Permalänk
Medlem

"Facelift" för 50 000:-?

Hej!

Jag har fått erbjudande om ett jobb. Det gäller ett CMS med layout efter kundens önskemål. Egentligen inga jätteavancerade grejer, en lättviktigt layout och ett användarvänligt CMS som dock ska kunna hantera tusentals undersidor. Och, som prisförslag lade kunden 50k. Kunden är ett hyfsat stort företag, för att befinna sig på så liten ort, och omsätter rätt så saftigt med pengar.

Jag har inte tagit betalt mer än 10k för en hemsida förut, så det är ett rätt stort hopp. Det jag undrar är, kan man ta så mycket betalt? Självklart kommer det att bli en sjukt bra sida kunden får, för de pengarna blir jag inte nöjd lätt.

Värt att nämna är kanske också att vi kommer vara två som delar på jobb och pengar.

EDIT:
Och självklart skulle vi också ta emot kundens eventuella extra önskemål inkluderat i priset.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Hur lång tid kommer uppdraget att ta? Vet du vad du ska göra?
Vad blir timpriset?

För mig ringer en varningsklocka vid "Och självklart skulle vi också ta emot kundens eventuella extra önskemål inkluderat i priset." Det betyder ju i praktiken att kunden kan sitta och hitta på nya saker och ändra sig i oändlighet och ni har får inte ta betalt för det.

Permalänk
Medlem

Om kunden gav 50k som förslag är min spontana tanke att det är billigt för den typen av jobb.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Viktigt tycker jag är att vara övertydlig med vad pris jämtemot tid blir, och vid ändringar på features osv. Tex "extra önskemål" att man kommunicerar övertydligt med kunden om vilken extra tid och extra peng som kmr behövas. Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azgthoth:

Hur lång tid kommer uppdraget att ta? Vet du vad du ska göra?
Vad blir timpriset?

För mig ringer en varningsklocka vid "Och självklart skulle vi också ta emot kundens eventuella extra önskemål inkluderat i priset." Det betyder ju i praktiken att kunden kan sitta och hitta på nya saker och ändra sig i oändlighet och ni har får inte ta betalt för det.

Jo, det har du ju rätt i. Men tänkte mer om det är lite smågrejer som kommer upp, innan vi börjat med arbetet.

När det gäller timpenning så är det jävligt svårt för oss att uppskatta det, men nu när jag börjat räkna på något som borde stämma hyfsat. Så är ju 50k varken för mycket eller för lite. Sen kanske jag räknat alltför optimistiskt, eller pessimistiskt.

Skrivet av Json_81:

Om kunden gav 50k som förslag är min spontana tanke att det är billigt för den typen av jobb.

Jaha. Sen så är det ju så att vi har ingen firma, utan tänkte fakturera via någon frilans-tjänst. Om det nu skulle spela någon roll.

Min tanke var också att man kanske skulle kunna använda Joomla, är det någon bra idé tror ni? Har inte alltför stora erfarenheter/kunskaper av det, men tänkte i alla fall kolla upp det och om det är något för oss, lära mig det utan och innan. Typ.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Ni MÅSTE ha kontrakt på det du sa längst ner, att "Och självklart skulle vi också ta emot kundens eventuella extra önskemål inkluderat i priset.".
Det kan bli ett totalt helvete för er om ni inte sätter en deadline för eventuella justeringar och extra önskemål. Det är nästan det viktigaste i ett sånt kontrakt. Det kan dra ner er timlön till några enstaka kronor i slutändan om det inte står väldigt tydligt i vilken omfattning ni kan jobba med justeringar och sena kommentarer.

Edit: skumläste lite snabbt här, men du säger att 50k är ett för dig stort belopp. Det må så vara, men om ni är två stycken blir det alltså 25k var. Det är inte mer än 10 arbetsdagar per person för en vanlig frilansare, och då är det ganska dåligt betalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Ni MÅSTE ha kontrakt på det du sa längst ner, att "Och självklart skulle vi också ta emot kundens eventuella extra önskemål inkluderat i priset.".
Det kan bli ett totalt helvete för er om ni inte sätter en deadline för eventuella justeringar och extra önskemål. Det är nästan det viktigaste i ett sånt kontrakt. Det kan dra ner er timlön till några enstaka kronor i slutändan om det inte står väldigt tydligt i vilken omfattning ni kan jobba med justeringar och sena kommentarer.

Edit: skumläste lite snabbt här, men du säger att 50k är ett för dig stort belopp. Det må så vara, men om ni är två stycken blir det alltså 25k var. Det är inte mer än 10 arbetsdagar per person för en vanlig frilansare, och då är det ganska dåligt betalt.

Hmm. Då gör vi nog så att vi innan vi sätter igång, sätter upp en lista med exakt vad det är kunden ska få för dessa pengar.

Okej, tack så jättemycket för hjälpen allihop! Nu har jag lite mer kött på benen. Jag har, som ni kanske märkt, just börjat jobba med detta på ett mer professionellt plan.

Btw, vad tror ni om Joomla?

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

I kontraktet bör du även ta med eventuell support.
Vad som ingår och hur det skall skötas efter eventuell garantitid. (Här har du chans till merförsäljning)

Fundera på vissa optioner, om det är något som kunden kanske inte ser behov av nu, men som ni ser att ni kan göra som är nytta för kunden.

Vad händer vid ÄTA? (Merförsäljning)
http://syncroniseramera.wordpress.com/2009/09/28/ata-%E2%80%9...
(Något som de vill få till, men som inte ingick i kontraktet och de kom på sen...)

Avgränsa ert omfång av jobbet med tydliga gränser vad som skall göras.

/Små smarta tips från Kling.

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xburk:

Hej!

Jag har fått erbjudande om ett jobb. Det gäller ett CMS med layout efter kundens önskemål. Egentligen inga jätteavancerade grejer, en lättviktigt layout och ett användarvänligt CMS som dock ska kunna hantera tusentals undersidor. Och, som prisförslag lade kunden 50k. Kunden är ett hyfsat stort företag, för att befinna sig på så liten ort, och omsätter rätt så saftigt med pengar.

Jag har inte tagit betalt mer än 10k för en hemsida förut, så det är ett rätt stort hopp. Det jag undrar är, kan man ta så mycket betalt? Självklart kommer det att bli en sjukt bra sida kunden får, för de pengarna blir jag inte nöjd lätt.

Värt att nämna är kanske också att vi kommer vara två som delar på jobb och pengar.

EDIT:
Och självklart skulle vi också ta emot kundens eventuella extra önskemål inkluderat i priset.

Jag och en kompis har gjort precis samma sak (nästan). Vi ska göra en webbshopp med lite speciella funktioner (Det ska kunna läggas till och ta bort butiker) Och alla butikerna ska ha sitt eget login och kunna lägga upp produkterna (ja det är lite mer special funktioner.)

Iallfall så gör vi allt från grunden i PHP. Det är SJUKT roligt och vi har lärt oss GALET mycket på detta... (Jag är 16.)
En bra referens helt enkelt.

Nu till det dåliga.. Dom som har gett oss uppdraget är lite "luddiga". Ett tips är att skriva en offert (Med EXAKT vad sidan ska omfatta.) Och ta extra betalt senare om dom vill ändra/lägga till något.

Edit: Såg att många har tagit upp detta, men det är sjukt viktigt att ni gör detta...

Lycka till!

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

50k tycker jag är på tog för billigt.

Permalänk
Medlem

Efter att ha skummat lite kan jag bara komma med samma råd som alla andra, papper på ALLT! Kunder har en förmåga att ändra sig och då är det jävligt gött att ha ett kravdokument/designspec att falla tillbaka på där det står precis vad man kommit överens om. Skriv ett kontrakt innan ni börjar jobba på exakt vad som skall ingå och hur underhåll skall gå till innan ni sätter igång. Papper är till för att skydda båda parter från att åka på en blåsning.

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem

Blir inte många slantar kvar om ni ska dela på det och skatta. När jag jobbade på en web-shop kostade det företaget 300K+ för en e-handelsplattform enligt våra villkor. Om du undrar var det Litium http://www.litium.se/ som vi anlitade, och detta var år 2009. Så nog tycker jag att ni kan fläska på det där prisförslaget och försöka sälja på de ett supportavtal, och dra TYDLIGA linjer på vad de har för spelrum vad gäller "gratis ändringar i efterhand" (vilket alltid medför problem för dig).

Permalänk
Medlem

Okej, tack så mycket för alla svar.

Fick nyss svar, och det blev visst inget, de hade någon annan på det. Var lite för seg med kontakten. Men tack så mycket för hjälpen, nu vet jag lite vad man bör tänka på i fortsättningen.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xburk:

Okej, tack så mycket för alla svar.

Fick nyss svar, och det blev visst inget, de hade någon annan på det. Var lite för seg med kontakten. Men tack så mycket för hjälpen, nu vet jag lite vad man bör tänka på i fortsättningen.

Tråkigt att höra!

Men sen får man också komma ihåg att de flesta jobbar billigare i början. Det tycker jag absolut man ska göra, till en viss utsträckning. Man kan jobba billigare för att få igång ett portfolio och skaffa sig erfarenhet. Men kontraktet ska ändå alltid vara där. Även om det rör sig om ett mindre jobb som man gör mest för skojs skull är det inte roligt med mailen med förslag på ändringar som aldrig slutar komma.

Men tänk på att att många företag har satt i system att använda saker som "det ser bra ut i portfoliot" / "Det är en bra erfarenhet som kommer leda till större jobb". Det är inte alls så att det behöver röra sig om låga budgetar, de vill bara komma undan billigt. Så man får vara på sin vakt.

Permalänk
Medlem

Det har alltid varit problemet för mig. Hur ska man avgränsa vad som ingår i priset och inte.
Ett webbprojekt kan sväva iväg i alla oändlighet.

Sätt upp vad ni vill ha i timlön och se hur många timmar de blir på dessa pengar.
Räkna därefter ut hur mycket ni tror er hinna på denna tid, lägg till tid för eventuella problem som alltid uppkommer.
Skriv kontrakt på vad tilläggsarbeten och support kommer att kosta.

Se till att få ner ALLT på papper.. Det är kunden som har pengarna och därmed makten. Inget fel på det, men har du inte papper på vad som ska ingå sitter du i skiten och får inte betalt.

Permalänk
Medlem

Rent generellt vill man väll akta sig för detta: http://theoatmeal.com/comics/design_hell

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

förlåt för OT men hur långt kommer man på att sälja bra designer till hemsidor, att jag bara gör knappar utseende bakgrund och allt de?
jag och en polare ska göra projekt ju nu i trean i gymnasiet och vi har kommit fram till att göra en sida till ett par polare som gör ett spel, men vi tänkte även att om man vill tjäna pengar så ev. sälja designer?
hur ska man gå till väga och är det ens något att satsa på? (Pratar självklart inte om HELTIDSJOBB, utan hobby)

finns det folk som köper designer (färdiga eller egna önskningar) ?

en snabb fråga: Vad är CMS? som du skrev #0?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av Nico.v:

en snabb fråga: Vad är CMS? som du skrev #0?

Content Management System

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Rent generellt vill man väll akta sig för detta: http://theoatmeal.com/comics/design_hell

Här är en annan klassiker som man kan lägga på minnet: