Hjälp vid bygge av en mediadator sökes!

Permalänk
Medlem

Hjälp vid bygge av en mediadator sökes!

Hejsan!

Jag har upplevt en hel del problem med den inbyggda mediaspelaren i min nya TV från Samsung och har nu bestämt mig för att bygga en mediadator.
Jag har spenderat en hel del tid åt att läsa igenom diverse trådar här på forumet. Det är dock INTE en HTPC jag söker.

Datorn jag ska bygga ska nämligen stå i en garderob bakom datorn.
Alltså hade jag tänkt bygga en mediadator i ett Miditower med ett ATX-kort.

Alla köpråd och tips handlar om små, snygga och tysta datorer. I mitt fall ska spelar det alltså ingen roll.
Jag vill bygga en dator som klarar att spela all film och hantera en hel del filer.

Jag har redan en NAS på 2TB som jag tänkte lagra alla filmer på för att sedan streama via kabel till mediadatorn.

Vad ska man då välja för komponenter?
Eller rättare sagt, vad behöver man för grejer?

Med tanke på att den enbart ska användas för film hade jag inte tänkt lägga mer än 3-5 000kr.

Förstår att ni allihop är trötta på alla dessa trådar med köpråd men jag är helt lost här.

Tack iaf!
// C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conne3:

Hejsan!

Jag har upplevt en hel del problem med den inbyggda mediaspelaren i min nya TV från Samsung och har nu bestämt mig för att bygga en mediadator.
Jag har spenderat en hel del tid åt att läsa igenom diverse trådar här på forumet. Det är dock INTE en HTPC jag söker.

Datorn jag ska bygga ska nämligen stå i en garderob bakom datorn.
Alltså hade jag tänkt bygga en mediadator i ett Miditower med ett ATX-kort.

Alla köpråd och tips handlar om små, snygga och tysta datorer. I mitt fall ska spelar det alltså ingen roll.
Jag vill bygga en dator som klarar att spela all film och hantera en hel del filer.

Jag har redan en NAS på 2TB som jag tänkte lagra alla filmer på för att sedan streama via kabel till mediadatorn.

Vad ska man då välja för komponenter?
Eller rättare sagt, vad behöver man för grejer?

Med tanke på att den enbart ska användas för film hade jag inte tänkt lägga mer än 3-5 000kr.

Förstår att ni allihop är trötta på alla dessa trådar med köpråd men jag är helt lost här.

Tack iaf!
// C

Tjenare

Jag är också lost på detta och har fått hjälp av alla kunniga i forumet. Det blev detta som skall beställas snart. http://www.inet.se/kundvagn/visa/807283/2011-08-30 Hoppas det hjälper.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Tjenare

Jag är också lost på detta och har fått hjälp av alla kunniga i forumet. Det blev detta som skall beställas snart. http://www.inet.se/kundvagn/visa/807283/2011-08-30 Hoppas det hjälper.

Mvh

Tack för ditt svar. Men...

Jag söker ju som sagt en mediadator med ATX-moderkort och ett vanligt Midi-Tower, alltså ingen vanlig HTPC som du plockat ihop..

Men tack ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conne3:

Tack för ditt svar. Men...

Jag söker ju som sagt en mediadator med ATX-moderkort och ett vanligt Midi-Tower, alltså ingen vanlig HTPC som du plockat ihop..

Men tack ändå!

Jaha okej, sorry, läste inte riktigt

Permalänk
Medlem

Inte så mycket tips kanske.. Men jag har luskat runt lite själv.

Vad tror ni om detta paket?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/809454/2011-08-31

Permalänk
Medlem

Kommer fungera fint, filmer kräver inte så jättemycket i cpuprestanda. Jag kör en E5300 och har inte haft några problem med filmer
i bluray eller liknande. De tyngsta filmerna har väl kanske kommit upp i 80-90% max. Detta är dock lite mer extrema kodningar.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com