Blir det skillnad på ljudet med separat ljudkort när man använder spdif?

Permalänk
Medlem

Blir det skillnad på ljudet med separat ljudkort när man använder spdif?

Hej!

Jag sitter idag på ett moderkort (asos Rog maximus III gene). Detta har ett inbyggt creative x-fi kort på sig som jag använder för att köra spdif (optisk) utgång till min förstärkare. skulle jag märka någon skillnad om jag köppte ett separat ljudkort (t.ex. asus xonar) och fortfarande använde min spdif (optisk) utgågn?

tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Tror jag inte. Men ja är osäker. Själv kör jag Hdmi från ett 5970 till en onkyo 608 och jag har så många olika inställningar så jag har svårt att bestämma vad som låter bäst. Det jag tror du får med ett separat ljudkort är alternativ till hur ljudet ska låta. Optisk är ju digitalt och det kommker fortfarande vara digitalt från ett separat ljudkort, sen är det upp till din stärkare att fixa det digitala, ettor och nollor, till analogt. Bättre ljudbild hade du fått om du körde analogt nu och ville ha analogt, men bättre än det inbyggda. Då kodar ljudkortet av från digitalt till analogt. Så nej, tror inte de blir bättre. Ny sterio kommer göra mer i sånna fall, men jag vet inte vad du har nu.

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Entusiast

Nej det gör ingen skillnad. Så länge du kör digitalt är det skit samma vilket kort du har om du inte vill åt några specifika mjukvarugrejer som EAX, någon Dolbyskit eller Crystalizer. De flesta sådana "funktioner" förstör mer än de gör nytta. Lite som BASS BOOST!!!! knappen på billiga stereoanläggningar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Så länge du har dolby digital live så du kan få ut surround från spel mm, så ska det inte vara någon skillnad.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

tack för era svar. ressonerade på precis samma sätt själv, men ibland kan man bli lite osäker om man har rätt. då kan de vara bra att fråga någon annan.