Så här kollar du om ditt nätagregat orkar med ditt grafikkort.

Permalänk

Så här kollar du om ditt nätagregat orkar med ditt grafikkort.

Ser att många frågar om detta och andra spekulerar mycket utan att veta vad dom talar om. Därför så lägger jag ett förslag om hur man gör här.

Titta på klisterlappen på ditt nätverksaggregat. Eller PDf på tillverkarens sida.
Där är det en massa siffror... Välj då den spalten där det står +12V. Under +12v står det också en siffra följt av ett stort A.

Multiplicera dessa två siffror.(Gånger)

Svaret är det maximala antalet WATT som ditt nätaggregatet kan ge till grafikkortet. Räkneexempel: 12*53 =636 Svaret är samma siffra som oftast står där under...Men inte alltid. därför kan det vara bra att veta hur man gör.

Det är denna siffra man måste gå efter för att veta om nätagget tål att driva grafikkortet, den andra siffran(Den stora feta) är det som den skall orka driva med allt i gång samtidigt på datorn.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Du menar multiplicera, inte dividera?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk

Haha Jo visst är det så...

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Sanning med modifikation, tänk på att processorn kan dra en del också på samma spänning.
Största problemet för mig har dock varit att ta reda på hur mycket ett visst kort faktiskt drar.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk

inte så kunnig inom el men var kommer "53" ifrån?

Permalänk
Skrivet av SteveK:

Sanning med modifikation, tänk på att processorn kan dra en del också på samma spänning.
Största problemet för mig har dock varit att ta reda på hur mycket ett visst kort faktiskt drar.

Jo det stämmer glömde väll bort det. Såg bara alla inlägg så gör ett försök...

Kom på det här när mitt gamla aggregat som "Skulle klara" med god knapp marginal skulle orka med mitt GFX580. Fick konstiga frysningar så satt och funderade och kom på hur det fungerar... Läste om folk som pratar om dåliga komponenter och så vidare...

Kan detta förresten vara en hjälp. http://www.enermax.outervision.com/index.jsp

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

53 är Ampere(A) som grafikkortet drar.
Man kan säga att Ampere är som bensin som rinner och att Volten är soppaslangen som man tankar på.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Skrivet av CrazyBanana:

inte så kunnig inom el men var kommer "53" ifrån?

Strömstyrkan som PSU'n klarar att leverera på 12V-linan.

Effekten räknas ut genom att som nämnt tidigare multiplicera strömstyrkan med spänningen enligt följande formel;
P=U*I

Visa signatur

Asus ROG Strix X470-F Gaming | AMD Ryzen 7 5700X | 32GB G.Skill TridentZ F4-320016D-16GTZR @ 3200Mhz 16-18-18-38 | RX 6900XT | Fractal Design R4 | AOC Q3279VWF 32" 1440p | Qpad MK-50 | Logitech G500 | Cooler master MasterLiquid Lite 240 | Cooler Master Silent Pro 1kW | Samsung 830 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | WD Black SN770 2TB Gen 4 NVME |
Kingston KC3000 M.2 NVMe 1TB

Permalänk
Skrivet av CrazyBanana:

inte så kunnig inom el men var kommer "53" ifrån?

Om man vill vissa hur man räknar så måste man hitta en siffra någonstans ifrån... Så här räknar man ut hur många personer som finns i ett rum. Exempel : 1+1=2

Siffran 53 i exemplet skall du byta ut mot den siffra som står på ditt nätaggregat.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Skrivet av Apelsingummi:

Strömstyrkan som PSU'n klarar att leverera på 12V-linan.

Effekten räknas ut genom att som nämnt tidigare multiplicera strömstyrkan med spänningen enligt följande formel;
P=U*I

Hade redan räknat ut att jag skulle bli ägd

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Man kan inte riktigt räkna på det heller man får räkna lite på hur gammal nätagget är vilka kondningar som sitter i det. Ett nätagg med enbart 105 c japanska kondingar kommer hålla fullstyrka länge medans andra sjunker ganska snabbt tex corsair nya cx agg kommer göra. Tror vi kommer få se många trådar längre fram om just cx serien.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/image/red/2010/06/22/IMG_1927.jpg?...

Exakt på pricken sånt nätagg ja har förstår inte vad det är ja ska läsa o så eftersom de finns 2 12+ ... Om du har lust kan du få räkna ut det åt mig och kolla om ja kan driva mitt gtx 550ti ^^

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk

12*17=204Watt
12*18=216Watt

Vet inte så noga men du ser att det står ett V1 och ett v2... Då står det nog V1 på den ena kabelhärvan som sticker ut... och V2 på den andra. Förövrigt så orkar aggregat inte med ett nytt spelkort modell bättre i dag tyvärr. Men det skulle kunna gå med ett modell mindre... Passar om man inte håller på med nya spel.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Skrivet av Modellören:

Hade redan räknat ut att jag skulle bli ägd

Äsch då, bara tenderar att låta fancy. Formalitetshitler hoppar i mig ibland när jag ska försöka skriva tydligt
Bra initiativ att starta denna tråd! Satt precis själv och försökte få fram vad mitt gamla nätagg skulle klara.

Visa signatur

Asus ROG Strix X470-F Gaming | AMD Ryzen 7 5700X | 32GB G.Skill TridentZ F4-320016D-16GTZR @ 3200Mhz 16-18-18-38 | RX 6900XT | Fractal Design R4 | AOC Q3279VWF 32" 1440p | Qpad MK-50 | Logitech G500 | Cooler master MasterLiquid Lite 240 | Cooler Master Silent Pro 1kW | Samsung 830 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | WD Black SN770 2TB Gen 4 NVME |
Kingston KC3000 M.2 NVMe 1TB

Permalänk
Skrivet av mOOpiTh:

http://www.sweclockers.com/image/red/2010/06/22/IMG_1927.jpg?...

Exakt på pricken sånt nätagg ja har förstår inte vad det är ja ska läsa o så eftersom de finns 2 12+ ... Om du har lust kan du få räkna ut det åt mig och kolla om ja kan driva mitt gtx 550ti ^^

Jag skulle svara kanske på frågan om det klarar av att driva ett GTX 550 ti. Om det bara är det som driva av den ena 12V linan. Men jag skulle skaffa ett som har bättre möjligheter att driva hela systemet så att det inte blir problem.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Jag skulle svara kanske på frågan om det klarar av att driva ett GTX 550 ti. Om det bara är det som driva av den ena 12V linan. Men jag skulle skaffa ett som har bättre möjligheter att driva hela systemet så att det inte blir problem.

Ja vet inte riktigt vad du menar med ena 12V linan men kortet har ju en röd pci express kabel från nätagget in i grafikkortet. För övrigt så är nätagget inte ens 1 år gammalt. Tror du verkligen att det kan bli problem med detta?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

axp brukar inte hålla vad dem lovar har sett mängder med trådar om problem speciellt 630w modellen.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av mOOpiTh:

Ja vet inte riktigt vad du menar med ena 12V linan men kortet har ju en röd pci express kabel från nätagget in i grafikkortet. För övrigt så är nätagget inte ens 1 år gammalt. Tror du verkligen att det kan bli problem med detta?

Som bilden som länkades till visade nätagget har två delar som genererar 12V den ena kan ge 17A och den andra 18A. Är tillverkaren nogrann så borde det stå vilka av kablarna som är kopplade till vilken del. Om du belastar någon av delarna så att de krävs på mer ström än den kan levera så kommer du få problem.
På engelska kallar man det "rail", i gamla specifikationer av ATX-standarden fanns det begränsningar i hur mycket ström som varje sådan del, som jag kallar lina, fick leverera. Äldre designer av nätagg har kvar denna begränsning vilket gör att de inte är lämpade för moderna kraftiga grafikkort. Många nya har bara en 12V-lina och där kommer det inte spela någon roll vilka kablar som belastas hur så länge som den totala belastningen ligger inom vad det klarar.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Som bilden som länkades till visade nätagget har två delar som genererar 12V den ena kan ge 17A och den andra 18A. Är tillverkaren nogrann så borde det stå vilka av kablarna som är kopplade till vilken del. Om du belastar någon av delarna så att de krävs på mer ström än den kan levera så kommer du få problem.
På engelska kallar man det "rail", i gamla specifikationer av ATX-standarden fanns det begränsningar i hur mycket ström som varje sådan del, som jag kallar lina, fick leverera. Äldre designer av nätagg har kvar denna begränsning vilket gör att de inte är lämpade för moderna kraftiga grafikkort. Många nya har bara en 12V-lina och där kommer det inte spela någon roll vilka kablar som belastas hur så länge som den totala belastningen ligger inom vad det klarar.

Tror inte det spelat någon roll här däremot på hx 1000w på corsair måste man räkna ut detta.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av 19KeVVa93:

53 är Ampere(A) som grafikkortet drar.
Man kan säga att Ampere är som bensin som rinner och att Volten är soppaslangen som man tankar på.

Nu krånglar du bara till det. Fel är det också. Ska du likna el med vätska får det bli så här:

Ampere är mängden ström. Samma som liter är mängden vätska.
Volt är spänningen, och kan liknas med vatten trycket.

Ju tjockare sladd du har, ju mer ström kan du leda, likadant som att ju tjockare vattenslang du har ju mer vatten kan du leka med.
Du kan även höja spänningen (eller vattentrycket) för att kunna leda en större mängd el (eller vatten) genom din slang eller sladd.

Dvs. man kan leda dubbelt så mycket ström (ampere) genom samma kabel om du har 24V gentemot 12V.
Som exempel har man typ 10.000 volt i elledningarna längs med vägarna för annars hade man varit tvungen att ha skittjocka kablar.

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Tror inte det spelat någon roll här däremot på hx 1000w på corsair måste man räkna ut detta.

Jag förstår inte vad du menar nu. Det nätagget du hänvisar till (om det är HX 1050W du menar och inte någon äldre variant) har en 12V lina så där behöver du bara se till att du inte överbelastar.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Jag förstår inte vad du menar nu. Det nätagget du hänvisar till (om det är HX 1050W du menar och inte någon äldre variant) har en 12V lina så där behöver du bara se till att du inte överbelastar.

Jag tror han syftar på AX1200!

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Nu krånglar du bara till det. Fel är det också. Ska du likna el med vätska får det bli så här:

Ampere är mängden ström. Samma som liter är mängden vätska.
Volt är spänningen, och kan liknas med vatten trycket.

Ju tjockare sladd du har, ju mer ström kan du leda, likadant som att ju tjockare vattenslang du har ju mer vatten kan du leka med.
Du kan även höja spänningen (eller vattentrycket) för att kunna leda en större mängd el (eller vatten) genom din slang eller sladd.

Dvs. man kan leda dubbelt så mycket ström (ampere) genom samma kabel om du har 24V gentemot 12V.
Som exempel har man typ 10.000 volt i elledningarna längs med vägarna för annars hade man varit tvungen att ha skittjocka kablar.

Pedagogiskt tycker jag nog volt mer skall likställas med mängden vätska och ström med tryck om din liknelse ska vara så mycket mer korrekt och konsekvent med resten av vad du skriver Alla vi som byggt egna förstärkare vet att inte snåla på ampere om man vill ha tryck.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Hur gör man om man har dubbla grafikkort?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag syftar på gammla hx 1000w från corsair tror inte dem har kvar den längre 2 st 500w nätagg i princip kör du crossfire / sli så måste man tänka till så man inte belastar allt på 500w "nätagget". Dem nya ax tror jag inte är så men vet inte mvh

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Jag syftar på gammla hx 1000w från corsair tror inte dem har kvar den längre 2 st 500w nätagg i princip kör du crossfire / sli så måste man tänka till så man inte belastar allt på 500w "nätagget". Dem nya ax tror jag inte är så men vet inte mvh

Jupp såg att det var jag som tänkte fel!
Av någon anledning så hade jag fått för mig att det var Flextronics som hade byggt deras gamla 2 rails agg.
http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page447.htm