Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Skyrim Mods (Bra mods här)

Skyrim Mods (Bra mods här)

Det skulle vara kul om ni länkade till fina mods här.
Kan ni förklara hur man installerar en mod för skyrim? Jag har aldrig använt mods tidigare så det skulle va bra att veta hur man gör.
Kan man ha flera mods installerade i spelet?

Här är en mod för att förbättra ansikten i spelet ...

http://blog.fileplanet.com/2011/11/14/monday-mod-elder-scroll...

#skyrim

Skyrim HD - 2K Textures
http://www.skyrimnexus.com/downloads/file.php?id=607

Landscape Texture Pack WIP
http://www.skyrimnexus.com/downloads/file.php?id=329

2st Texturpaket, just nu 2048, men bra mkt bättre än standard.
BÅDA ÄR WIP men fungerar bra, jag använder båda iaf.

Måste bara fråga om Skyrim Nexus, för jag kan inte logga in där. Man måste ju vara registrerad för att ladda ner filer över 2MB eller något sådant, så jag registrerade mig. Vid registreringen så kommer man till Nexus Forums huvudsida och man registrerar ett konto där tydligen och det fungerade hur bra som helst. Jag kan logga in där och kolla alla forum etc, men på Skyrim Nexus så går det inte att logga in? Användarnamnet verkar fungera för den klagar inte på det men den säger att lösenordet är fel varenda gång... Men på huvudsidan går det att logga in med det lösenordet :/

Edit: Hmm, testade att ändra lösenordet och nu fungerar det på båda ställena. Det kanske var något tecken i lösenordet som inte fungerade på Skyrim Nexus-sidan eller så blev det något konstigt vid registreringen (sidan gick väldigt trögt då). Knepigt...

Senast redigerat 2011-11-19 08:53

HD texture mods är ju att föredra, hur funkar deras Mod tool? är det något att installera?

Ok tydligen går inte de jag länkade så bra ihop, märkte nu i Whiterun att vissa texturer saknas i distansen på bergen, samt inomhus i vissa byggnader.

Någom som har en bra tweakad .ini fil?

Hur mycket mer krävande blir spelet om man installerar dessa mods?

Skrivet av Tyrgrim:

Hur mycket mer krävande blir spelet om man installerar dessa mods?

Beror på modden. Men det brukar stå i beskrivningen ungefär hur mycket skillnad det gör, sen kan det ju variera väldigt också men det fungerar som en fingervisning.

Men eftersom det är en konsolport så har man ganska bra med minne kvar att arbeta med.

Hur lägger man in moddarna? Det står att man ska bara lägga in dom i data och ersätta filer men det går ju inte? Det finns ju inga filer att ersätta där?

Skrivet av Zeuxlarsson:

Hur lägger man in moddarna? Det står att man ska bara lägga in dom i data och ersätta filer men det går ju inte? Det finns ju inga filer att ersätta där?

Dom förutsätter att man kanske har tidigare moddar som ändrar samma filer, alternativt att man har packat upp bsa-flerna direkt i sin Skyrim/data-mapp. Men ett orört Skyrim har inga sådana filer att ersätta, så det är bara att kopiera in enligt readme-filen och starta spelet.

Skrivet av Mr. Bravo:

Dom förutsätter att man kanske har tidigare moddar som ändrar samma filer, alternativt att man har packat upp bsa-flerna direkt i sin Skyrim/data-mapp. Men ett orört Skyrim har inga sådana filer att ersätta, så det är bara att kopiera in enligt readme-filen och starta spelet.

Så eftersom jag inte har några som helst moddar i nuläget så är det bara att lägga in dom? Tar dom då prio över de bsa filer som redan ligger där?

EDIT: Måste man inte enabla moddarna igenom att ha dom som run i data från launchers så som morrowind, oblivion, fallout etc?

EDIT2: Det fungerade, tydligen var det precis som du sa, bara att lägga in dom i skyrim/data och inget mer än så. Dock så buggade sig vissa texturer också krashade spelet på vissa ställen så jag väntar nog med att lägga in massor med moddar.

Senast redigerat 2011-11-19 11:14

man behöver inte enabla dem verkar det som, funkar direkt

Skrivet av Defender:

man behöver inte enabla dem verkar det som, funkar direkt

Precis, jag märkte det. Dock så krashade spelet så jag gissar att de flesta moddarna och texturerna inte är direkt färdiga än med tanke på hur nytt spelet är. Blir nog att vänta.

Skrivet av Zeuxlarsson:

Så eftersom jag inte har några som helst moddar i nuläget så är det bara att lägga in dom? Tar dom då prio över de bsa filer som redan ligger där?

EDIT: Måste man inte enabla moddarna igenom att ha dom som run i data från launchers så som morrowind, oblivion, fallout etc?

Ja spelet läser i första hand in de filer som inte är packade i BSA-filerna. Fast i tidigare versioner av spelmotorn så var man även ibland tvungen att definera deras sökvägar i en viss "archive invalidation"-fil, men jag är osäker på om det behövs längre. Har iaf inte läst om någon mod som kräver det än.

Den typen av moddar som släpps just nu behöver inte aktiveras via en launcher, utan kan kopieras in i mappen manuellt och läses av spelet automagiskt. Detta pga att dom bara ersätter existerande textur/3d/config-filer som spelet normalt sett redan läser från BSA-filerna.
När Creation Kit släpps sen så kommer vi däremot kunna börja skapa esp-filer för våra moddar, och det är dessa som behöver aktiveras via en launcher eller via spelets egen "Data Files"-lista. Det är först då det blir möjligt att kunna skapa helt nya unika saker i spelet, istället för bara replacers.

Men det finns en tidig beta-version av Nexus Mod Manager att använda om man vill, som tydligen ska bli den nya Mod Managern för Skyrim. Till skillnad från tidigare så jobbar den nu direkt med SkyrimNexus så man slipper behöva ladda ner moddar separat och sen installera dom via mod managern. Jag har inte provat på detta än, men tänkte ge mig på det nu i helgen och se om det funkar bra än. Det är inte nödvändigt med en sån här Launcher än, men det kan underlätta installationer/avinstallationer av moddar om man är lat

Senast redigerat 2011-11-19 11:39
Skrivet av Mr. Bravo:

Ja spelet läser i första hand in de filer som inte är packade i BSA-filerna. Fast i tidigare versioner av spelmotorn så var man även ibland tvungen att definera deras sökvägar i en viss "archive invalidation"-fil, men jag är osäker på om det behövs längre. Har iaf inte läst om någon mod som kräver det än.

Den typen av moddar som släpps just nu behöver inte aktiveras via en launcher, utan kan kopieras in i mappen manuellt och läses av spelet automagiskt. Detta pga att dom bara ersätter existerande textur/3d/config-filer som spelet normalt sett redan läser från BSA-filerna.
När Creation Kit släpps sen så kommer vi däremot kunna börja skapa esp-filer för våra moddar, och det är dessa som behöver aktiveras via en launcher eller via spelets egen "Data Files"-lista. Det är först då det blir möjligt att kunna skapa helt nya unika saker i spelet, istället för bara replacers.

Men det finns en tidig beta-version av Nexus Mod Manager att använda om man vill, som tydligen ska bli den nya Mod Managern för Skyrim. Till skillnad från tidigare så jobbar den nu direkt med SkyrimNexus så man slipper behöva ladda ner moddar separat och sen installera dom via mod managern. Jag har inte provat på detta än, men tänkte ge mig på det nu i helgen och se om det funkar bra än. Det är inte nödvändigt med en sån här Launcher än, men det kan underlätta installationer/avinstallationer av moddar om man är lat

Tack för all information. Jag märkte att vissa moddar så bör man bocka i rutan för "load loose files", varför gäller det bara för vissa?

EDIT: Jag ändrade mig, jag har nu installerat en hel drös moddar och det ser riktigt bra ut. Jag håller mig dock undan texturmodden som länkades ovan då den gjorde så spelet krashade för mig.

Senast redigerat 2011-11-19 12:14
Skrivet av Zeuxlarsson:

Tack för all information. Jag märkte att vissa moddar så bör man bocka i rutan för "load loose files", varför gäller det bara för vissa?

Ja den glömde jag bort. Det är nån sorts funktion från Bethesda som ska lösa archive invalidation-problemen, men som ändå inte verkar funka fullt ut. Den är väl bra att ha aktiverad nu, men lär inte spela någon roll sen när man kör med en riktig mod manager.

Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag ändrade mig, jag har nu installerat en hel drös moddar och det ser riktigt bra ut. Jag håller mig dock undan texturmodden som länkades ovan då den gjorde så spelet krashade för mig.

2k Textures uppdaterades tidigare idag som ska ha fixat tidigare problem. Men det är konstigt då textur-replacers inte borde kunna orsaka krasher så länge dom håller sig inom tillåtna format. Kanske var korrupt eller nått.

Mod som gör females nakna när dom inte har någon armor/kläder.

http://www.skyrimnexus.com/downloads/file.php?id=70

Finns det mods för bättre meny och bättre dialoger ännu?

Skrivet av Uzor:

Finns det mods för bättre meny och bättre dialoger ännu?

Menyer, ja, dialoger nej, hur menar du att man skulle göra det?

Skrivet av Zeuxlarsson:

Menyer, ja, dialoger nej, hur menar du att man skulle göra det?

Bättre menyer? Gief länk?

Skrivet av Zeuxlarsson:

Menyer, ja, dialoger nej, hur menar du att man skulle göra det?

som personen ovan sade, gief link

När jag snackar om dialoger så vill ja ha bättre dialoger med mer svarsalternativ eller så att dialogerna ger en bättre beskrivning och allt de säger hamnar i journalen precis som i morrowind, slipper då iaf bli guidad igenom hela spelet.

Skrivet av spel565:

Bättre menyer? Gief länk?

Skrivet av Uzor:

som personen ovan sade, gief link

När jag snackar om dialoger så vill ja ha bättre dialoger med mer svarsalternativ eller så att dialogerna ger en bättre beskrivning och allt de säger hamnar i journalen precis som i morrowind, slipper då iaf bli guidad igenom hela spelet.

Menyn i sig är inte ändrad men hårdkodade hotkeys osv är ändrade till att vara mer logiska.

http://www.skyrimnexus.com/downloads/file.php?id=88

Nu kan man ta ut hämnden på den irriterande ungen i första byn som stämplade mig för mord och hyrde banditer för dådet.

Kanske nåt att ha om man ska sitta o pilla med INI filer ?
http://www.skyrimnexus.com/downloads/file.php?id=378
Nån som har tips på bra tweaks förresten ?

Gör blodet SÅ mycket bättre, och uppdateras rätt ofta med fler tweaks osv
http://www.skyrimnexus.com/downloads/file.php?id=60

Det är väl inte direkt mods kanske, men konsollkommandon borde passa in här också tycker jag

Jag har nu sänkt health regen rejält med kommandot:
player.modav healrate -0.X (standard är 0.7, sedan skriver man + eller - hur mycket man vill ändra det)

Man kan även ta reda på nuvarande healrate med:
player.getav healrate

Det jag nu letar efter är kommando för att göra likadant med magick regeneration. Jag vill nämligen sänka ner den rejält också (för att göra mat och potions värdefullare). Jag har försökt googla en bra stund nu men har inte hittat något kommando för det. Är det någon som vet hur man kan ändra mana regen?

Jag lade in en "insanewater" -mod och vattnet blev otroligt snyggt, men utanför Whiterun saknades textur på vatten på ett ställe och kort därefter så kraschade spelet då jag passerade denna punkt. Tänkte bara delge detta.

http://www.skyrimnexus.com/downloads/file.php?id=193

gör så att ore veins lyser lite smått å lättare att se när de är mörkt

ingen som vet en mod som ändrar malog bals mace till ett svärd eller liknande? gillar inte maces riktigt :/