Permalänk
Medlem

.

Vart trött på gamla bettan och bestämde mig för att byta ut rubbet, med målsättningen att kombinera låg ljudnivå och spelprestanda på en liten budget.

Besök galleriet här

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Entusiast

Du borde kört på Scythe GT... har kapat upp sidan på mitt mediachassi, böjt, bockat och borrat och till slut satt dit två GT 1850rpm som glider på i full hastighet. Klart att de hörs, men med tanke på att de mer eller mindre sitter på utsidan av chassit och går i fullt fart så är ljudnivån extremt låg och mängden luft som flyttas massiv...

Bra galleri i övrigt med ett gäng bilder och beskrivning, precis som ett galleri ska vara. Solklar trea

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Du borde kört på Scythe GT... har kapat upp sidan på mitt mediachassi, böjt, bockat och borrat och till slut satt dit två GT 1850rpm som glider på i full hastighet. Klart att de hörs, men med tanke på att de mer eller mindre sitter på utsidan av chassit och går i fullt fart så är ljudnivån extremt låg och mängden luft som flyttas massiv...

Bra galleri i övrigt med ett gäng bilder och beskrivning, precis som ett galleri ska vara. Solklar trea

som nämt har fokus vart på ljudnivå, och scythe gt vet jag låter mer än nexus, nexus är faktiskt referensfläkten de använder sig av på silentpcreview.com de blir i stort sett ljudlösa om man stryper dem till 7v, men fläktkontrollen som följer med define har ju bara plats för 3, därav ska jag fixa en bättre sådan

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Du borde kört på Scythe GT... har kapat upp sidan på mitt mediachassi, böjt, bockat och borrat och till slut satt dit två GT 1850rpm som glider på i full hastighet. Klart att de hörs, men med tanke på att de mer eller mindre sitter på utsidan av chassit och går i fullt fart så är ljudnivån extremt låg och mängden luft som flyttas massiv...

Bra galleri i övrigt med ett gäng bilder och beskrivning, precis som ett galleri ska vara. Solklar trea

Scythes GT fläktar är inte tysta alls.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Marcusk:

Scythes GT fläktar är inte tysta alls.

Sa aldrig att de var ljudlösa, men om man jämför hur bra de kyler mot för hur de låter så står de nästan i en klass för sig själv. Sen kommer de i olika varvtal om man nu inte sköter de med fläktkontroller...

Men vad vet jag, det kanske finns helt ljudlösa fläktar som är bättre än de... I might be wrong, and I'm the first one to admit it if that's the case

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Sa aldrig att de var ljudlösa, men om man jämför hur bra de kyler mot för hur de låter så står de nästan i en klass för sig själv. Sen kommer de i olika varvtal om man nu inte sköter de med fläktkontroller...

Men vad vet jag, det kanske finns helt ljudlösa fläktar som är bättre än de... I might be wrong, and I'm the first one to admit it if that's the case

Nexus fläktar låter mindre om man jämför de mot en Schyte GT på samma luftflöde.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marcusk:

Nexus fläktar låter mindre om man jämför de mot en Schyte GT på samma luftflöde.

GT flyttar luften bättre i lägre varvtalen

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

GT flyttar luften bättre i lägre varvtalen

...men låter även mer vid dessa låga varvtal... hur som helst, kylningen är inget problem, ljudnivån prioriteras högst (därav namnet på galleriet) och där är nexus lite bättre. plus att de är billigare också men därmed inte sagt att gt är dåliga nånstans

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Bra tänkt med sidopanelerna! Tycker verkligen det är för tragiskt att företagen kör med hål i sidorna fortfarande. Kan man inte trycka in tillräckligt med luft från ena sidan och skjuta ut den på andra sidan bör man radikalt tänka om hela sin idé om/vad ett chassi är tycker jag.

Snyggt jobbat och fina foton e helt klart bra resultat

Permalänk
Medlem

har du skruvat ner hastigheten på nexus fläkten eller hur kan den va tystare än Fractalen?
Fractalen är ju på en 15db medan nexusen 19? :S

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nico.v:

har du skruvat ner hastigheten på nexus fläkten eller hur kan den va tystare än Fractalen?
Fractalen är ju på en 15db medan nexusen 19? :S

jag har kört både nerskruvat och i stock. vid full fart hörde jag knappt nexusarna för fractals fläktar lät mer. strypta var de rätt tysta ja, men då gjorde de ingen nytta, till skillnad från nexusarna som fortfarande blåser hyfsat. fractals siffror litar jag helt enkelt inte på, inte förrän de skriver hur de har mätts upp, för 15 dB är lägre än brusgolvet är i många fall

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk

Vilka spel lirar du?:)

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

Ser jättefint ut! Kostade bygget? Undrar bara lite om fläktarna. Du tyckte Fractal va bättre än Nexus? Låter de mindre och flyttar mer luft eller? Du har ingen erfarenhet av NZXT fläktarna? Mest intressant är 140/200mm fläktarna. Då jag ska köpa fler nu inom kort vore det gött med lite mer info...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av CRYSIS FOREVER98:

Vilka spel lirar du?:)

just nu inte mycket, men typ starcraft, skyrim och börjar snart ge upp på att diablo 3 ska komma

Skrivet av Extremaz:

Ser jättefint ut! Kostade bygget? Undrar bara lite om fläktarna. Du tyckte Fractal va bättre än Nexus? Låter de mindre och flyttar mer luft eller? Du har ingen erfarenhet av NZXT fläktarna? Mest intressant är 140/200mm fläktarna. Då jag ska köpa fler nu inom kort vore det gött med lite mer info...

tror det gick på runt 6000 totalt, inte säker...

nej jag tyckte fractal var sämre än nexus!!! verkligen inte bättre de låter mer på max, tror de flyttade ungefär lika mycket luft men det var inget jag kollade eftersom de lät för mycket. på låga varvtal så var de nästan lika tysta men då flyttade fractal mycket sämre med luft än nexus. de enda andra fläktarna jag verkligen testat är scythe slipstream, förutom skräpfläktar då, så kan inte uttala mig om nzxt. har inte hört nåt om att de ska vara några extra tysta fläktar dock

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII