Mapp kommer tillbaka efter omstart

Permalänk
Medlem

Mapp kommer tillbaka efter omstart

Jag har en mapp på skrivbordet som inte vill försvinna. Den går att at bort men efter omstart är den där igen. Mappen heter "test" och jag har ingen aning var den kommer ifrån, går det att ta reda på?

Den har funnits där sedan i september och jag börjar bli lite less på den. Hur gör man för att få den att försvinna permanent?
Vad jag kan minnas har jag inte installerat något nytt heller som den kan komma ifrån.

Jag har windows 7.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Intel Core I5 3570K | Gigabyte GA-Z77M-D3H | GTX 1060 3Gb | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair 620W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Creedo:

Jag har en mapp på skrivbordet som inte vill försvinna. Den går att at bort men efter omstart är den där igen. Mappen heter "test" och jag har ingen aning var den kommer ifrån, går det att ta reda på?

Den har funnits där sedan i september och jag börjar bli lite less på den. Hur gör man för att få den att försvinna permanent?
Vad jag kan minnas har jag inte installerat något nytt heller som den kan komma ifrån.

Jag har windows 7.

Shift+delete?

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Låter jäkligt skumt - kolla att du inte har några skumma program som körs automatiskt när du startar datorn (Start-Kör-msconfig). Nån av dem kan vara boven.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Om du tar bort den och bara loggar ut/in kommer den tillbaka då också?

Permalänk
Medlem

Låter som misstänkt malwareproblem tycker jag. Ligger det något i mappen?

Annars kan det t.ex. vara något korkat installscript eller något ännu dummare program som skapar upp mappen vid varje omstart.

Sök reda på och installera Sysinternals Autoruns, och kolla om det finns något där som gör det...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Mappen är tom, ska kolla om den kommer tillbaka när jag bara loggar ut också när jag kommer hem.

Om jag kollar på egenskaper på mappen står det att den skapades i september trots att jag tagit bort den ett antal gånger (även med shift+delete). Jag antar att det betyder att den inte blir deletad på riktigt?

EDIT:
Ja, jag vet inte vad jag ska säga. Mappen är borta nu. Jag kan ju beskriva vad jag gjorde så kanske någon annan kan lista ut som hände:

Jag startade datorn som vanligt. Tog bort mappen med shift+delete och den försvann (precis som den alltid gör). Sedan loggade jag ut och loggade in igen och mappen var tillbaka. Jag försökte ta bort mappen igen men denna gången var jag tvungen att ange adminrättigheter jag trykte OK men tydligen godtogs det inte och jag kunde sedan bara välja avbryt eller försök igen när jag skulle ange adminrättigheten. Mappen är alltså kvar.

Jag tar hem Malwarebytes anti-malware installerar det, kör det men det hittar inget. Jag avinstallerar det igen och startar om datorn för att Malwarebyte vill det.
När datorn är igång igen är mappen borta. Abrakadabra.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Intel Core I5 3570K | Gigabyte GA-Z77M-D3H | GTX 1060 3Gb | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair 620W |