Skyrim Mods (Bra mods här)

Permalänk
Avstängd

Ja, vi får lira mot varandra då de fixat det sista... ha ha, det ser jag också fram mot!
Man kan ju vara upp till åtta skallar åt gången i den färdiga versionen är det tänkt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Blir tokig här - har lirat Skyrim till och från sedan julen och det har flutit på riktigt bra. Men sedan fredags kväll så kraschar spelet när jag öppnar kartfunktionen. Bara rakt ut till desktop. Från ingenstans. Har testat med äldre saves, testat med ett nytt spel - det fungar inte. Tänkte att jag får väl sluta använda fast travel då, men kom på att kartfunktionen som sådan behöver jag ändå ha...

Nån som har en idé?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Blir tokig här - har lirat Skyrim till och från sedan julen och det har flutit på riktigt bra. Men sedan fredags kväll så kraschar spelet när jag öppnar kartfunktionen. Bara rakt ut till desktop. Från ingenstans. Har testat med äldre saves, testat med ett nytt spel - det fungar inte. Tänkte att jag får väl sluta använda fast travel då, men kom på att kartfunktionen som sådan behöver jag ändå ha...

Nån som har en idé?

Har för mig att detdär hade någonting med en bugg som hade med RAM minnet att göra, prova att svepa runt över kartan i en "cirkel" innan du går tillbaka till världen (om den inte krachar direkt).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Tyvärr, kan inte ens öppna kartan. Så fort jag trycker på M så dör spelet. Tog bort alla moddar kopplade till någon som helst kartfunktion nu men förgäves. Fattar verkligen inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

@Mizzarrogh: Tyvärr, kan inte ens öppna kartan. Så fort jag trycker på M så dör spelet. Tog bort alla moddar kopplade till någon som helst kartfunktion nu men förgäves. Fattar verkligen inte.

Mmm...
Kan tyvärr inte hjälpa dig konkret, men jag åkte på någonting som påminde om det för flera år sedan, då läste jag på något amerikanskt forum om en bugg som gjorde att spelet krachade och man blev "utkastad" såsom du beskriver då man öppnade kartan, ibland kunde felet så att säga accumuleras tills man fick det du beskriver, man sade på det forumet (tyvärr minns jag inte var ja glästa det...) att det troligen hade med hur spelet använder RAM minnet och att det var någon bugg som fanns redan i bas spelet, ibland försvann det För mig försvann det i samband med någon uppdatering, jag vet ej om det behöver göras i någon viss ordning kanske?

Jag är också intresserad av svaret på detta då jag misstänker att det i teorin kan drabba alla med tiden, och om man som vi kör många moddar vill man ju oftast köra samma installation så länge det går.

En annan grej jag råkat på både i Skyrim och i Oblivion som jag inte kan förklara men som kanske beror på samma bugg är att spelat plötsligt tvärdör slupmpmässigt på samma vis mitt i spelet och stänger ned sig på samma vis (har för mig att det hade med någon funktion som skall skydda hårdvaran i OS som orsakar den hastiga nedstängningen).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Möjligt att en mod kanske lämnat efter texturer i nån mapp? Om man använder tex. NMM är det inte alltid den avinstallerar allt. Nu har jag inte haft Skyrim installerat på ett långt tag men öh, titta i mappen data/textures/landscape eller nåt, där tror jag den installerar grejer.

Sen har du .ini kommandon som har med kartan att göra. Möjligt att nåt gått fel där. Flytta .ini filerna i Mina Dokument eller var de nu ligger och låt den göra nya och se om något händer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Mmm...
Kan tyvärr inte hjälpa dig konkret, men jag åkte på någonting som påminde om det för flera år sedan, då läste jag på något amerikanskt forum om en bugg som gjorde att spelet krachade och man blev "utkastad" såsom du beskriver då man öppnade kartan, ibland kunde felet så att säga accumuleras tills man fick det du beskriver, man sade på det forumet (tyvärr minns jag inte var ja glästa det...) att det troligen hade med hur spelet använder RAM minnet och att det var någon bugg som fanns redan i bas spelet, ibland försvann det För mig försvann det i samband med någon uppdatering, jag vet ej om det behöver göras i någon viss ordning kanske?

Jag är också intresserad av svaret på detta då jag misstänker att det i teorin kan drabba alla med tiden, och om man som vi kör många moddar vill man ju oftast köra samma installation så länge det går.

En annan grej jag råkat på både i Skyrim och i Oblivion som jag inte kan förklara men som kanske beror på samma bugg är att spelat plötsligt tvärdör slupmpmässigt på samma vis mitt i spelet och stänger ned sig på samma vis (har för mig att det hade med någon funktion som skall skydda hårdvaran i OS som orsakar den hastiga nedstängningen).

Hmm ja jag kommer ihåg att UAC och Vista i sin linda krånglade med Oblivion. Men jag ska göra en återställning av burken till i torsdag tänkte jag så får jag se - jag kan ha mixtrat med nån ENB eller något men är långt ifrån säker.
Spelet kan också tvärdö om man har två NIF-filer eller meshar som krockar, det är dock möjligt att repetera. Kan exempelvis inte gå mer än en meter bakom de första standing stones utanför Riverwood utan att spelet kraschar och så en liten fyrkant runt där. Men jag vet om det nu och går därför runt den ytan.

Skrivet av circedge:

Möjligt att en mod kanske lämnat efter texturer i nån mapp? Om man använder tex. NMM är det inte alltid den avinstallerar allt. Nu har jag inte haft Skyrim installerat på ett långt tag men öh, titta i mappen data/textures/landscape eller nåt, där tror jag den installerar grejer.

Sen har du .ini kommandon som har med kartan att göra. Möjligt att nåt gått fel där. Flytta .ini filerna i Mina Dokument eller var de nu ligger och låt den göra nya och se om något händer?

Hej,
Lät skyrim skapa nya men samma problem tyvärr. En god tanke dock!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Hmm ja jag kommer ihåg att UAC och Vista i sin linda krånglade med Oblivion. Men jag ska göra en återställning av burken till i torsdag tänkte jag så får jag se - jag kan ha mixtrat med nån ENB eller något men är långt ifrån säker.
Spelet kan också tvärdö om man har två NIF-filer eller meshar som krockar, det är dock möjligt att repetera. Kan exempelvis inte gå mer än en meter bakom de första standing stones utanför Riverwood utan att spelet kraschar och så en liten fyrkant runt där. Men jag vet om det nu och går därför runt den ytan.

Hej,
Lät skyrim skapa nya men samma problem tyvärr. En god tanke dock!

Mmm... Jag noterade också dendär kollisions buggen du nämner där när jag provade några WeltVolk (kanske inte så känd som de andra som nämnts här, men tycker han ibland gjort djälkigt bra grejer att testa sådanthär med med korsportnings grejerna han gjorde för länge sedan då han portade över en massa mesh och gjorde nya NIF från andra spel) moddar för länge sedan, man såg när vissa fungerade felfritt och andra fick konstiga buggar.
Men, nu snackar vi kanske moddning på hög nivå... ha ha!
Kan inte påstå att jag är vidare duktig på det, men har i allafall testat att porta över några mesh och annat och labbat med med NIF scope (NIF scope är väl ungefär min nivå för närvarande... ha ha! Fast tycker ärligt talat att de gjorde ett bra jobb med den, var ganska enkel att använda tyckte jag när jag testade den) och liknande för test förut för att se om det fungerade... Ibland gör det det ganska rakt av, ibland inte alls...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Slängde Skyrim mappen och har börjat en återställning till den sista februari. Vet inte riktigt vad som krånglar men återställningen/kopieringen av filer dör i nätverket efter några timmar (min installation är på 124GB av väldigt små filer). I andra trådar har jag nämnt att jag har vissa nätverksproblem så jag hoppas att det går att ordna genom att kopiera hela backupen och återställa den. Fick precis ett I/O timeout...

Permalänk
Medlem

Återställde nu till 2019-02-28, kl06.30, men det löste inget. Snarare tvärtom då texturer och SKSE inte vill laddas in. Gav mest lila texturer, vilket i och för sig är enkelt att lösa tror jag. Däremot så fungerade det inte att ta upp kartan trots detta. Så jag tror att jag kastar in handduken och kör en komplett installation av 64bitars varianten istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Återställde nu till 2019-02-28, kl06.30, men det löste inget. Snarare tvärtom då texturer och SKSE inte vill laddas in. Gav mest lila texturer, vilket i och för sig är enkelt att lösa tror jag. Däremot så fungerade det inte att ta upp kartan trots detta. Så jag tror att jag kastar in handduken och kör en komplett installation av 64bitars varianten istället.

Jag kör 64 bitars idag sedan en tid tillbaka, men jag gjorde en clean installation i slutet av förra året.
(Kör dock mest SE idag eftersom jag fick det och ville testa det, använder mest "oldrim" som motor till Enderal för närvarande.)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Det är en viss känsla att sitta med ett "cleant" Skyrim. Min gamla installation var på som jag nämnde tidigare 120GB och då är väl spelet i sig bara 4-5GB. Hade över 700 olika moddar aktiva (Nexus Skyrim Overhaul stod väl för 150 av dem) och en massa annat. Aningens osäker på vad man ska köra nu, i och med att det var så många moddar var också flera väldigt gamla, i princip från 2011 och framåt. Så vilka moddar bör man ha för att stabilisera och göra spelet hållbart utöver de uppenbara som unofficial patch och dylikt?

Permalänk
Medlem

Jag önskar att jag orkade bry mig om spel, men tror att spelandet är borta för gott. Skyrim är ett av det bästa spelen jag har och kommer alltid vara det. Lika så att uppgradera hårdvaran finns inte längre

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Jag önskar att jag orkade bry mig om spel, men tror att spelandet är borta för gott. Skyrim är ett av det bästa spelen jag har och kommer alltid vara det. Lika så att uppgradera hårdvaran finns inte längre

Jag har slängt ut TVn...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Special Edition kraschar också, dock helt utan moddar. Kom på att jag testade SE i höstas och hade samma problem då. Nu passar det dock bra med en komplett formatering i helgen så förhoppningsvis löser det alla problem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Special Edition kraschar också, dock helt utan moddar. Kom på att jag testade SE i höstas och hade samma problem då. Nu passar det dock bra med en komplett formatering i helgen så förhoppningsvis löser det alla problem

Skickades från m.sweclockers.com

Trasig dator?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@AMD-FX: Njae egentligen inte. Det blev något seriöst fel med Nexus Modmanager i höstas som sabbade alltihopa. Kan inte förklara det bättre än så, men det är något registerfel som ställer till det. Övrigt funkar det fint. Vad jag vet...

Edit: Det vill sig inte för mig längre. Nu går det inte ens att installera Windows 10, står bara att "Vi kan inte skapa en partition blahblahblah"... suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@AMD-FX: Njae egentligen inte. Det blev något seriöst fel med Nexus Modmanager i höstas som sabbade alltihopa. Kan inte förklara det bättre än så, men det är något registerfel som ställer till det. Övrigt funkar det fint. Vad jag vet...

Edit: Det vill sig inte för mig längre. Nu går det inte ens att installera Windows 10, står bara att "Vi kan inte skapa en partition blahblahblah"... suck.

Då måste hårddisken vara trasig eller minnena? Jag skulle inte vilja ha den datorn i alla fall

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Fick ordning på det efter att ha kastat ut Nexus Modmanager och nu ägnat de senaste tolv timmarna åt att ladda hem moddar igen. Fungerar klockrent nu. Pillade som snabbast ihop den grafiska grunden för mitt spel och tog några första bilder utanför Whiterun. Bilderna gör det inte riktigt rättvist men i mitt tycke är det absolut i klass med Far Cry 5 när det rör på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Fick ordning på det efter att ha kastat ut Nexus Modmanager och nu ägnat de senaste tolv timmarna åt att ladda hem moddar igen. Fungerar klockrent nu. Pillade som snabbast ihop den grafiska grunden för mitt spel och tog några första bilder utanför Whiterun. Bilderna gör det inte riktigt rättvist men i mitt tycke är det absolut i klass med Far Cry 5 när det rör på sig.

https://i.imgur.com/3Tkk090.jpg

https://i.imgur.com/CQv200j.jpg

https://i.imgur.com/KmzumQq.jpg

Kan du länka till moddarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Kan du länka till moddarna?

Absolut.
Grunden är SMIM och sedan den 10GB stora Skyrim Realistic Overhaul. Där efter är det Skyrim 3d Landscapes och Skyrim 3d Trees and plants. Lade även till SFO. På bilderna är Simply bigger trees samt LushAMP.

Övergripande är det ELFX och Vivid Weathers tillsammans med Rudy ENB för ljussättningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Fick ordning på det efter att ha kastat ut Nexus Modmanager och nu ägnat de senaste tolv timmarna åt att ladda hem moddar igen. Fungerar klockrent nu. Pillade som snabbast ihop den grafiska grunden för mitt spel och tog några första bilder utanför Whiterun. Bilderna gör det inte riktigt rättvist men i mitt tycke är det absolut i klass med Far Cry 5 när det rör på sig.

https://i.imgur.com/3Tkk090.jpg

https://i.imgur.com/CQv200j.jpg

https://i.imgur.com/KmzumQq.jpg

Ser ut som ett träd hänger i luften på bild 3

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Har sett att ett och annat träd gör det - vet inte riktigt vad man ska göra åt det

Permalänk
Avstängd

Kan inte heller svara på det, men det går att ändra objekt manuellt i editorn så att de autolinjerar med markplanet om man markerar objektet och trycker "F"

Edit, troligen har man glömt att linjera dem, eller så är de autogenererade när det skapades, objekt blir hängande där man placerar dem i editorn, så om tex ett träd håller samma level som de andra men terrängplanet är annorlunda där så kan det bli hängande i luften om man glömmer att synkronisera de aktuella objekten med det faktiska markplanet.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Kan nog stämma, verkar också som att "lush" moddar kan orsaka problemet. I detta fallet tror jag att LushAmp dubblerar antalet meshar i varje träd och kanske missas något träd då skogen är en mod (Whiterun Hold forest). Men jag löste det på mitt vis genom att installera en gräsmodd (Verdant) och nu växer gräset oftast så högt att man inte ser det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

@Mizzarrogh: Kan nog stämma, verkar också som att "lush" moddar kan orsaka problemet. I detta fallet tror jag att LushAmp dubblerar antalet meshar i varje träd och kanske missas något träd då skogen är en mod (Whiterun Hold forest). Men jag löste det på mitt vis genom att installera en gräsmodd (Verdant) och nu växer gräset oftast så högt att man inte ser det

Min misstanke är att det lägger träd två i jämnhöjd med träd ett i så fall, vilket gör att träd två kan sväva i luften (om det är motsvarande nedsänkt så syns det inte på samma vis eftersom rotdelen går ganska lång tupp på modellen), modellen för barrträd har ingen riktig nederdel, därför ser de ut som om de är nedstuckna i marken ibland också...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Kan va. Spelet flyter på riktigt bra nu. Min modsetup tillåter inte att 980ti och 1600p blir 60fps men det flyter trots allt på riktigt bra. Inga moddar är äldre än ett år så det borgar också för en viss kvalitet (främst stabilitetmässigt). Största och enda problemet just nu är att Race Menu inte fungerar men verkar vara ett känt problem.

Permalänk
Avstängd

Nytt från Firemanaf

Edit, skulle visst ha varit i SE tråden såg jag...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Oj vet inte vad jag tycker - musiken förstörde och likaså (som många andra, förstår inte hur man kan göra så när man gör en showcase) varför ska man vara i tredjepersons perspektiv när man visar något? Blir bara att man ser karaktären och inte miljön

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Oj vet inte vad jag tycker - musiken förstörde och likaså (som många andra, förstår inte hur man kan göra så när man gör en showcase) varför ska man vara i tredjepersons perspektiv när man visar något? Blir bara att man ser karaktären och inte miljön

Dock tycker jag att han är väldigt tekniskt duktig när det kommer till designen av hans egna moddar, bland annat tycker jag att han har väldigt bra öga för färgbalans i ENBer, mm-

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number