Permalänk
Medlem

Kraschande program och bluescreens?

Hej

Jag har nu fått ett problem som jag inte haft alls tidigare. Den senaste 1,5 timmen har Catalyst control center och firefox kraschat konstant, och jag har fått säkert 8 bluescreens. Problemet är att jag inte hinner se vad som står på blåskärmen, varje gång försvinner den efter bara en sekund ungefär. Hur kan jag då felsöka problemet om jag inte ser den där felkoden som jag inte är helt säker på vart på skärmen den visas? Har provat ta kort men hinner inte knäppa innan datorn startas om. De senaste 4 gångerna har jag sparat felinformationen som kommer upp när windows startas om igen men där finns ju en mängd siffror och jag vet inte vilken jag ska söka på. Dumpfiler sparas i windowsmappen har jag sett, men dom kan jag inte öppna?

Både cpu och gpu är oklockade när detta händer, och spänningarna är vad jag kan se stabila

ändrade rubriken, hoppas jag...
Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

ok, nu har jag sett att det som står på BS är samma som i informationsrutan som kommer upp efter omstart (bccode, bcp1, bcp2, bcp3 och bcp4), men det står ju olika där varje gång? Nån som vill kolla mina dumpfiler? har nu runt 10st från de senaste 1h 45min :/ och jag vet inte ens vart jag ska börja kolla efter fel...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

Hej

Jag har nu fått ett problem som jag inte haft alls tidigare. Den senaste 1,5 timmen har Catalyst control center och firefox kraschat konstant, och jag har fått säkert 8 bluescreens. Problemet är att jag inte hinner se vad som står på blåskärmen, varje gång försvinner den efter bara en sekund ungefär. Hur kan jag då felsöka problemet om jag inte ser den där felkoden som jag inte är helt säker på vart på skärmen den visas? Har provat ta kort men hinner inte knäppa innan datorn startas om. De senaste 4 gångerna har jag sparat felinformationen som kommer upp när windows startas om igen men där finns ju en mängd siffror och jag vet inte vilken jag ska söka på. Dumpfiler sparas i windowsmappen har jag sett, men dom kan jag inte öppna?

Både cpu och gpu är oklockade när detta händer, och spänningarna är vad jag kan se stabila

Jag är inte så haj på felkoder direkt men det går ju alltid att googla dem, kanske från en annan dator då om du inte hinner

Annars så skulle jag rekommendera att formatera och installera om windows.

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman1337:

Jag är inte så haj på felkoder direkt men det går ju alltid att googla dem, kanske från en annan dator då om du inte hinner

Annars så skulle jag rekommendera att formatera och installera om windows.

ok, ominstallation av windows brukar vara det enklaste eller? jag menar, jag har svårt att tro att det är hårdvarurelaterat eftersom jag inte haft ett spår av bsod fram till nu ikväll då jag fått 10+ på bara någon timme, och med olika felkoder dessutom. De jag hunnit se nu efter min första post är a, 1a, 4e och 19, så säkert var det nån mer innan dom också.

men ja, jag sitter på min laptop nu och googlar, men verkar inte hitta nåt vettigt som jag förstår mig på :/ lättast hade varit om någon kunde hjälpa mig med dumpfilerna

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera memtest från www.memtest.org då de flesta av dina BBCodes pekar på minnesfel (testa 1 sticka i taget 4-5 rundor per sticka)

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Skulle rekommendera memtest från www.memtest.org då de flesta av dina BBCodes pekar på minnesfel (testa 1 sticka i taget 4-5 rundor per sticka)

blir svårt eftersom datorn kraschar så fort jag försöker göra något... men kan en sticka ha blivit defekt bara sådär? borde jag inte märkt något tidigare?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

blir svårt eftersom datorn kraschar så fort jag försöker göra något... men kan en sticka ha blivit defekt bara sådär? borde jag inte märkt något tidigare?

Ladda ner det från en annan dator och lägg på USB eller CD/DVD och starta datorn med det.
Kan ha gått sönder bara sådär, använder du ESD armband när du pillar i datorn t.ex? ESD skador kan visa sig på direkten eller många månader senare.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Ladda ner det från en annan dator och lägg på USB eller CD/DVD och starta datorn med det.
Kan ha gått sönder bara sådär, använder du ESD armband när du pillar i datorn t.ex? ESD skador kan visa sig på direkten eller många månader senare.

esd-band? nej, men jag är alltid väldigt noggrann med att jorda mig i chassit/nätagget, vilket ju är precis vad ett esd-band gör.

memtest ja, lyckades ladda ner det i felsäkert läge utan problem, där kraschade ingenting faktiskt så länge jag var inne. körde igång det och fick en jävla massa errors, över 1000 på bara några minuter. provade med bara ena stickan, inga fel på några minuter. samma sticka i nästa slot, inga fel på några minuter. andra stickan i ena sloten, inga fel på några minuter. tänkte att vafan, jag kör på båda stickorna samtidigt och har inte fått några fel på några minuter nu. jag vet att man behöver köra bra mycket längre än så, men det gav ju en indikation om inte annat. låter den stå och tugga nu i alla fall. kan det varit så att ena stickan bara satt dåligt i slotten? för det var rätt knepigt att få dom ner ordentligt nu när jag flyttade dom. är fortfarande fundersam över hur det kan ha fungerat utan problem fram tills ikväll isåfall

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

nu har datorn rullat stabilt ett bra tag, och memtest visade inga fel på flera pass. det måste ha varit en av stickorna som satt dåligt i slotten

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII