Spegla två ide/ata på samma ide-kabel

Permalänk
Medlem

Spegla två ide/ata på samma ide-kabel

Vet någon om det finns ett enkelt sätt att spegla två ide-diskar som sitter på samma kabel.

Jag förstår att det går att göra mjukvaru-raid-1 som skriver samma data till både master och slave, men det innebär väl att det i princip sker två "skrivningar genom kabeln". Halveras (den redan dåliga) prestandan då?

Aktuellt OS är freebsd.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Hedersmedlem

Japp, kör du någon form av spegling på samma kabel med IDE-standarden blir prestandan rätt lidande. Kanske inte halvering, men med många små filer blir det en jäkla overhead så att säga. Det spelar ingen roll om du kör intern kontroller eller extern, du kommer få samma prestandaproblem.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Aight

Tack för svaret!

Får klura på nån annan lösning då.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Varför skall du köra raid1 över huvudtaget? Du vet väll att det inte är en ersättning till backup. Raid1 är utvecklat för att ge datorer med kritiska uppgifter en längre upptid. Så om du behöver datorn igång dygnet runt för något viktigt är raid1 rätt val, annars finns det 100 gånger bättre och effektivare sätt att säkra sin data till samma kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warzo:

Varför skall du köra raid1 över huvudtaget? Du vet väll att det inte är en ersättning till backup. Raid1 är utvecklat för att ge datorer med kritiska uppgifter en längre upptid. Så om du behöver datorn igång dygnet runt för något viktigt är raid1 rätt val, annars finns det 100 gånger bättre och effektivare sätt att säkra sin data till samma kostnad.

Off topic:

För att alla kanske inte orkar hålla på att lägga timmar/dagar på att installera om OS, konfigurera och återställa allt från backup när en disk väl kraschar (för det gör de), enklare att bara plugga i en ny disk och rebuilda sin array. Det är mina 2 cent i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warzo:

Varför skall du köra raid1 över huvudtaget? Du vet väll att det inte är en ersättning till backup. Raid1 är utvecklat för att ge datorer med kritiska uppgifter en längre upptid. Så om du behöver datorn igång dygnet runt för något viktigt är raid1 rätt val, annars finns det 100 gånger bättre och effektivare sätt att säkra sin data till samma kostnad.

Jag uppskattar att du vill hjälpa mig välja den bästa lösningen för mig men jag frågade en specifik fråga av en anledning.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Off topic:

För att alla kanske inte orkar hålla på att lägga timmar/dagar på att installera om OS, konfigurera och återställa allt från backup när en disk väl kraschar (för det gör de), enklare att bara plugga i en ny disk och rebuilda sin array. Det är mina 2 cent i alla fall.

Jag har själv en klon på serverns OS disk, som jag kan koppla in rätt fort om os skivan skullle resera. Men inte nog med det, om något virus eller en dålig uppdatering eller annan felande hårdvara eller mjukvara gör något, påverkar det inte min klonade disk, eftersom den inte är kopplad ständigt.

Skrivet av Igelkott:

Jag uppskattar att du vill hjälpa mig välja den bästa lösningen för mig men jag frågade en specifik fråga av en anledning.

Allright, jag personligen tycker att raid1 är det dyraste och sämsta sätt att försöka förhindra dataförlust. Men om du har funderat igenom och kommit till att det är den bästa lösning för dig, får du gärna använda dig av det.