Freenas nasbox hårdvaru koll!

Permalänk
Medlem

Freenas nasbox hårdvaru koll!

Jag har tänkt mig bygga en nas med freenas 8.
Jag har plockat ihop en lista med grejjer på prisjakt och undrar nu om någon kunnig person kan ta en titt.
mycket tacksam för hjälp då jag är ganska grön på området.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2011550&view=m

har redan en 2 tb disk så det blir 4 totalt.

Visa signatur

| i7 2600k | Custom loop | Asus maximus IV gene-Z | 16gb 2133mhz | FD newton r3 1000W sleavat MDPCX | 2x Asus R9290X DCII | Caselabs Mercury s8 vit | LG 34uc88-b | Crucial mx100 512gb | Xonar essense STX | Little Dot I+ med Sennheiser HD 650|

Permalänk
Medlem

ingen som har kunskap och vill hjälpa?

Visa signatur

| i7 2600k | Custom loop | Asus maximus IV gene-Z | 16gb 2133mhz | FD newton r3 1000W sleavat MDPCX | 2x Asus R9290X DCII | Caselabs Mercury s8 vit | LG 34uc88-b | Crucial mx100 512gb | Xonar essense STX | Little Dot I+ med Sennheiser HD 650|

Permalänk
Hedersmedlem

Ser bra ut tycker jag, AMD Brazos ska stödjas av FreeNAS 8 och planerar du att köra ZFS är mängden minne bra. Dock kan jag inte rekommendera WD-diskar. Har själv haft mycket problem med WD Green-diskar och ZFS. Det är främst problem med TLER men även med LCC där hårddisken parkerar huvudet för ofta. De flesta som kör lite större ZFS-system idag kör Samsung eller Hitachi (notera "de flesta", vissa kör WD).

Föresten, kikat något på Asus E35M1-I ?

Som du säkert vet är det inte tillåtet att bumpa i detta forum, något att tänka på i framtiden

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Ser bra ut tycker jag, AMD Brazos ska stödjas av FreeNAS 8 och planerar du att köra ZFS är mängden minne bra. Dock kan jag inte rekommendera WD-diskar. Har själv haft mycket problem med WD Green-diskar och ZFS. Det är främst problem med TLER men även med LCC där hårddisken parkerar huvudet för ofta. De flesta som kör lite större ZFS-system idag kör Samsung eller Hitachi (notera "de flesta", vissa kör WD).

Föresten, kikat något på Asus E35M1-I ?

Som du säkert vet är det inte tillåtet att bumpa i detta forum, något att tänka på i framtiden

Tack för det långa och välformulerade svaret.
Angående diskarna så har jag valt dessa pga att jag redan har en som jag vill använda och det är väl bäst att diskarna är likadana?
Vad är det som gör asus kortet till ett bättre val? Det saknar usb 3 stöd, jag tänker mig att man vill ha en snabb usb3 sticka att köra freenas från?

Ursäkta bumpen visste inte men nu vet jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| i7 2600k | Custom loop | Asus maximus IV gene-Z | 16gb 2133mhz | FD newton r3 1000W sleavat MDPCX | 2x Asus R9290X DCII | Caselabs Mercury s8 vit | LG 34uc88-b | Crucial mx100 512gb | Xonar essense STX | Little Dot I+ med Sennheiser HD 650|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lop3r:

Tack för det långa och välformulerade svaret.
Angående diskarna så har jag valt dessa pga att jag redan har en som jag vill använda och det är väl bäst att diskarna är likadana?
Vad är det som gör asus kortet till ett bättre val? Det saknar usb 3 stöd, jag tänker mig att man vill ha en snabb usb3 sticka att köra freenas från?

Ursäkta bumpen visste inte men nu vet jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Blandade ihop det med ett annat moderkort. Kikade på en enkel ZFS-rigg för ett par månader sedan, då var det ett Asus-kort för cirka 1200 som verkade mest intressant. Självklart är det trevligt med USB3, även om du förmodligen inte kommer märka någon som helst skillnad när du browsar webbgränssnittet, sätter upp SMB-utdelningar och så vidare.

Läs på ordentligt om diskarna angående LCC bland annat innan du köper, så du slipper havererade ZFS-arrays.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Blandade ihop det med ett annat moderkort. Kikade på en enkel ZFS-rigg för ett par månader sedan, då var det ett Asus-kort för cirka 1200 som verkade mest intressant. Självklart är det trevligt med USB3, även om du förmodligen inte kommer märka någon som helst skillnad när du browsar webbgränssnittet, sätter upp SMB-utdelningar och så vidare.

Läs på ordentligt om diskarna angående LCC bland annat innan du köper, så du slipper havererade ZFS-arrays.

ja men usb 3 känns framtidssäkert=)

kan dessa diskarna funka?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=709038

Visa signatur

| i7 2600k | Custom loop | Asus maximus IV gene-Z | 16gb 2133mhz | FD newton r3 1000W sleavat MDPCX | 2x Asus R9290X DCII | Caselabs Mercury s8 vit | LG 34uc88-b | Crucial mx100 512gb | Xonar essense STX | Little Dot I+ med Sennheiser HD 650|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lop3r:

ja men usb 3 känns framtidssäkert=)

kan dessa diskarna funka?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=709038

Jepp, USB 3 är väldigt smidigt att ha. Angående diskarna är det dem åtminstone jag brukar rekommendera. Har ett gäng själv (dock ej i ZFS just nu) och kikar man runt på nätet så verkar HD204UI vara mest populär för lite större hemmasystem. Vet inte vad som kommer hända nu när Seagate har köpt upp Samsung med garanti och så vidare, men troligen behåller du garantin hos dem skulle jag tro iaf.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

cool, tack för all hjälp=).

Visa signatur

| i7 2600k | Custom loop | Asus maximus IV gene-Z | 16gb 2133mhz | FD newton r3 1000W sleavat MDPCX | 2x Asus R9290X DCII | Caselabs Mercury s8 vit | LG 34uc88-b | Crucial mx100 512gb | Xonar essense STX | Little Dot I+ med Sennheiser HD 650|