Hittat nytt chassi, frågor om det

Permalänk
Medlem

Hittat nytt chassi, frågor om det

Tja, hittade idag ett chassi på soptippen idag. Har ännu inte provat att starta den än, men det kommer jag göra snart.

Mina planer var först att ta lite delar från den, då jag på en gång såg att den hade två stycken 220 mm fläktar, och sen kanske kolla om annan utrustning i den. Tråkigt nog var processor exakt samma, men kylflänsen var annorlunda än den jag har på min andra dator, då denna hade två kopparrör och en större kylfläns, och jag undrar då, är det så pass bra att jag ska byta ?
Även så hittade jag en Y-kabel som var ansluten till fläkten, och då en PSU saknades var den inte ansluten till Molexen, men det fanns ytterligare en kontakt, en 3-pins kontakt, och därför undrar jag om jag ska koppla in den i moderkortet, för att nyttja min AMD Cool&Quiet teknologi, eller är den för att få ström ?
Även loggan förbryllade mig, aldrig sett den förut, och den satt på både datorns framsida och på fläktarna, och fläktarnas stickers var sådana där dom ändrar sig när man tiltar dom, och en utav vinklarna löd "Geniune" över hela härligheten. Var detta märke så pass exklusivt att folk försökte kopiera dom för att tjäna pengar ? Och undrar även om det finns en hemsida för märket ? Märket ser ut såhär:
Skulle chassit vara värt något ? Lite slitet, men har några ytterst smidiga saker, hårddisken släde är helt i plast och tas ut med tre fingrar, PCIuttagen likaså, och även 5,25" tas ut väldigt lätt. Har två front usbuttag, set för 3,5 och en Firewire. Ljudkort med MIDI uttag, optisk, AUX, cd och dvd läsare/brännare. AMD Athlon x2 64 bitars processor ?

Alltså, sammanfattning på frågorna;

Datorns processor som jag hittat har en vattenkylning och större kylfläns, antaligen samma socket då det är samma processor, vilket min andra inte har, ska jag byta? Ska jag endast koppla in fläktens Y-kabeln Molex kontakt, och totalt strunta i 3-pinnen ? Vad heter märket ? Kan någon hemsidan för märket ? Skulle chassit vara värt något ? Lite slitet, men har några ytterst smidiga saker, hårddisken släde är helt i plast och tas ut med tre fingrar, PCIuttagen likaså, och även 5,25" tas ut väldigt lätt. Har två front usbuttag, set för 3,5 och en Firewire. Ljudkort med MIDI uttag, optisk, AUX, cd och dvd läsare/brännare. AMD Athlon x2 64 bitars processor ?

Förbättrade rubriken till mer relevant
Permalänk
Medlem

En bild på skapelsen kanske vore lämpligt?

Permalänk
Medlem

Är inte det ett Aplus chassi ?
Här kommer några ex http://www.komplett.se/k/kl.aspx?mfr=APLUSCASE

Edit: Jag tror att Tagan hade något med dom att göra , men är dock inte säker.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Är inte det ett Aplus chassi ?
Här kommer några ex http://www.komplett.se/k/kl.aspx?mfr=APLUSCASE

Edit: Jag tror att Tagan hade något med dom att göra , men är dock inte säker.

Kompletts miditower liknar det väldigt mycket, och det måste vara en äldre variant av den. Tack så mycket ! Väldigt dumt av mig och inte googla på A plus, utan endast A+..

Skrivet av Lajning:

En bild på skapelsen kanske vore lämpligt?

Vet inte om du fortfarande vill ha dem, men här är dem;
Inuti den
Baksidan
Framsidan
Heatsink från den jämför med min nuvarande heatsink, tycker själv att jag borde byta den, då det är exakt samma fastsättningsgrej för den (Biten som man sätter fast fläkten i)

Permalänk
Medlem

Du vet att du kan få en Arctic Cooling Freezer 7 Pro för en billig peng annars ?
http://www.inet.se/artikel/5321392/arctic-cooling-freezer-7-p...

Är dock inte säker på att den passar till ditt moderkort då jag inte vet vad du har.
Men fortfarande värt att tänka på.
Men för att svara på dina andra frågor så tror jag inte den är värd så värst mycket faktiskt då det är gamla prylar.
Och du ska väl helst använda 3 pins kontakten för att kunna utnyttja moderkortets funktioner så som cool & quiet, den sätter du då i moderkortets CPU fan connector(3 eller 4 pins) om det nu är fläkten till CPU'n du pratar om.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Du vet att du kan få en Arctic Cooling Freezer 7 Pro för en billig peng annars ?
http://www.inet.se/artikel/5321392/arctic-cooling-freezer-7-p...

Är dock inte säker på att den passar till ditt moderkort då jag inte vet vad du har.
Men fortfarande värt att tänka på.
Men för att svara på dina andra frågor så tror jag inte den är värd så värst mycket faktiskt då det är gamla prylar.
Och du ska väl helst använda 3 pins kontakten för att kunna utnyttja moderkortets funktioner så som cool & quiet, den sätter du då i moderkortets CPU fan connector(3 eller 4 pins) om det nu är fläkten till CPU'n du pratar om.

Den fläkten såg faktiskt väldigt bra ut. Jag har kollat på Antecs TriCool och Tri-LED 120 mm, men den slutade säljas där jag hade tänkt..

Nej, såklart inte, det förlorar värdet snabbt, det gör det ju, har bestämt mig att donera hela datorn till en kompis, förutom delarna jag själv vill ha.
Låter ytterst smart att ha funktionerna, men problemet är att jag tror att jag har endast en 3-pin kontakt som det står SYS_FAN på, på mitt moderkort, och det är vanliga chassifläktar, och eftersom jag har två stycken så kan endast en nyttja funktionen.. Såvida man inte kan hitta en liten kabel som delar den..
Jag har dock en Noctua fläkt i nu, och den har också en 3-pin, men en adapter till Molex sitter på den nu..

EDIT: Hittade en tråd här om 3-pin Y-splitter, läser den nu..
Jao, den låter väldigt smidig. Personen som frågade hade ungefär samma moderkort så det borde ju fungera som på räls.