GTX 580, 1.5GB / 3GB, 3 skärmar.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

GTX 580, 1.5GB / 3GB, 3 skärmar.

Hej!

Ber om ursäkt från början om det redan finns en tråd som jag inte lyckats hitta angående detta.

Det jag undrar är om man måste köra med 2x GTX 580 3GB när man vill köra med 3 skärmar, de skärmar jag ska köra med är Dell´s U2311H i max upplösning i BF3 / etc.

För nuvarande har jag ett ASUS GTX580 Direct CU II 1.5GB och jag undrar om det kommer fungera bra att köpa ett till liknande med samma minnesmängd eller om jag gör bättre i att sälja mitt nuvarande och köpa 2X GTX 580 med 3GB?

Tack på förhand för all hjälp.
Tobias

Permalänk
Medlem

Kör på 3GB, utan tvekan!

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Sälj och köp 2 st 3Gb

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Ok, vad ligger andrahandsvärdet på ett GTX 580 Direct CU II då?

Finns det någon modell med 3GB minne som är relativt billig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sitrus:

Ok, vad ligger andrahandsvärdet på ett GTX 580 Direct CU II då?

Finns det någon modell med 3GB minne som är relativt billig?

http://www.inet.se/artikel/5409296/gigabyte-geforce-gtx-580-3... Detta är ett av de billigaste 3gb modellerna.

Direct Cu2 får du sålt fort. Ta "bud" så kommer du över 3k garanterat.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Då är ju frågan vad man kommer upp i för FPS på high / ultra på 5760x1080 med 2x GTX 580 3GB.

Satt och funderade på om man skulle vara tvungen att köra något så extremet som 3way SLI för att komma upp i spelbar FPS. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av sitrus:

Då är ju frågan vad man kommer upp i för FPS på high / ultra på 5760x1080 med 2x GTX 580 3GB.

Satt och funderade på om man skulle vara tvungen att köra något så extremet som 3way SLI för att komma upp i spelbar FPS. :/

med eller utan AA?

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av qhrizz:

med eller utan AA?

Haha, med om det skulle gå. Annars skulle det vara grymt om man kunde aktivera det på huvudskärmen och avaktivera det på sidoskärmarna.

Permalänk
Medlem

absolut 3GB! jag har gjort tabben och skaffat 1,5GB uppsättning 2ggr, och de räcker inte långt kan jag säga.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Hjälpsam

Borde blir medium->high med låg AA med 2x580 3GB. Mina 570 1280MB är närapå omöjligt att få över 10FPS på någon inställning i maxupplösning ^^ (out of vRAM)

1,5GB är ungefär vad du behöver för en skärm på riktigt höga inställningar. Så absolut 3GB korten, och misstänker att vRAM ändå kommer vara det som sätter gränsen på inställningarna i BF3 snarare än GPU clock.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Eftersom Vram är det som sätter gränsen på vad datorn kommer att klara så kanske det är bättre att köra på en 6990 lösning? Med tanke på att de pushar ut 4GB?

Håller mig dock helst borta från ATI överhuvudtaget

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av sitrus:

Eftersom Vram är det som sätter gränsen på vad datorn kommer att klara så kanske det är bättre att köra på en 6990 lösning? Med tanke på att de pushar ut 4GB?

Håller mig dock helst borta från ATI överhuvudtaget

6990 4GB = 2GB per GPU, dvs lika mycket som ett vässat GTX560Ti.

GTX580 3GB ger mest vRAM.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av qhrizz:

med eller utan AA?

Skrivet av Fluf:

6990 4GB = 2GB per GPU, dvs lika mycket som ett vässat GTX560Ti.

GTX580 3GB ger mest vRAM.

Ah, det är så det ligger till. Härligt att man kan hålla sig inom Geforce då

Annars 2x GTX 590 3GB? Fast det verkar vara mycket strul när man går över 4 GPU´er?

Fast där har man väl samma problem som med 6990 att de har 2 GPU´er på 1.5GB minne vardera.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av sitrus:

Ah, det är så det ligger till. Härligt att man kan hålla sig inom Geforce då

Annars 2x GTX 590 3GB? Fast det verkar vara mycket strul när man går över 4 GPU´er?

Fast där har man väl samma problem som med 6990 att de har 2 GPU´er på 1.5GB minne vardera.

Det är fortfarande per GPU, 590 3GB är 2x1,5GB och endast 1,5GB används effektivt iom att båda GPUerna behöver ha samma information i sina dedikerade minnen.

Mest absolut mest maxade sättet att få Bf3 FPS med tre skärmar borde vara 3x580 3GB i tri-SLI. Sedan anpassar man sig till plånboken därefter. Men skulle inte rekommendera att ha mindre än 2GB per GPU för just BF3 i multiskärm.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Tack för hjälpen Fluf och alla andra

Det blir att köra 580 3GB och köpa till ett efter ett isf, så som ekonomin tillåter

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Uppdatering: Fick sålt på mitt DCII kort och la en beställning på 2 st MSI GeForce GTX 580 Lightning XE 3GB.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Fortsätter den här tråden, jag har fått hem o installerat alla mina kort / skärmar nu.

Det "problem" jag har just nu är att för att köra surround i spel måste man använda Nvidia surround i grafikinställningar.

Det inför också ett specifikt problem med att browsers o alla fönster går över alla 3 skärmar när man inte spelar. Det jag har löst det med tidigare är Ultramon men eftersom surround identifierar alla skärmar som 1 i surround undrar jag om det finns något annat program som kan dela upp surroundskärmen till 3 separata.
För att sedan fortsätta köra surround i spel utan att behöva ställa om varje gång man spelar.

Det är ett lite klurigt problem som jag hoppas få hjälp med här om det går att få.

Mvh
Tobias