PC-speakern piper när jag avslutar spel.

Permalänk
Medlem

PC-speakern piper när jag avslutar spel.

Hej Swec!

Jag har märkt något under en längre tid, vilket jag inte riktigt förstått mig på och därför vänder jag mig till er för hjälp.

PC-speakern piper till kort när jag efter en längre spelsession (1h+) stänger ner Starcraft 2. Jag har även för mig att samma sak hänt i något annat spel, men det är främst vid avstängning av starcraft 2 som pipet kommer.

Från vad jag vill minnas så händer det inte om jag bara är inne en kort stund i spelet, och sedan stänger av.

Någon som vet vad pipet kan innebära?

En händelse som kanske kan vara relaterad är att igår när jag satt och spelade så fick jag två plötsliga connection losses, kanske i 10-30 sekunder. Detta under perioden av kanske 40 minuters spelande. Jag tänkte att det kanske var dags att starta om datorn, som stått igång ett par dagar. Kanske skulle det fungera bättre efter en reboot.

Vid reboot bootar datorn som vanligt, om man hör till boot-pipet och hårddisk som drar igång när windows börjar ladda. Däremot så får jag "No signal" från skärmen. Jag testar med en annan skärm, samt båda dvi-utgångarna på grafikkortet och ingen förändring sker. Jag kände även efter lite inne i datorn på grafikkort och flänsar vid processorn, även vid nätaggregatet. Visst var det varmt, men jag har svårt att säga om det var varmare än vanligt på grafikkort och processorns flänsar. Däremot tyckte jag att luften från nätagget var ovanligt varmt, men, svårt att avgöra då det är sällan jag sitter och känner efter där under belastning :).

Specs på datorn hittar ni i signatur, allt är nytt sedan ett halvår ungefär med undantag från nätagget som börjar få ett par år på nacken. Inga fläktar eller flänsar såg ut att vara dammtäckta heller, även om jag inte kollade så noga på nätagget.

Jag testade att vänta ett par minuter med försök att starta om datorn, men fortfarande ingen bild. Till slut plockade jag ut grafikkortet för att undersöka detta närmare, allt såg bra ut, luktade inte bränt eller liknande. Stoppade in, bootade upp och plötsligt hade jag en bild.

När jag spelar är tempen sällan över ~60 grader på processorn. Grafikkortet kommer jag inte ihåg nu, men vid tester för ett par månader sedan så verkade de hålla en stabil lagom temperatur jämfört med referenskort på nätet. Jag har nu klockat ner till standardklock för att se om jag märker några förändringar. Fungerar det blir det till att klocka upp igen för att se om problemen återkommer.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

Leta reda på din manual för ditt moderkort och läs vad just ditt moderkort vill berätta för dig med den typen av pip. I varje fall så skulle jag börja där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_real:

Leta reda på din manual för ditt moderkort och läs vad just ditt moderkort vill berätta för dig med den typen av pip. I varje fall så skulle jag börja där.

Det enda jag hittar om något pipande är under boot-processen, vilket känns lagomt orelevant när datorn redan är igång. Under boot så är ett enstaka kort pip även helt normalt.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.