Tänkte byta 3,5mm plugg på ett par hörlurar

Permalänk
Medlem

Tänkte byta 3,5mm plugg på ett par hörlurar

tjena jag tänkte byta 3.5mm pluggen på mina akg 518dj och korta sladden typ 1.25m, spelar det någon roll om pluggen är guldplätterad eller inte?

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

Med risk för att audiofilerna biter en tugga ur arschlet på mig: Nej, det spelar ingen roll om du inte har planerat att använda lurarna ute på öppet hav.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

haha näe det är lungt

Hur är sansa clip+ 8gb som mp3 spelare någon som vet? är sugen på att skaffa en mp3 ist för att använda juppyn hela tiden

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Skrivet av HaBBarN:

haha näe det är lungt

Hur är sansa clip+ 8gb som mp3 spelare någon som vet? är sugen på att skaffa en mp3 ist för att använda juppyn hela tiden

Bra, och riktigt prisvärd.
De har precis släppt en ny spelare som ska vara bättre än Sansa Clip Plus.
Tror den heter sansa clip Zip.

Permalänk

Om sansa Clip+

Trevligt test där man går på djupet av den lilla manicken.
http://nwavguy.blogspot.com/2011/02/sansa-clip-measured.html

Om guld på kontakten... Snyggt kanske men skillnaden är noll.
Försök hitta en proffs XLR kontakt med guld på pinnanrna... Det finns bara om man försöker sälja till de som jagar finesser. Så köp en kontakt utan guld men det kan vara bra med vettig dragavlastning på kabeln då man annars kan få glapp med tiden.

Permalänk
Medlem

tips vart man kan få tag i vettiga kontakter? kjell hadde 2st som var för lödning, skulle gärna ha en vinklad. någon som vet?

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk

Bra kontakt men kanske lite dyr.

Neutrik gör bra kontakter. Synd att den ska vara guldig men det kan vara snyggt... men den har riktig bra dragavlastning
http://www.ljudia.se/kablar-kontakter-s82130/kontakter-s82133...

Annars brukar i stort sett alla "Gamla" radiohandlare eller musikaffärer som 4sound eller jam ha dem bakom disken om man frågar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av annorssan:

Trevligt test där man går på djupet av den lilla manicken.
http://nwavguy.blogspot.com/2011/02/sansa-clip-measured.html

Om guld på kontakten... Snyggt kanske men skillnaden är noll.
Försök hitta en proffs XLR kontakt med guld på pinnanrna... Det finns bara om man försöker sälja till de som jagar finesser. Så köp en kontakt utan guld men det kan vara bra med vettig dragavlastning på kabeln då man annars kan få glapp med tiden.

Då mina k518 LE har börjat glappa vid kontakten, hur funkar en sån dragavlastning? Får väl se till att fixa det om det inte går på garanti.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk

kontakten på ljudia jag tipsade ovan är bra men kanske lite dyr men den låser fint om kabeln

Permalänk
Skrivet av annorssan:

kontakten på ljudia jag tipsade ovan är bra men kanske lite dyr men den låser fint om kabeln

Kan rekommendera kontakten på ljudia. Den är mycket bra!

Permalänk
Medlem

Här är samma kontakt, fast på kjell. Lite dyrare, men tror du sparar in det på fakten, plus att du kan gå å hämta den när du vill
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

haha näe det är lungt

Hur är sansa clip+ 8gb som mp3 spelare någon som vet? är sugen på att skaffa en mp3 ist för att använda juppyn hela tiden

Om du tänkt köpa clip+, skaffa varianten med 2GB minne och sen ett 16/32GB minneskort till. Sen kan du också installera rockbox på den vilket är väldigt funktionellt.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Vart dubbel här sorry

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jory89:

Här är samma kontakt, fast på kjell. Lite dyrare, men tror du sparar in det på fakten, plus att du kan gå å hämta den när du vill
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Tackar sparar typ 60spänn?

Skrivet av ToJa92:

Om du tänkt köpa clip+, skaffa varianten med 2GB minne och sen ett 16/32GB minneskort till. Sen kan du också installera rockbox på den vilket är väldigt funktionellt.

varför just 2gb varianten?

Edit: såg att man spara pengar på att göra det

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Skrivet av HaBBarN:

Tackar sparar typ 60spänn?t

Du kan få en av mig för 50 kr inkl frakt. Har 5 st oöppnade här hemma.

Permalänk
Medlem

det är lugnt , cyklar till kjell i stan å köper en bara

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av annorssan:

Trevligt test där man går på djupet av den lilla manicken.
http://nwavguy.blogspot.com/2011/02/sansa-clip-measured.html

Om guld på kontakten... Snyggt kanske men skillnaden är noll.
Försök hitta en proffs XLR kontakt med guld på pinnanrna... Det finns bara om man försöker sälja till de som jagar finesser. Så köp en kontakt utan guld men det kan vara bra med vettig dragavlastning på kabeln då man annars kan få glapp med tiden.

Det var inte ett dugg svårt att hitta proffs XLR-kontakter med guld.
Neutrik NC3MX-B
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=42-328-64&t...
Har en totalt 300 meter signalkabel med just de kontakterna. Vet ett annat företag som har kilometervis med kabel med sådana kontakter.

Dock känns det generellt överkurs om man bara ska ha det till ett par hörlurar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Vet någon om det är möjligt att fixa pluggen utan att löda?

Permalänk
Skrivet av muzzi:

Vet någon om det är möjligt att fixa pluggen utan att löda?

Den måste lödas.

Permalänk
Medlem

angående lödningen, räcker det med vanligt lod med flussmedel eller måste man köpa nå special för att få det bra?

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Skrivet av HaBBarN:

angående lödningen, räcker det med vanligt lod med flussmedel eller måste man köpa nå special för att få det bra?

Nädå. Jag körde med standard.

Permalänk
Medlem

kanon får fixa detta på fredag då

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk

Besegrad :(

Skrivet av Zotamedu:

Det var inte ett dugg svårt att hitta proffs XLR-kontakter med guld.
Neutrik NC3MX-B
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=42-328-64&t...
Har en totalt 300 meter signalkabel med just de kontakterna. Vet ett annat företag som har kilometervis med kabel med sådana kontakter.

Dock känns det generellt överkurs om man bara ska ha det till ett par hörlurar.

Attans trodde inte Neutrik gjorde guldpläterade XLR. Jag har oxå använt kilometervis med XLR kablar och det brukar bara vara "Hifi-XLR" som Supra eller liknande som har guld på kontakterna. Generellt så har dock XLR och tele tillräckligt med kontaktyta för att tåla mycket "miljö" innan det blir problem. Inte ens när man drar ljusstyrningar brukar man få några som helst problem, inte ens i ute riggar.
Jag måste dock erkänna mig besegrad

Permalänk
Entusiast
Skrivet av annorssan:

Attans trodde inte Neutrik gjorde guldpläterade XLR. Jag har oxå använt kilometervis med XLR kablar och det brukar bara vara "Hifi-XLR" som Supra eller liknande som har guld på kontakterna. Generellt så har dock XLR och tele tillräckligt med kontaktyta för att tåla mycket "miljö" innan det blir problem. Inte ens när man drar ljusstyrningar brukar man få några som helst problem, inte ens i ute riggar.
Jag måste dock erkänna mig besegrad

Det är är lite av en specialapplikation för de kör modifierad DMX. Miljön är långt ifrån trevlig då de ofta ligger på marken i lera och kyla. Vi har faktiskt haft problem med oxiderad koppar ibland. Fast det är klart, det är inte bara för oxideringskyddet man väljer dyra Neutrik.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Dyra Neutrik

Rent generellt tycker jag de alltid haft ett humant pris i förhållande till kvaliteten hos kontakterna.
Allt från deras speakon till XLR och Tele brukar tåla hur mycket misshandel som helst. Köper man andra kontakter för samma pengar brukar det sluta med att man sitter med en lödkolv och byter till en Neutrik i alla fall...
Hittills har jag bara fått sönder dem på grund av onödigt våld i överkant som ibland händer...

Permalänk
Medlem

nu förstår jag inte hur en tråd om 3,5mm plug komm till xlr kontakter helt plötsligt

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk

Vi rekommenderade en Neutrik kontakt och blev nostalgiska...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av annorssan:

Rent generellt tycker jag de alltid haft ett humant pris i förhållande till kvaliteten hos kontakterna.
Allt från deras speakon till XLR och Tele brukar tåla hur mycket misshandel som helst. Köper man andra kontakter för samma pengar brukar det sluta med att man sitter med en lödkolv och byter till en Neutrik i alla fall...
Hittills har jag bara fått sönder dem på grund av onödigt våld i överkant som ibland händer...

Prisvärda kanske de är men jag fick lite skrämselhicka när jag såg vad 1000 fot Belden 8412-kabel och tillhörande Neurtik NC3MX-B kostade. Det var många tusen för lite sladd fast förhoppningsvis håller den ett par år av misshandel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av annorssan:

Vi rekommenderade en Neutrik kontakt och blev nostalgiska...

jo men är det värt att sätta en xlr kontakt på ett par 500spänns hörlurar

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk

Nu var det en tele-plugg vi rekommenderade i storlek 3.5mm av märket Neutrik. Den kostar ca 50kr och det ä inte billigt då man kan hitta kontakter för 20kr men de är generellt mycket sämre i hållbarhet. Jag råkade prata om guldplätering och då kom vi in på XLR och miljö. Det kanske var lite dumt. My bad.