touchpad (osäker på vad som passar mig bäst).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Har inte bestämt mig för vilken skärm ännu men det blir troligtvis inte Thunderbolt Display. Istället ska jag bege mig till en lokal elektronikkedja för att titta på storlekarna. Efter flera år med laptop och 15" innan dess så är jag osäker på om 24" eller 27" passar mig bäst.

I övrigt så blir det ett trådlöst tangentbord och mus eller touchpad (osäker på vad som passar mig bäst).

Tycker du gör ett bra beslut! Jag har ont om budget och har inte råd att bygga mig något och jag märker att jag lutar mig över min MBP 13" mer och mer och får ganska så ont i ryggen.
MBP har jag fått i mitt program och sitter vid den ca 3-7 timmar på skoltid och någon/ några timmar hemma ifall jag inte orkar sätta mig vid stationära burken.

Tänk på att stor upplösning äter mycket mera kraft när man använder en klenare dator Ifall du sitter med PS mycket tex.

Permalänk
Medlem

Lite halvt OT:
Hur funkar detta med extern skärm och Apple laptops egentligen? Har experimenterat med sambons MacbookPro, snow leopard, men det verkar inte gå att få bilden helt över på extern skärm. Det är svårare att dra full nytta av en stor extern skärm om man hela tiden måste jaga program och menyer på laptopens lilla skärm jämfört med om man kan flytta allt till den stora direkt.

Finns det någon lösning på detta utom fusksättet att väcka datorn med USBtangentbord när locket är stängt?

Mer on-topic: Dells skärmar har oftast en fin kombo av USB-hubb, DisplayPort och human prislapp. Kanske kan vara något?

Skrivet av kenix:

Tycker du gör ett bra beslut! Jag har ont om budget och har inte råd att bygga mig något och jag märker att jag lutar mig över min MBP 13" mer och mer och får ganska så ont i ryggen.
MBP har jag fått i mitt program och sitter vid den ca 3-7 timmar på skoltid och någon/ några timmar hemma ifall jag inte orkar sätta mig vid stationära burken.

Tänk på att stor upplösning äter mycket mera kraft när man använder en klenare dator Ifall du sitter med PS mycket tex.

Hög upplösning kräver ingen ytterligare prestanda alls av datorn såvida du inte kör 3D-applikationer eller liknande, PS har jag själv inte märkt att det skulle lida på något sätt av högre upplösning men det var ett par versioner sedan jag testade senast.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Lite halvt OT:
Hur funkar detta med extern skärm och Apple laptops egentligen? Har experimenterat med sambons MacbookPro, snow leopard, men det verkar inte gå att få bilden helt över på extern skärm. Det är svårare att dra full nytta av en stor extern skärm om man hela tiden måste jaga program och menyer på laptopens lilla skärm jämfört med om man kan flytta allt till den stora direkt.

Finns det någon lösning på detta utom fusksättet att väcka datorn med USBtangentbord när locket är stängt?

Med min erfarenhet så kan du inte korta 2 st olika upplösningar t ex 1024*x på ena och 1920*1080 på den andra. Men är inte hundra och skulle uppskatta om någon kan svara på denna fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenix:

Med min erfarenhet så kan du inte korta 2 st olika upplösningar t ex 1024*x på ena och 1920*1080 på den andra. Men är inte hundra och skulle uppskatta om någon kan svara på denna fråga.

För att förklara med Windowstermer är det Extended Desktop jag lyckats få till medan det jag är ute efter är External Only. Helst med laptopen ihopvikt i något ställ bredvid datorn men pga av MacBookens kylsystem är detta inte riktigt lämpligt långa stunder.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

För att förklara med Windowstermer är det Extended Desktop jag lyckats få till medan det jag är ute efter är External Only. Helst med laptopen ihopvikt i något ställ bredvid datorn men pga av MacBookens kylsystem är detta inte riktigt lämpligt långa stunder.

Det kunde (att man kan köra högre upplösning på en annan skärm och ha sin egen ihopvikt) jag men jag trodde du syftade på olika upplösningar på olika skärmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenix:

Det kunde (att man kan köra högre upplösning på en annan skärm och ha sin egen ihopvikt) jag men jag trodde du syftade på olika upplösningar på olika skärmar

Genom att väcka den ur sleep med ett tagentbord eller finns det något legitimt sätt? I och med att fläkten ska få ut sin luft genom luckan som blir i gånggärnet när datorn är stängd känns det som att det borde bli problem efter ett tag.

Visserligen inte hela världen då sambon insett att hon ändå vill ha en stationär windowsdator som alltid står där och köra dropbox mellan dem, men hade vart kul att veta.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

För att förklara med Windowstermer är det Extended Desktop jag lyckats få till medan det jag är ute efter är External Only. Helst med laptopen ihopvikt i något ställ bredvid datorn men pga av MacBookens kylsystem är detta inte riktigt lämpligt långa stunder.

Det man kan göra är att sätta externa skärmen som primär och sedan flytta ner macbookens skärm snett nedanför så att man inte kommer åt den så lätt. Inte helt optimalt men fungerar

Vill man ha locket stängt går det också, i Lion per automatik men i Snow Leopard så är det väckning med tangentbord som gäller

http://support.apple.com/kb/HT3131?viewlocale=sv_SE

Men som du sa så är det väl inte helt optimalt med kylningen

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Genom att väcka den ur sleep med ett tagentbord eller finns det något legitimt sätt? I och med att fläkten ska få ut sin luft genom luckan som blir i gånggärnet när datorn är stängd känns det som att det borde bli problem efter ett tag.

Visserligen inte hela världen då sambon insett att hon ändå vill ha en stationär windowsdator som alltid står där och köra dropbox mellan dem, men hade vart kul att veta.

Tror jag såg en funktion att man kunde stänga av att den inte gick ner i viloläge och bara fortsätter ticka på när man stänger ner skärmen. Men behöver sova nu så du får surfa lite då

Permalänk
Skrivet av kenix:

Med min erfarenhet så kan du inte korta 2 st olika upplösningar t ex 1024*x på ena och 1920*1080 på den andra. Men är inte hundra och skulle uppskatta om någon kan svara på denna fråga.

Två olika upplösningar ska inte vara några problem alls, så länge du inte klonar bilden vill säga.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Jag använder senaste Air:en tillsammans med Cinema display 27", inga problem att köra 2560x1440 och 1440x900 samtidigt. Jag har det så att cinema display är huvudskärm där dockan, menyrad osv. finns, sen brukar jag använda skärmen på MPA till spotify eller något liknande. Använder för övrigt ett ställ till datorn så den kommer upp i jämnhöjd med cinema display.

Permalänk

Jobbar också på en docknings-liknande lösning för min MBA 13' 2011, min idé är en så länge att ta ur botten ur min skrivbordslåda och bygga ett slags ställ med nödvändiga sladdar, dvs till ström, skärm, högtalare och usb-hubb nära till hands. Sen såklart sörja för god ventilation/kylning.

Tanken är att jag lätt ska kunna lyfta ur datorn ur lådan och ge mig iväg, för att sedan lika snabbt plugga in den i stationen när jag kommer hem igen.
Tangentbord och mus kommer såklart vara trådlösa för att minimera andelen sladdar att plugga in.

Mitt arbete kommer ta fart efter jul då jag kommer ha mer tid och resurser, hade vart kul att följa din utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronärtskocka:

Jobbar också på en docknings-liknande lösning för min MBA 13' 2011, min idé är en så länge att ta ur botten ur min skrivbordslåda och bygga ett slags ställ med nödvändiga sladdar, dvs till ström, skärm, högtalare och usb-hubb nära till hands. Sen såklart sörja för god ventilation/kylning.

Tanken är att jag lätt ska kunna lyfta ur datorn ur lådan och ge mig iväg, för att sedan lika snabbt plugga in den i stationen när jag kommer hem igen.
Tangentbord och mus kommer såklart vara trådlösa för att minimera andelen sladdar att plugga in.

Mitt arbete kommer ta fart efter jul då jag kommer ha mer tid och resurser, hade vart kul att följa din utveckling.

Kanske kan detta vara ett alternativ för dig. Kanske inte optimalt för kylningen men smidigt:

http://www.kickstarter.com/projects/29222207/landingzone-the-...

Permalänk
Skrivet av ducedo:

Kanske kan detta vara ett alternativ för dig. Kanske inte optimalt för kylningen men smidigt:

http://www.kickstarter.com/projects/29222207/landingzone-the-...

Onekligen inspirerande, letat efter ungefär exakt detta innan men bara hittat förskönade ställ mer eller mindre.
Men ja, jag oroar mig för kylningen, luftintaget är som sagt under tangenterna.
Min idé är att ha locket smått öppet (så mycket den kan utan att slå i "taket" och sen ha aktiva fläktar med justerbar hastighet som blåser både till insugningsområdet men också längs med undersidan för att på så sätt kyla den och blåsa iväg varm luft från utblåset.

Jag håller på att måla upp en mockup i sketchup som jag skulle kunna lägga ut här för att förtydliga.