Permalänk
Medlem

Router till 1000 Mbit-internet

Hej, jag har gått och blivit med 1000 Mbit ner, men min router begränsar det till ca 100 just nu. Nu är min fråga om D-LINK DIR-655 WIRELESS N W-LAN ROUTER GIGABIT funkar för att få 1000 Mbit till datorn (med sladd förstås)? Kan sladden dra ner hastigheten mycket?

Det kanske är en dum och självklar fråga, men jag är tacksam för svar.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Avstängd

Det bästa hade väl varit om du hade en gammal burk som kunde agera router (pfSense)

Permalänk
Sötast
Permalänk
Medlem
Skrivet av drulle:

Det bästa hade väl varit om du hade en gammal burk som kunde agera router (pfSense)

1000 Mbit är ganska mycket att routa. Jag har "benchat" min gamla 3Ghz P4, och den levererar inte mer än ca 200-250Mbit med pfSense..

Permalänk

Köpte en Asus RT-N56. Gryt nöjd med den till mitt 1000Mbit.
http://www.inet.se/artikel/5401691/asus-rt-n56u-gigabit-dualb...

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem

Dlink har STORA problem med sina routrar för konsumenter (dom betydligt dyrare för företag funkar bättre).
Jag har en som jag är väldigt nöjd med just nu då den är riktigt stabil och kan stå på i 3-4 månader utan att behövas startas om.
MEN tidigare har jag haft stora problem vissa FW funkar kanon vissa funkar inte alls och den erfarenhet jag har att just den FW funkade kan vara tvärtom för andra då den inte funkade alls för dom men den som inte funkade för mig var kanon för dom.

Så med andra ord verkar det vara en riktig jävla soppa och har du tur kan det funka men vad jag läst så ska du ha mycket tur för det.
Så trots att jag är förbannat nöjd med min kan jag inte rekomendera den alls till någon då är det troligen bättre att stanna med tex sin oerhört värdelösa smart router (telias skit thompson) vilket är ljusår bättre om dlinken krånglar.

Du kan läsa mer i min post i en annan tråd här inlägg nr9 och 11
Så med andra ord igen har du otur med din dlink router så är ALLA ANDRA routrar bättre.

Köp istället några av dessa prisjakt som är i ungefär samma prisklass.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Har du flera datorer och vill ha nätverk/bärbar dator och vill köra trådlöst så är router rätt produkt för dig men om du endast kör en dator eller två och inte har något nätverk så är en switch helt klart bättre för dig.

MVH

Permalänk
Skrivet av TRiSSiESS:

Har du flera datorer och vill ha nätverk/bärbar dator och vill köra trådlöst så är router rätt produkt för dig men om du endast kör en dator eller två och inte har något nätverk så är en switch helt klart bättre för dig.

MVH

Detta är under förutsättning att han får fler än 1 IP-adress från sin ISP.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

1000 Mbit är ganska mycket att routa. Jag har "benchat" min gamla 3Ghz P4, och den levererar inte mer än ca 200-250Mbit med pfSense..

Ska inte vara några större problem för en billig Intel i3:a med hyfsat mycket RAM (om man har stort state-table) att routa 1000 Mbit. P4 3 GHz är lastgammal, som du säkert har koll på.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Rekordmedlem

Enligt smallnetbuilder så presterar det så här i toppen av "billigaroutrerklassen", througput siffrorna är Mbit/s
ASUS RT-N56U 802.4
Belkin F9K1103 792.9
NETGEAR WNDR4500 767.7
Cisco RV 220W 720.0
Cisco Linksys E4200 686.8

Men alla modeller är inte testade och throughput är inte allt, så man ska kanske ta en titt på Fritzbox och Draytek också om man vill ha prestandaroutrar för små pengar.
En pc baserad router drar väldigt med ström, så den kan bli väldigt dyr i drift om man bygger med gamla prylar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Min DIR-655 funkar fin fint, se bara till att du inte tar den med nya hårdvaru versionen som är B1, den verkar ha problem se länk http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=149063&st=... Du skall använda den som heter något med A.

Sej bara till innan du beställer den att du vill ha A versionen. Annars så tar du någon annan.

Sen till sladden, bara du har en cat5e vilket jag tror bara finns idag, fanns vanlig cat5 som bara gav 100mbit, så skall den klara 1Gbit.

Permalänk
Medlem

http://www.routerboard.se/shop/products/MikroTik%7B47%7DRoute...

Hett tips, inte helt lätt att konfa men har du vilja så :). Finns även dyrare modeller som klarar mer throughput.

www.routerboard.com

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Min DIR-655 funkar fin fint, se bara till att du inte tar den med nya hårdvaru versionen som är B1, den verkar ha problem se länk http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=149063&st=... Du skall använda den som heter något med A.

Sej bara till innan du beställer den att du vill ha A versionen. Annars så tar du någon annan.

Sen till sladden, bara du har en cat5e vilket jag tror bara finns idag, fanns vanlig cat5 som bara gav 100mbit, så skall den klara 1Gbit.

Det spelar ingen stor roll om man tar hårdavau ver A1,2,3,4,5 eller B1 .
Visst det är MER problem med B1 an A1 MEN A1,2,3,4,5 kan likförbannat krångla nåt så förbannat om man har otur.
Kan ta ett exempel min funkade knappt alls med FW 1,30 det som funka var att datorer fick en ip och det gick att gå in på router sen var det stop inget LAN inget internet men med 1,31 går den kanon i månader utan problem.

Bror köpte en efter ett tag efter mig hans var i stort sett tvärtom 1,31 var exakt som för mig med 1,30 dvs endast ip och inloggning funka inget annat men 1,30 funka någorlunda bra enda problemet var att han fick starta om den ca en gång om dagen.
Efter nåt halv år tröttna han ok köpte en netgear för ungefär samma pris men jag kommer inte ihåg modellen och den funkar kanon.

Och det är INTE bara dir-655 som har dessa problem 615,635,685 och en hel del andra har samma bekymmer med att för vissa funkar den FW men inte för andra osv.

Men visst har man tur och får tag i en som funkar kanon då ÄR 655'an en bra router men då ska du ha TUR med.
Och viktigaste av allt fungerar en 655'a bra uppdatera för fan inte FW då kan du få en router som inte funkar alls för ibland går det inte att gå tillbaks till den gamla FW då det är spärrat i den nya FW.

Skrivet av maniak:

http://www.routerboard.se/shop/products/MikroTik%7B47%7DRoute...

Hett tips, inte helt lätt att konfa men har du vilja så :). Finns även dyrare modeller som klarar mer throughput.

www.routerboard.com

Dom verkar riktigt intressanta.
Och jag som hade tänkte äta nu då var du tvungen att länka en så bra sida

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Det spelar ingen stor roll om man tar hårdavau ver A1,2,3,4,5 eller B1 .
Visst det är MER problem med B1 an A1 MEN A1,2,3,4,5 kan likförbannat krångla nåt så förbannat om man har otur.
Kan ta ett exempel min funkade knappt alls med FW 1,30 det som funka var att datorer fick en ip och det gick att gå in på router sen var det stop inget LAN inget internet men med 1,31 går den kanon i månader utan problem.

Bror köpte en efter ett tag efter mig hans var i stort sett tvärtom 1,31 var exakt som för mig med 1,30 dvs endast ip och inloggning funka inget annat men 1,30 funka någorlunda bra enda problemet var att han fick starta om den ca en gång om dagen.
Efter nåt halv år tröttna han ok köpte en netgear för ungefär samma pris men jag kommer inte ihåg modellen och den funkar kanon.

Och det är INTE bara dir-655 som har dessa problem 615,635,685 och en hel del andra har samma bekymmer med att för vissa funkar den FW men inte för andra osv.

Men visst har man tur och får tag i en som funkar kanon då ÄR 655'an en bra router men då ska du ha TUR med.
Och viktigaste av allt fungerar en 655'a bra uppdatera för fan inte FW då kan du få en router som inte funkar alls för ibland går det inte att gå tillbaks till den gamla FW då det är spärrat i den nya FW.

Jag kan ju bara tala för mina erfarenheter av den och jag har som sagt inte haft några problem. Men B1:an värkar ha mer kopliserade problem som t.ex om du tankar torrents så fuckar den upp anslutningen, du tappar i hastighet. Sen är DNS:n fuckt, men det har jag hört att det finns i A serien också.

Men som det ser ut nu så är fortfarande A serien bättre att ha, om han skall köpa en sån.

Sen det där med att bara ha tur vet jag inte, för en bekant har då inga problem han häller med sin DIR-655 som är en i A serien, vi båda har A4. Däremot har en till bekant stora problem med sin B1:a. Jag och min bekant har häller inga problem med FW:n när det gäller att uppdatera den.

Permalänk
Medlem

Det var A4 på min brors och min är A4 med just A4 är den som verkar fungera bäst av alla revisioner som finns.
Men som sagt en FW funkar på min men inte på min brors och tvärtom

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Det var A4 på min brors och min är A4 med just A4 är den som verkar fungera bäst av alla revisioner som finns.
Men som sagt en FW funkar på min men inte på min brors och tvärtom

Ok, då måste ni verkligen ha haft otur, synd, för det är faktiskt en bra router om den fungerar.

Permalänk
Medlem

Jag köpte min 655 när de lanserades (har last-gammal FW, körde in 1.02 efter 1.01) och den har alltid funkar kanon. Den har fått bekänna färg med massiva torrentsessioner etc med mina 100Mbit. Har gått ner vid strömavbrott (såklart), inte annars.
Jag har 9st personer i min bekantskapskrets som kör den med en uppsjö olika FW (sista har en 655 med senaste B-versionen som ser lite annorlunda ut). Två av vännerna gav upp på sina Netgears och köpte 655 istället.
Alla verkar helnöjda och har aldrig några problem.

För du som ska ha Gbit så skulle jag inte rekommendera någon av de vanliga konsument-gateways som finns. Ingen har throughput på Gbit. De bästa brukar ligga runt 300Mbit i throughput.

Om du vill ha Gbit skulle jag konfigurera upp en dator, du kanske ändå vill ha en server på den linan.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Klassiskt PC-V2000 med mycket SSD.