6870 crossfire i BF3 - Problem

Permalänk

6870 crossfire i BF3 - Problem

Hallå

Har ett problem med min crossfire setup, det är alltså 2st 6870 jag har.
När jag spelar BF3 upplever jag ett otroligt oflyt i spelet fast FPSen ligger nästan aldrig under 30. Kör allt på medium inställningar i 1680x1050. Kollar man på prestandatestet som Swec gjorde så bör jag ligga runt 100fps medel. Jag lider av otroligt mycket microstuttering, det känns som det hackar riktigt mycket fast fpsen är helt ok enligt BF. Lite svårt o förklara men jag hoppas ni förstår
Jag kör såklart med senaste drivrutinerna och laddade även ner profile packet som fanns där. Det stod nåt om att varje profil hade en egen exe fil.. Har jag missuppfattat detta? När man kör BF3 i multiplayer så startar man ju spelet via battlelog. Går det att aktivera profilen på nåt sätt eller sköter Catalyst det automatiskt när spelet startas? Vore snällt om någon kunde reda ut detta för mig. Som det är nu är det när intill ospelbart.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Om du kör med Catalyst 11.9 CAP3 ta bort den! Hjälpte för mig

"CatalystCreator Andrew D
For those of you running in CF with BF3, and suffering stuttering, please remove Catalyst 11.9 CAP3, we're looking into the stuttering issue"

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Skrivet av The Slayer:

Hallå

Har ett problem med min crossfire setup, det är alltså 2st 6870 jag har.
När jag spelar BF3 upplever jag ett otroligt oflyt i spelet fast FPSen ligger nästan aldrig under 30. Kör allt på medium inställningar i 1680x1050. Kollar man på prestandatestet som Swec gjorde så bör jag ligga runt 100fps medel. Jag lider av otroligt mycket microstuttering, det känns som det hackar riktigt mycket fast fpsen är helt ok enligt BF. Lite svårt o förklara men jag hoppas ni förstår
Jag kör såklart med senaste drivrutinerna och laddade även ner profile packet som fanns där. Det stod nåt om att varje profil hade en egen exe fil.. Har jag missuppfattat detta? När man kör BF3 i multiplayer så startar man ju spelet via battlelog. Går det att aktivera profilen på nåt sätt eller sköter Catalyst det automatiskt när spelet startas? Vore snällt om någon kunde reda ut detta för mig. Som det är nu är det när intill ospelbart.

Just nu har de tyvärr väldigt mkt strul med CF och SLi. Verkar funka bättre i regel med bara ett kort, för stunden. Testa avaktivera CF och se om det blir bättre = No stuttering osv.
Så får man nog, dessvärre, avvakta till nya driver-updates kommer ut för att aktivera CF/SLi igen.
Om inte CAP3 bortplockningen funkar. (Installera gamla hederliga 11,9 utan CAP3)

Permalänk
Medlem

Testa o aktivera vsync

Permalänk

Jag laddade ner 11.9 med tillhörande profile pack igår. Nu när jag kollar amds driver sida så är det CAP4 som finns tillgängligt. Minns inte vilken version det var jag laddade igår. Jag ska prova en gång till med cap4 och blir det inte bra nu så avaktiverar jag CF och inväntar nya drivrutiner. Ska ju kunna spela spelet med ett kort iaf. Ska testa med vsync också. Tack för svar

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk

Ladda ned CAP4, finns på rage3d och på atis hemsida. Dom fixade alla problem på min rigg med 5850x2 cf.

Visa signatur

ez

Permalänk

Se till att ladda ner ATI catalyst 11.10 preview 3 (inofficiell version än så länge) och CAP 4 (inte 3 då det är trasig).

Permalänk

Nu kör jag CAP4. Det funkade ju nåt otroligt mycket bättre Jag är inte helt 100% nöjd än men det får duga så länge.
11.10 preview låter intressant men då de bara har 3 dagar på sig att släppa officiella 10an så kan jag lika gärna vänta.
Nu hoppas vi bara att DICE släpper en patch som tar sig an problemet med SLI/Crossfire från spelets sida också

Edit: Hittade Cap3 installationsfilen på skrivbordet så det var den versionen jag körde med innan. Förklarar ju de grymma prestandaproblemen jag hade

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Skrivet av The Slayer:

Nu kör jag CAP4. Det funkade ju nåt otroligt mycket bättre Jag är inte helt 100% nöjd än men det får duga så länge.
11.10 preview låter intressant men då de bara har 3 dagar på sig att släppa officiella 10an så kan jag lika gärna vänta.
Nu hoppas vi bara att DICE släpper en patch som tar sig an problemet med SLI/Crossfire från spelets sida också

Hur vet du att officiella 11.10 släpps om tre dagar?

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Hur vet du att officiella 11.10 släpps om tre dagar?

Det är ju meningen att version 10 (oktober) ska släppas i just oktober

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Skrivet av The Slayer:

Det är ju meningen att version 10 (oktober) ska släppas i just oktober

Versionsnumret har inget med månadsnumret att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Versionsnumret har inget med månadsnumret att göra.

Har det visst!

Skrivet av CatalystCreator Andrew D:

Cat 11.10 official release will happen Oct 31 - but Catalyst 11.10 V3 is pretty much the identical driver, so use with BF3 (plus new CAP)

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Du har ett ferrari chassi (Dina grafikkort), men din processor är din motor. Byt motor om du vill köra fort!

Fattar inte varför ingen har reflekterat över din processor...
P.S - Battlefield 3 utgivarna rekomenderar processorer med minst 4 kärnor.

Permalänk
Skrivet av M89:

Har det visst!

Indirekt ja men det är inget dom håller stenhårt vid. Drivrutinen släpps när den är färdig att släppas.