Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonsson9:

Bra jobbat!
Vad är det för spel du lirar?

Tackar Det är BC2 som jag försöker lira innan jag blev knivad, och till råga på allt av min clanmedlem

Skrivet av CoZalon:

Skönt

BC2.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

och vi slängde vår 32tum tv, eftersom onoff ville ha 2000 för att fixa den, vi fick ljud men inte bild? tror du att det är samma problem?

Synd att du slängt TV:n, felet är ofta lika enkelt att fixa som ett par svullna kondensatorer.
Har du bild 1 sek. sedan svart men ljud är det aldeles säkert en eller flera invertertrafos till backlighten som lagt av alt. kallödningar. Mät resistansen över varje lindning, ytterlindningarna brukar ligga på runt 100ohm och innerlindningarna på 1-5ohm. Nya trafos hittar du på ebay eller hos leif-line.

Permalänk
Medlem

Nice har också gjort samma sak, fast efter att jag byte kondensatorer fick jag flasha om eepromen på tv`n -_- jävla meck.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem

Samma sak med vissa av deras skärmar. Jag köpte en panasonic utan att kolla upp något nu vet jag att panasonic är japansk kan det vara så att det sitter japanska kondensatorer i den tro?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant tråd kommer försöka löda nya kondingar med när dem ger sig. Går det med vilken löd pistol som helst

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Riktigt nice!

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skryllen:

Synd att du slängt TV:n, felet är ofta lika enkelt att fixa som ett par svullna kondensatorer.
Har du bild 1 sek. sedan svart men ljud är det aldeles säkert en eller flera invertertrafos till backlighten som lagt av alt. kallödningar. Mät resistansen över varje lindning, ytterlindningarna brukar ligga på runt 100ohm och innerlindningarna på 1-5ohm. Nya trafos hittar du på ebay eller hos leif-line.

det var säkert en kondensator eftersom jag fick ingen bild alls, ehh den är slängd nu och nu har vi 46tum tv så det var bra att den gick sönder ;D

Permalänk
Medlem

Nu gick min Samsung Syncmaster 225BW sönder. Känns som att det var bara för att jag hängde i den här tråden

EDIT: Jag har skruvat isär den. Men nu har jag problem att hitta rätt kondensatorer hos ELFA. De verkar inte ha några 25V 820uF, jag är inte riktigt säker på vad jag ska använda för någon istället, eller vart jag kan hitta den rätta modellen?

Visa signatur

Akta så att du inte trillar i drickat!

Permalänk
Avstängd

''Att spela på en 46" tv är riktigt trevligt och laggar faktiskt inte.''

Prestandan ändras inte bara för man har större bildyta :P...upplösningen är det dom spelar roll på hur mycket prestanda som ska dras från datorn.

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webbe:

Nu gick min Samsung Syncmaster 225BW sönder. Känns som att det var bara för att jag hängde i den här tråden

EDIT: Jag har skruvat isär den. Men nu har jag problem att hitta rätt kondensatorer hos ELFA. De verkar inte ha några 25V 820uF, jag är inte riktigt säker på vad jag ska använda för någon istället, eller vart jag kan hitta den rätta modellen?

Jag bytte ut mina 820uF 25V till 1000uF 25V i min Syncmaster 226BW och det har funkat i över 1,5 år nu så om du inte hittar exakt borde det fungera.

Fick även jag min skärm gratis av en polare som tänkte slänga den, skärmar för ca 20kr och lite arbete är nice

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

''Att spela på en 46" tv är riktigt trevligt och laggar faktiskt inte.''

Prestandan ändras inte bara för man har större bildyta :P...upplösningen är det dom spelar roll på hur mycket prestanda som ska dras från datorn.

Att prestandan på beräkningar i datorn inte ändras ju större bilden blir är jag medveten om Menade att många tvapparater inte riktigt hänger
med, har som sagt en philips 42" som släpar som bara den

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Riktigt intressant tråd kommer försöka löda nya kondingar med när dem ger sig. Går det med vilken löd pistol som helst

Tack Har själv ingen proffsmodell av lödkolv, antar dock att jobbet kunde bli lite lättare med en lite bättre lödkolv.
Men bara det är en relativt liten spets på lödkolven skall det nog fungera med vad som helst

Skrivet av EnNickeMan:

Riktigt nice!

Tackar

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kristerj:

Att prestandan på beräkningar i datorn inte ändras ju större bilden blir är jag medveten om Menade att många tvapparater inte riktigt hänger
med, har som sagt en philips 42" som släpar som bara den

Jaha du menade eftersläpningar i bilden :P.

Jo gamla Plasma skärmar har en tendens att vara dåliga som spel skärmar

Glömde: Bra Guide dock! 5/5

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Har länge tänkt att se hur mina kondningar i min crt skärm ser ut en compaq mv700 som alltid varit i gång stängde av den ibland i början från 98:) Kanske är så att det sitter bättre grejor i dem gamla då det är större konkurrens nu:P?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Jaha du menade eftersläpningar i bilden :P.

Jo gamla Plasma skärmar har en tendens att vara dåliga som spel skärmar

Glömde: Bra Guide dock! 5/5

Får kanske förtydliga mig i galleriet kanske

Tack för betyget

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk

TS, Tack så himla mycket för tipsen, jag lagade precis både min 3 år gamla klickande Samsung TV och min lika gamla döende Samsung Digitalbox. Köpte komponenter på Elfa för 12 kronor och känner mig otroligt stolt. Lite som McGyver faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barbapappa2007:

TS, Tack så himla mycket för tipsen, jag lagade precis både min 3 år gamla klickande Samsung TV och min lika gamla döende Samsung Digitalbox. Köpte komponenter på Elfa för 12 kronor och känner mig otroligt stolt. Lite som McGyver faktiskt.

Riktigt jädra kul att höra att någon har nytta av guiden
Kul att du lyckades, och ja känslan av att lyckas med en reparation känns ju alltid bra

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Hade precis samma problem i höstas med min TV, stack förbi Elfa och köpte nya kondingar för 18kr. Fungerar perfekt nu.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

Synd att det inte är samma fel på min Samsungskärm

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av nismo299:

Jag bytte ut mina 820uF 25V till 1000uF 25V i min Syncmaster 226BW och det har funkat i över 1,5 år nu så om du inte hittar exakt borde det fungera.

Fick även jag min skärm gratis av en polare som tänkte slänga den, skärmar för ca 20kr och lite arbete är nice

Ok låter bra. Det blev 1000uF 25V jag beställde men även 330uF 25V som också är slutkörda. Ser ut som att fem av sju elektrolytkondensatorer på kortet har gått sönder, eller i alla fall läckt.

Visa signatur

Akta så att du inte trillar i drickat!

Permalänk
Avstängd

Samsung Ljud men Ingen Bild

Lite läskigt faktiskt att jag precis tagit hand om en Samsung 50" plasma http://www.prisjakt.nu/produkt.php?g=62991 , kostade 30 000kr som billigast på sin tid.

Har även en DiBoss 40 LCD , Samsungen har jag än inte "sett" något fel på , inga kondingar som verkar konstiga eller liknande , kretskortet ser helt nytt ut , dock är det Samsung´s vanliga fel : LJUD men INGEN BILD.

DiBossen hade en en bränd transistor.

Några tips på vad jag kan ha missat att checka på min Samsung ? , vad jag läst är felet oftast nätdelen som ger upp först.

Hur som helst , guldvärt inlägg av dig !

Permalänk

Det är väl okey att använda en för stor konding dock kan det bli problem om du har en förliten right?

Visa signatur

Signatur raderad av GAPa. V.v. läs bl.a. § 1337 i reglerna.

Permalänk
Medlem

Du får skylla på att han hade lw pack och va jättesnabb hos min bror brukar ena spela på datorn med vanliga datorskärmen sen även koppla in stortvn och kopiera första skärmen så slipper man låg uppdateringsfrekvens, samt att det är kul att kolla för den andra arica harbor <3

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk

Härligt de här! Min Dator skärm lade av fast de gick på garantin. Men jag har en Samsung 32" TV som har en mörk stripp i mitten av bild ytan, någon som kanske vet va det är?

Tack för detta härliga inlägg! Man kommer nog ha mycket nytta av den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andegon:

Lite läskigt faktiskt att jag precis tagit hand om en Samsung 50" plasma http://www.prisjakt.nu/produkt.php?g=62991 , kostade 30 000kr som billigast på sin tid.

Har även en DiBoss 40 LCD , Samsungen har jag än inte "sett" något fel på , inga kondingar som verkar konstiga eller liknande , kretskortet ser helt nytt ut , dock är det Samsung´s vanliga fel : LJUD men INGEN BILD.

DiBossen hade en en bränd transistor.

Några tips på vad jag kan ha missat att checka på min Samsung ? , vad jag läst är felet oftast nätdelen som ger upp först.

Hur som helst , guldvärt inlägg av dig !

Tack så mycket
Kan vara så att backlighten har gått sönder på din tv, Går att kolla genom att lysa en stark lampa på skärmen och se om du ser någon bild.
Går säkert också att fixa, till framförallt bärbara datorer så går det på ebay att köpa både nya rör och drivkretsar.
Kan vara värt att kolla

Skrivet av gretahunter:

Det är väl okey att använda en för stor konding dock kan det bli problem om du har en förliten right?

Lite "större" kondingar fungerar, dvs högre kapacitet och spänningstolerans.

Skrivet av Shadowslord:

Härligt de här! Min Dator skärm lade av fast de gick på garantin. Men jag har en Samsung 32" TV som har en mörk stripp i mitten av bild ytan, någon som kanske vet va det är?

Tack för detta härliga inlägg! Man kommer nog ha mycket nytta av den!

Hoppas både du och flera har nytta av galleriet, lite av meningen med just detta galleri
Ditt problem har jag faktiskt ingen koll på, kanske även där något i backlighten som gett sig?

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av krutovs:

Du får skylla på att han hade lw pack och va jättesnabb hos min bror brukar ena spela på datorn med vanliga datorskärmen sen även koppla in stortvn och kopiera första skärmen så slipper man låg uppdateringsfrekvens, samt att det är kul att kolla för den andra arica harbor <3

Skyller tyvärr på att det var en fredagskväll/natt, dont drink and play

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Verkligen tummen upp (:
Detta kan alltid vara bra att tagit en look på, då de i ditt faill var väldigt billigt "enkelt" för din del att få en TV att fungera igen.
Aldrig råkat ut för något liknande själv, men vem vet förr eller senare kanske olyckan är framme (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webbe:

Ok låter bra. Det blev 1000uF 25V jag beställde men även 330uF 25V som också är slutkörda. Ser ut som att fem av sju elektrolytkondensatorer på kortet har gått sönder, eller i alla fall läckt.

Bytte fem kondensatorer idag. Nu funkar min trotjänare; Samsung Syncmaster 225BW igen. Har gjort sånt här någon gång innan, men man blir lika nöjd varje gång det hjälper. Om inte annat gläds man lite åt sitt stackars bankkonto.

Visa signatur

Akta så att du inte trillar i drickat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webbe:

Bytte fem kondensatorer idag. Nu funkar min trotjänare; Samsung Syncmaster 225BW igen. Har gjort sånt här någon gång innan, men man blir lika nöjd varje gång det hjälper. Om inte annat gläds man lite åt sitt stackars bankkonto.

Kul att höra Och som du så mycket klokt säger så är det väldigt bra för bankkontot

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Du eller någon annan här kanske kan svara på en liten fråga.
När jag såg denna kom jag på att jag har en gammal 19" liggandes i garderoben och insåg att det kan vara samma problem, o mycket riktigt så var det en elektrolytkondensator som var "svullen".

Värdena är 1000 uF 16v men jag hittar ingen som har de exakta värdena, men jag hittar den här som är likadan fast 25v istället. Vågar man chansa på att det funkar?

EDIT:
NVM hittade en var bara blind.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 3.0Ghz | Gigabyte GA-870A-UD3| 8Gb Crucial DDR3 1333MHz | Sapphire Radeon 7950 3gb| Win 7 Premium 64Bit | Logitech G15 V2 | Logitech G500