Hur flytta windows Raid1 array till ny dator?

Permalänk

Hur flytta windows Raid1 array till ny dator?

Hej

Har alltså 2st 2gb diskar som jag kör i raid1 genom windows 7. Nu ska jag byta ut större delen av hårdvaran i min dator och ominstallera OS (såklart)
Jag har hört att det ska vara relativt enkelt att flytta raid1 arrays som sköts av windows mellan datorer. Hur gör jag för att få igång raid1 igen efter ombygget utan att förlora nån data? Till OS har jag en annan disk. Bara så det är tydligt

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk

Ingen som vet?

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Permalänk
Skrivet av The Slayer:

Hej

Har alltså 2st 2gb diskar som jag kör i raid1 genom windows 7. Nu ska jag byta ut större delen av hårdvaran i min dator och ominstallera OS (såklart)
Jag har hört att det ska vara relativt enkelt att flytta raid1 arrays som sköts av windows mellan datorer. Hur gör jag för att få igång raid1 igen efter ombygget utan att förlora nån data? Till OS har jag en annan disk. Bara så det är tydligt

Hej.

Har gjort en liknande flytt dock med raid 5 och inget os låg på diskarna. Men det var bara att flytta diskarna fysiskt och sedan i diskhanteraren så importera/aktivera någon av diskarna så hittar diskhanteraren resten av diskarna. Det man evt får göra är att synka om raid setet en gång men det ska ske automatiskt.

Visa signatur

Chassi Obsidian 650D , Corsair RM1000I, Processorer AMD Ryzen 7 2700X, ROG STRIX B450-F GAMING, Ram G.Skill 8GB*4 3200, Radeon RX Vega 64, Hårddisk 1 Samsung 850 EVO 256gb Hårddisk 2 Samsung 860 EVO 1TB, Tangentbord Corsair k68, Mus Corsair Sabre RGB, Bildskärm AOC2790 & S24E650

Permalänk

Tackar för era svar.
Det var bara att flytta diskarna fysiskt till det nya moderkortet. När jag sedan installerat windows 7 kände operativet av lagringsdiskarna och att det var en raid uppsättning. Synkroniserade om det första den gjorde och sedan funkade allt fint. En stund..
Nu är det så att raid diskarna synkroniseras om flera gånger om dagen. Första gången jag märkte att det hände hade datorn varit avstängd över natten, men nu har jag haft datorn igång 2-3 dygn i sträck och diskarna har synkroniserats ett antal gånger under denna tid. Vad ska jag göra för att slippa detta? Moderkortet är ett Asus P8P67 Pro. Diskarna är kopplade till Intels 3gb/s sata portar. Hårddiskarna är WD Caviar Green 2Tb.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av The Slayer:

Tackar för era svar.
Det var bara att flytta diskarna fysiskt till det nya moderkortet. När jag sedan installerat windows 7 kände operativet av lagringsdiskarna och att det var en raid uppsättning. Synkroniserade om det första den gjorde och sedan funkade allt fint. En stund..
Nu är det så att raid diskarna synkroniseras om flera gånger om dagen. Första gången jag märkte att det hände hade datorn varit avstängd över natten, men nu har jag haft datorn igång 2-3 dygn i sträck och diskarna har synkroniserats ett antal gånger under denna tid. Vad ska jag göra för att slippa detta? Moderkortet är ett Asus P8P67 Pro. Diskarna är kopplade till Intels 3gb/s sata portar. Hårddiskarna är WD Caviar Green 2Tb.

Dubbelkolla kablar först, både ström och SATA. Låter som något glapp någonstans.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Skrivet av Kr^PacMan:

Dubbelkolla kablar först, både ström och SATA. Låter som något glapp någonstans.

Jag får väl kolla på det. Det blev faktiskt väldigt tajt med strömkablarna till hårddiskarna och jag fick liksom vrida runt kontakterna med våld för o passa rätt in i kontakten på hårddisken. Återkommer..

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!