Corsair Hydro H100, problem, hjälp mottages

Permalänk
Medlem

Corsair Hydro H100, problem, hjälp mottages

Har uppgraderat min dator och köpte då en Corsair hydro h100 för att kyla min i7 2600K.

Jag har 4st Scythe GT 1850rpm, som sitter i PnP config. Det jag funderar över är varför inte det går att ändra hastigheten på fläktarna. Dom 4 fläktarna sitter kopplade med 3pin i pumpen/cpu blocket. Men när jag trycker på fan speed knappen så händer ingenting. Knappen verkar fungera för LED indikeringen på pumphuset går att ändra från Low - medium - high, men fläktarna kör på samma hastighet.

Så frågeställningarna är:

1# Är det fel på fläktkontrollen
2# Går det inte att rpm styra andra fläktar än dom 2 corsair orginal fläktar som följer med i paktet.
3# Kan pump/block va fel inkopplat i moderkortet (ström)

Ska tillägga att det är en datorbutik som installerat allt.
Moderkort: ASUS P8P67 PRO B3.1

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Scythe gt är inte pwm ? Bara 3 pins kontakt på dom tror jag.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Vill minnas att jag läste någonstans att Corsair också har en 3 pinskontakt till sina originalfläktar men att deras är gjorda för att kunna köra pwm ändå. Att sätta en vanlig fläkt med 3 pinskontakt ger dock ingen möjlighet till pwm.

Edit: Hade fel, men här är det jag läste! http://forum.corsair.com/forums/showpost.php?p=514032&postcou...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Scythe gt är inte pwm ? Bara 3 pins kontakt på dom tror jag.

mm, börjat misstänka det efter ytterligare efterforskning. Så då måste jag kanske byta ut dom fläktarna, eller köpa en separat fan kontroller eller det kanske inte går även om man köper en fan controll

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd

kör du 3pins kontakten ifrån cpu blocken till moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

kör du 3pins kontakten ifrån cpu blocken till moderkortet?

Är lite osäker på hur dom koppla det. Fick hem datorn sent igår och gjorde bara en snabb koll. Sticker ut en svart sladd genom hålen ungefär vid processor sockeln. Men det är två "tåtar" som sitter mot en molex. Kan iof vara den 140mm fläkten som sitter på baksidan av Obsidian 800D.

Är Tyvärr inte hemma så att jag kan felsöka. Hade varit enkel om någon med säkerhet visste om det går, eller inte går att koppla 4st Scythe GT 1850 fläktar och styra dom genom den inbyggda "fan kontrollen" på pumpen/blocket.

Edit: hittade en bild, det är den "molex" som sticker ut på baksidan av moderkorts plåten.
http://img.neoseeker.com/v_image.php?articleid=2888&image=6

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nautilus011:

Är lite osäker på hur dom koppla det. Fick hem datorn sent igår och gjorde bara en snabb koll. Sticker ut en svart sladd genom hålen ungefär vid processor sockeln. Men det är två "tåtar" som sitter mot en molex. Kan iof vara den 140mm fläkten som sitter på baksidan av Obsidian 800D.

Är Tyvärr inte hemma så att jag kan felsöka. Hade varit enkel om någon med säkerhet visste om det går, eller inte går att koppla 4st Scythe GT 1850 fläktar och styra dom genom den inbyggda "fan kontrollen" på pumpen/blocket.

Edit: hittade en bild, det är den "molex" som sticker ut på baksidan av moderkorts plåten.
http://img.neoseeker.com/v_image.php?articleid=2888&image=6

Det du ska göra är att koppla ut så du har molex och 3pins kontakten i handen sedan så kör du bara med molex kontakten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Det du ska göra är att koppla ut så du har molex och 3pins kontakten i handen sedan så kör du bara med molex kontakten.

Hjälpte tyvärr inte. Blev till att sätta tillbaka dom två medföljande corsair fläktarna.

Surt sa räven om rönnbären.
Det man inte har i kunskap får man ha i plånboken.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nautilus011:

Hjälpte tyvärr inte. Blev till att sätta tillbaka dom två medföljande corsair fläktarna.

Surt sa räven om rönnbären.
Det man inte har i kunskap får man ha i plånboken.

Du ska ha de två fläkterna inkopplade cpu-blocket om du har missat det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nautilus011:

Hjälpte tyvärr inte. Blev till att sätta tillbaka dom två medföljande corsair fläktarna.

Surt sa räven om rönnbären.
Det man inte har i kunskap får man ha i plånboken.

Du ska ha två 3 pins kontakterna av de två fläkterna inkopplade cpu-blocket om du har missat det.

Permalänk

Behövs det bytas då? Är inte gt lika tysta som orginalfläktarna på lägsta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nautilus011:

Hjälpte tyvärr inte. Blev till att sätta tillbaka dom två medföljande corsair fläktarna.

Surt sa räven om rönnbären.
Det man inte har i kunskap får man ha i plånboken.

http://www.sweclockers.com/nyhet/14550-kranglande-flaktkontro...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Du ska ha två 3 pins kontakterna av de två fläkterna inkopplade cpu-blocket om du har missat det.

Ja, Hade 4st GT i PnP, kopplade i cpu blockets kontakter.
Kopplade jag bort dom och satt i dom två medföljade corsair fläktarna så fungera det att ändra fläktprofil.

Skrivet av whiskerer:

Behövs det bytas då? Är inte gt lika tysta som orginalfläktarna på lägsta?
Nej dom två medföljande corsair fläktarna är tystare på lägsta än GT fläktarna

Skickades från m.sweclockers.com

Läste den tråden, vet inte om min H100 är i den serien, jag har inte kartongen, fick inte den efter datorbutiken monterat min dator. Men jag har ett serienummer på mitt kvitto, vet inte om det är samma som corsair´s serienummer. Har inte hunnit tesetköra min dator till fullo, ev så fungerar två lägen, sen när jag startar datorn går fläktarna i fullt blås, vet inte om dom ska det dock.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w