Asus GTX 580 DCII hur sprids vämen funderingar

Permalänk

Asus GTX 580 DCII hur sprids vämen funderingar

Har detta kort och känt runt lite på det när jag pressat det... och har blivit fundersam. Det är helt ok... Går fint och tempen i diverse program visar sig helt ok.

Hela kretskortet är svinvarmt, där gpun sitter är det förstås väldigt varmt... Ser inget konstigt med det.

Men sen när man känner på flänsarna kommer det konstiga. uppåt högra flänsen lite i mitten där känner man lite värme på kopparn och lite småljummet ut på flänsen.

Den vänstra delen är helt sval på kopparn och flänsen är lika sval som bordet i rummet... det tycker jag är väldigt konstigt. Men borde ju kunna känna åtminstone lite småljummen värme där på flänsen... Vad tänker ni.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Hedersmedlem

Tempvärden på kortet?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Har detta kort och känt runt lite på det när jag pressat det... och har blivit fundersam. Det är helt ok... Går fint och tempen i diverse program visar sig helt ok.

Hela kretskortet är svinvarmt, där gpun sitter är det förstås väldigt varmt... Ser inget konstigt med det.

Men sen när man känner på flänsarna kommer det konstiga. uppåt högra flänsen lite i mitten där känner man lite värme på kopparn och lite småljummet ut på flänsen.

Den vänstra delen är helt sval på kopparn och flänsen är lika sval som bordet i rummet... det tycker jag är väldigt konstigt. Men borde ju kunna känna åtminstone lite småljummen värme där på flänsen... Vad tänker ni.

Värmen ogillar ju att flytta på sig; även om koppar har bra värmeledningsförmåga.

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Tempvärden på kortet?

Normala värden...

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Hedersmedlem

Om du inte har problem med kortet så ser jag inget underligt med det du beskriver.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Om du inte har problem med kortet så ser jag inget underligt med det du beskriver.

Jag ser nu kortet som ett kort med löjligt överdimensionerade komponenter.

Dessutom så tilltalar designen en 16 åring som vill ha något att visa för kompisarna. Inte någon som vill kyla något bra och seriöst.
Dom borde för det första skippa den där löjiga svarta kåpan som inte fyller någon funktion. Göra flänsarna lite mindre.

Sen snedställa bägge fläktarna så att dom blåser mer luft mot någon sida. Inte rakt in mot en platta.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Jag ser nu kortet som ett kort med löjligt överdimensionerade komponenter.

Dessutom så tilltalar designen en 16 åring som vill ha något att visa för kompisarna. Inte någon som vill kyla något bra och seriöst.
Dom borde för det första skippa den där löjiga svarta kåpan som inte fyller någon funktion. Göra flänsarna lite mindre.

Sen snedställa bägge fläktarna så att dom blåser mer luft mot någon sida. Inte rakt in mot en platta.

Kortet kyler bra, klarar av riktigt höga överklockningar utan problem och gör detta utan att föra speciellt mycket oväsen. Så vad är problemet egentligen?

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Jag ser nu kortet som ett kort med löjligt överdimensionerade komponenter.

Dessutom så tilltalar designen en 16 åring som vill ha något att visa för kompisarna. Inte någon som vill kyla något bra och seriöst.
Dom borde för det första skippa den där löjiga svarta kåpan som inte fyller någon funktion. Göra flänsarna lite mindre.

Sen snedställa bägge fläktarna så att dom blåser mer luft mot någon sida. Inte rakt in mot en platta.

Känns som du är sur över att ha fått kicken från ASUS design avdelning

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Skrivet av Windir87:

Kortet kyler bra, klarar av riktigt höga överklockningar utan problem och gör detta utan att föra speciellt mycket oväsen. Så vad är problemet egentligen?

Skrivet av snozan:

Känns som du är sur över att ha fått kicken från ASUS design avdelning

Ha ha ha Jo det skulle man kunna tro... Men nä.

Jobbet sker på den svarta Komponentplattan just nu. Det är det som stör mig... Komponenter som blir varma håller inte länge.

Tror att jag skulle kunna designa kylkomponenter som är 4-5 gånger mindre till ytan men effektivare... Då menar jag platsen den tar upp i lådan. Inte yta som kommer i kontakt med luft. kanske 2-3 gånger mindre yta som kommer i kontakt med luften. Effektivare på grund av att allt sitter närmre med mer precision...

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Glöm inte att det är massproduktion och att kylningen skall fylla sin funktion, precision och perfektion kostar betydligt mer än det smakar i detta fallet.

Om du med "Normala värden" menar en bit under specifikationerna för maxtemp så är allt i sin ordning och då fallerar resonemanget "Komponenter som blir varma håller inte länge", för det gör de så länge de inte vida överstiger specificerad maxtemp.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk

Jag får väll ge mig... inte fundera på detaljer så mycket.
Fast nu har jag kommit på ett problem som kanske skall få sin nya tråd. Kortet är ju varmt och där får ni hålla med.

Det sitter på översta kortplatsen... Ca 5 Cm under processorn(2600k) (oginalkylare). Nu har den börjat varna då och då nu för tempen som börjat ligga runt 70 grader när jag kör Bf3. Funderar på att flytta ner grafikkortet men då kommer det väldigt nära aggregatet platt på. Fast det är ju bra svalt så det lär ju kanske gå ändå.

Visa signatur

Kraschfield