Permalänk
Medlem

Behöver snabbare "internet"

Jag har pratat med support på comhem och han har uppmätt min hastighet till 175Mbit,
Själv kommer jag bara upp i typ 130-140.
Finns det något jag kan göra för att få ut som sista megabiten?

Jag har inga program/virus eller liknande igång när jag mäter på bredbandskollen.se
men något flaskar tydligen mellan modemet och min dator.
Jag har uppdaterat nätverkskortet, har ett nforce som jag uppdaterade med dom senaste från Nvidia.com
Dock står det på hemsidan att dom är ifrån 2011, men på min dator står det att dom är från 2009 vilket är lite skumt.

Kan man testa bredbandshastigheten på någon annan sida eller med något program som är mera pålitligt eller är det bredbandskollen.se som gäller?
Eller kan man testa sin hastighet på något annat sätt?

Är tacksam för hjälp jag kan få angående detta.

Puss!

Visa signatur

FRACTAL DESIGN DEFINE XL R2 | ASUS GTX1070 SLI | 3600 | Gigabyte X570 AORUS PRO |
32Gb 3200 MHZ | 750W | QPAD MK-70 | Corsair M65 | LG OLED 4K |

Permalänk
Medlem
Skrivet av REmbe:

Jag har pratat med support på comhem och han har uppmätt min hastighet till 175Mbit,
Själv kommer jag bara upp i typ 130-140.
Finns det något jag kan göra för att få ut som sista megabiten?

Jag har inga program/virus eller liknande igång när jag mäter på bredbandskollen.se
men något flaskar tydligen mellan modemet och min dator.
Jag har uppdaterat nätverkskortet, har ett nforce som jag uppdaterade med dom senaste från Nvidia.com
Dock står det på hemsidan att dom är ifrån 2011, men på min dator står det att dom är från 2009 vilket är lite skumt.

Kan man testa bredbandshastigheten på någon annan sida eller med något program som är mera pålitligt eller är det bredbandskollen.se som gäller?
Eller kan man testa sin hastighet på något annat sätt?

Är tacksam för hjälp jag kan få angående detta.

Puss!

Vad är det för modem då? Kan man inte få 200 Mbit rätt i väggen?

Testa Stockholmservern på www.speedtest.net och se om du får samma där.

Permalänk
Medlem

Det är ett Netgear CG3100.

Vet inte om man kan få 200 mbit rakt i vägen. Jag har ivf fått ett 1Gbit modem som är kopplat till comhems uttag.

Speedtestet blir mycket sämre.

Visa signatur

FRACTAL DESIGN DEFINE XL R2 | ASUS GTX1070 SLI | 3600 | Gigabyte X570 AORUS PRO |
32Gb 3200 MHZ | 750W | QPAD MK-70 | Corsair M65 | LG OLED 4K |

Permalänk
Medlem
Skrivet av REmbe:

Det är ett Netgear CG3100.

Vet inte om man kan få 200 mbit rakt i vägen. Jag har ivf fått ett 1Gbit modem som är kopplat till comhems uttag.

Speedtestet blir mycket sämre.

Ok, ja det ska väl klara den utlovade hastigheten.

Misstänker att mätservern kanske inte representerar den faktiskta hastigheten som du har. Kan du testa med en annan dator som inte har ett nForce NIC då? Kan vara något buggigt med det nätverkskortet. Vad är det för en krets btw?

Permalänk
Medlem

speedtest.net eller testa ladda ner någon linux dist från sunet (eller via torrent).
Jag brukar inte få mer än runt 70Mbit på bredbandskollen, men laddar ner i runt 11Mb/s oftast så den verkar lite opålitlig.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jo jag tycker att det borde det.

Nä så kan fallet vara, jag kan inte på något annat sätt mäta min hastighet mån tro?

Har ingen annan dator i hemmet tyvär.
Vilken krets menar du? nätverket? hur vet tar jag reda på det?
Ska prova mitt andra kort i datorn och se om det blir skillnad.

Visa signatur

FRACTAL DESIGN DEFINE XL R2 | ASUS GTX1070 SLI | 3600 | Gigabyte X570 AORUS PRO |
32Gb 3200 MHZ | 750W | QPAD MK-70 | Corsair M65 | LG OLED 4K |

Permalänk
Medlem

Speedtest är kass.

Någon linux dist säger mig inte så mycket, vet du någon stor torrent man kan tanka med mycket mycket seed?

Jag tänker att bredbandskollen inte är 100% men skulle vara kul att kunna se om man har den utlovade hastigheten.

Visa signatur

FRACTAL DESIGN DEFINE XL R2 | ASUS GTX1070 SLI | 3600 | Gigabyte X570 AORUS PRO |
32Gb 3200 MHZ | 750W | QPAD MK-70 | Corsair M65 | LG OLED 4K |

Permalänk
Medlem
Skrivet av REmbe:

Jo jag tycker att det borde det.

Nä så kan fallet vara, jag kan inte på något annat sätt mäta min hastighet mån tro?

Har ingen annan dator i hemmet tyvär.
Vilken krets menar du? nätverket? hur vet tar jag reda på det?
Ska prova mitt andra kort i datorn och se om det blir skillnad.

Btw, jag förutsätter att det är en Comhem 200 Mbit-lina vi pratar om?

Jo du kan ju testa att ladda ned en torrent t.ex. ett speldemo från fz.se, eller en torrent från en sida/tracker där du vet att du tidigare har "maxat" din uppkoppling när du har laddat ned. I teorin, ska din nedhastighet bli 200 Mbit delat på 8 (8 bitar på en byte) vilket är 25 MB/s.

Jag menar själva nätverkskretsen. Det kanske står i någon produktspecifikation om du kan hitta moderkortets info på internet. Kan även användas för att hitta om någon annan har haft problem med hastigheten på samma krets. Mjo, testa det andra kortet också för att utesluta hårdvarufel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

speedtest.net eller testa ladda ner någon linux dist från sunet (eller via torrent).
Jag brukar inte få mer än runt 70Mbit på bredbandskollen, men laddar ner i runt 11Mb/s oftast så den verkar lite opålitlig.

Kan bara hålla med, de där test sidorna verkar opålitliga, ja brukar få 30Mbit upload på testar där fast jag bara har 10/10Mbit.
Torrent brukar fungera fint fint om man hittar någon bra man kan maxa genom.