Permalänk
Medlem

Packetering!

Kanske inte bästa stället att fråga, men jag kan åtminstonde nå ut till ett antal svennar här så varför inte.. Hur satan packeterar man saker som ska skickas mes posten eller liknande? Var i detta land hittar man rätt kartong för rätt behov? Detta har alltid varit lite av ett mysterium för mig. Folk säljer och skickar grejjer hela tiden som om de har precis rätt kartong för alla behov medan jag helt enkelt inte kan packa ner något öht.

Just nu är det en laptop jag behöver packa ihop så att lenovo kan komma och hämta upp den. Fedex och liknande i USA säljer speciella lådor för att transportera laptops, men jag hittar inga sånna kontor i göteborg, så vad gör man då? Något annat ställe som kan tänkas sälja sådant?

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Man frågar runt bland sina kompisar som har jobb så tar de hem kartonger och packmaterial från jobbet.

Moderator-edit: Var god undvik uttryck som brukar använda i rasistiska sammanhang, även om du inte menar något illa! /widL

Permalänk
Entusiast

Både Posten och Schenker säljer kartonger där frakt ingår. Bubbelplast finns att köpa på Clas Ohlson.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Både Posten och Schenker säljer kartonger där frakt ingår. Bubbelplast finns att köpa på Clas Ohlson.

De har lite för små och åt helvete för stora kartonger. Det där med bubbelplast var bra att veta dock..

Edit: Dessutom undgår jag helst att betala för frakt då lenovo som sagt kommer och hämtar packetet själva. Jag måste bara packa ner datorn.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk

I landsproblem?

Använd kartongen den kom med eller annan lämplig kartong i snarlik storlek i med massa dämpningsmaterial eller tidningspapper etc. är kartongen för stor så skär till den och tejpa lite.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Gör så att du har lagom med bubbelplast(eller annan emballage) runt laptopen i detta fall. Sen så hittar du en låda som denna "klump", alternativt anpassar klumpen efter lådan. Det viktiga är att det har tillräckligt med emballage och inte har en för står låda. Har du en liten sak i en alltför stor låda så kommer den att åka om omkring och du kommer med största sannolikhet att få en punkterad kartong.

Permalänk

ska du skicka en laptop se till att täcka ALLA kanteroch sidor med minst 5cm tjockt lager med bubbelplast då posten inte är så varsamma med sina paket direkt...

och skriv ömtåligt på paketen även om det så skulle vara en bunt tegelstenar...

3ggr har jag vägrat ta imot paket från diverse leveranser pga att paketen varit skadad så att man såg att det var nått innanför det varit emot dvs sort hål i kartongen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Jag brukar alltid spara en del kartonger från saker jag beställer - just nu har jag ca. 10 stycken kartonger - just för att jag ska kunna skicka tillbaka X annan pryl om situationen uppstår. Så gör som mamma: hamstra kartonger och omslagspapper, även om det låter 80-tal.:P

Till exempel brukar det komma med brunt tjockt "kartongpapper" som är virat runt t.e.x. skrivbord, stolar och andra större saker man beställer. Dessa grova papper brukar jag spara och ha som omslagspapper då jag anser att det är bättre att ha ett neutralt omslagspapper än något annat dito som det bara lyser "kom och ta mig jag är värdefull" om.:P

Jag köpte utskriftspapper från Classe och papperna i sig har ett blått lite mer grovt omslagspapper som det står Classe på. Dessa sparar jag och om/när behovet dyker upp så har jag det som omslagspapper för lite mindre saker som jag behöver retunera, t.e.x. HDD:ar, RAM-minnen osv.:) Vänd texten inåt dock så att det inte står Classe på paketet.:)^^

Annars kan du fråga dom andra blattepolarna om de har något papper - som någon forumkollega sa längre upp i tråden - men istället från lager och dylikt så frågar du om de har papper från saker DE beställt.^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!