Dator till skolarbete och allt annat vanligt

Permalänk
Medlem

Dator till skolarbete och allt annat vanligt

Hej, jag har en kompis som ska skaffa en ny bärbar dator så snart som möjligt. Det hon använder den till är främst skolan (Office, MatLab, och liknande), Skype, internet (har fått veta flera gånger att den MÅSTE klara av Youtube laggfritt) och film.

Jag är själv rätt kass på bärbara datorer så jag vänder mig hit.

Hennes budget är 10 000 vilket jag tycker låter som fruktansvärt overkill för det hon behöver datorn till. Jag säger så billigt som möjligt, men den ska ju helst klara sig ett antal år utan att hon hänger mig för att den går långsamt.

Hon och jag är mycket tacksamma för hjälpsamma svar!

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Avstängd

Vill hon ha en dator med hög kvalitet så rekommenderar jag en Thinkpad X220. Den finns med studentrabatt för runt 6500 från Campusdiscount.de inklusive svenskt tangentbord, frakt osv. Dock så får man inte den grymma skärmen för det priset utan då måste man gå upp till i5 modellen som hamnar på runt 9000 med allt.