Copyswede svarar Komplett, Inet och PCB

Permalänk
Skrivet av Markthegreat:

Så låt oss säga att jag går ner på biblioteket och lånar en ljudbok.
Jag lägger över denna på min MP3-spelare, för att göra detta behöver jag en hårddisk att mellanlagra på.
Ska jag då behöva betala mer för denna hårddisk som "privat"kopierar i max en halvtimme?

vadå om copyswed på nåt sätt kan klämma ut några miljoner extra på det här så gör dom väl det... snart blir det väl avgift på högtalare också Privatkopierad musik kan ju spelas så grannarna hör din musik ... då borde ju teoretiskt artisten ha betalt då man 'Lånar' ut en skiva eller ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av abki:

Har svårt att tänka mig att låna en ljudbok utan att vilja ha den på MP3.

har lånat ljudböcker men dom jävlarna e så inkompetenta att dom inte kan namnge filerna i rätt ordning... blir förbannad när den börjar på kapitel 5
samma sak med cd-skivor

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

De utgår ifrån att alla laddar ner, och ska betala avgift för det. Betyder det att om jag köper lite USB minnen så har jag betalat avgifter för piratkopiering?
Borde inte det ge mig rätten att ladda ner lite musik och film då, eftersom jag redan betalat avgifter för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TittaEnGet:

De utgår ifrån att alla laddar ner, och ska betala avgift för det. Betyder det att om jag köper lite USB minnen så har jag betalat avgifter för piratkopiering?
Borde inte det ge mig rätten att ladda ner lite musik och film då, eftersom jag redan betalat avgifter för det?

Du tänker fel där. Avgiften är ingen piratkopieringsavgift utan en PRIVATkopieringsavgift. D.v.s. du betalar en avgift för att du ska få kopiera ut dina köpta filmer och musik till extern hårddisk, USB-minnes etc. Du får t.o.m. dela med dig till din familj och närmaste vänner av dessa filmer och musik som du har köpt utan att du gör något olagligt.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Du tänker fel där. Avgiften är ingen piratkopieringsavgift utan en PRIVATkopieringsavgift. D.v.s. du betalar en avgift för att du ska få kopiera ut dina köpta filmer och musik till extern hårddisk, USB-minnes etc. Du får t.o.m. dela med dig till din familj och närmaste vänner av dessa filmer och musik som du har köpt utan att du gör något olagligt.

Få som spelar in TV-program. DVD-skivor och annat med kopieringsskydd och tekniska åtgärder får du inte kopiera för privat bruk. I praktiken är det bara musikcd som du kan kopiera som de ansvarar för. TV-boxar som du inte kan flytta inspelningen från betalar redan avgift och jag har ingen TV-sticka till min mobil och fångar MPEG2-TS strömmar där. Har ingen CDROM till mobilen heller och via handsfreeuttaget (3.5mm mic-ingång) är inget utmärkt sett att kopiera något. De söker orättfärdigat nya inkomster när annat sinar och det speglar dåligt ljus över hela media-branschen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Få som spelar in TV-program. DVD-skivor och annat med kopieringsskydd och tekniska åtgärder får du inte kopiera för privat bruk. I praktiken är det bara musikcd som du kan kopiera som de ansvarar för. TV-boxar som du inte kan flytta inspelningen från betalar redan avgift och jag har ingen TV-sticka till min mobil och fångar MPEG2-TS strömmar där. Har ingen CDROM till mobilen heller och via handsfreeuttaget (3.5mm mic-ingång) är inget utmärkt sett att kopiera något. De söker orättfärdigat nya inkomster när annat sinar och det speglar dåligt ljus över hela media-branschen.

Ja det är där det sjuka ligger. Du får visst kopiera dina DVD och Blu-Ray filmer för privat bruk, men du får inte kringå kopieringsskydd för att göra detta vilket gör det omöjligt att lagligt kopiera sina filmer. Med andra ord betalar vi denna Privatkopieringsavgift helt i onödan eftersom det i praktiken ändå är olagligt att göra privatkopior då så gott som alla filmer har kopieringsskydd.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Ja det är där det sjuka ligger. Du får visst kopiera dina DVD och Blu-Ray filmer för privat bruk, men du får inte kringå kopieringsskydd för att göra detta vilket gör det omöjligt att lagligt kopiera sina filmer. Med andra ord betalar vi denna Privatkopieringsavgift helt i onödan eftersom det i praktiken ändå är olagligt att göra privatkopior då så gott som alla filmer har kopieringsskydd.

Bit-kopia är visserligen bortförhandlad också, du kan inte göra backuper som med datorprogram. Framförallt blir det otillåtet att använda kopian däremot. Det där blir egentligen bara ett bråk om när du framställer ett exemplar av verket för spridning (t ex privat bruk). Du får inte gå runt åtgärden för att framställa exemplar du kan titta på aka exemplar för privat bruk eller fungerande kopia eftersom de finns där för att minska och förbjuda exemplarframställningen som är vad lagen ger stöd till. Dessutom finns det tekniska skydd mot bitkopior också. Vilket är varför sådant inte byggs in i kommersiella program som inte är registrerade på öriken. Vilket betyder att mjukvaruföretag i västvärlden inte får sälja program som klarar av det, inte får skeppa dessa med datorer, telefoner eller vad fan som helst osv. TV är enda som inte har "kopieringsskydd" i dagsläget, cache och "se senare"-funktioner i strömmningstjänster av ljud och video räknas inte in under exemplarframställning så i dagsläget är det i princip bara CD-skivor och LP-skivor som hamnar där. När dessa tappar i försäljning till förmån för medier du inte får eller kan kopiera borde rimligen också ersättningen för privatkopiering minska (vilken den gör pga att vi inte köper CD och DVD-skivor).

Sorgligt nog för Copyswede så minskar försäljningen av brännbara CD och DVD-skivor till stor del av bland annat att media och hemelektronikindustrin envisas med att lägga in kopieringsskydd och DRM på sina egna inspelningar i inspelningsbara boxar så man t ex inte kan flytta över de till DVD för att stå i hyllan. Såldes blir det också svårt att använda en extern hårddisk för privatkopiering när man inte kan använda dem i "kopieringsmaskiner" för att sprida exemplar till vänner och familj eftersom kopiorna blir värdelösa så fort du drar ur disken ur TVn/boxen. Copyswede borde istället sparka några och minska sina kostnader om de inte ens ska värna om rätten till exemplarframställning för privat bruk. Upphovsmännens intressen är det dock inte som gås i denna organisation. Deras intresse är att få betalt, men existerar inte inskränkningen som Copyswede ska förmedla avgifter för att vi brukar så finns det heller inget att få betalt för, inget intrång som lagen begår som de har rätt till ersättning för.

Det vore skillnad om de att blivit utnämnda av staten att administrera en avgift för fri kopiering för enskilt bruk. Alltså icke kommersiell fildelning. Nu har de dock inget berättigande och ska inte gå att leta efter nya intäkter som de kan ta en smärre andel av.

Permalänk
Medlem

För att ta ett annat exempel ingen kan leva på biblioteksersättningen som författare på biblioteken får. Utländska författare (som inte är översatta, då får översättaren en ersättning) får dessutom ingenting alls. När jag lånar en utländsk bok lagligt på biblioteket utgår ingen ersättning alls. Ersättningen till svenska författare är ingen betalning är således ganska lite efter skatten och sociala avgifterna. De lever roligare på a-kassa än biblioteksersättningen om de så är den mest utlånade boken i Sverige. Förstår man vitsen och att olika saker kompletterar varandra, inte slår ut varandra så fungerar det faktiskt. Bokbranschen har bara växt och inte drabbats av någon nedåtgång och är större än musik-försäljnings och video-branschen tillsammans.

Permalänk
Medlem

Varför ska jag sitta och betala extra för bilder som jag tagit, filmer som jag har gjort? Så för att sammanfatta det här, CopySnett ska alltså ha 80 kr för mina bilder/filmer och min backup på datorn? Parasiter är precis vad dom är.

Det blir att kolla på utländska datorsidor när man skall inhandla ny extern hdd/usb-minne.

Visa signatur

Dator| Intel 2600K@ 4,5 Ghz | ASUS P8P67 EVO B3 | Sapphire HD 7970 3GB | 4tb Raid | 8gb 1600mhz | Samsung Blackrose 24" | BenQ 24" LED XL2420T

Permalänk
Medlem

Frågan är ju om Mattias Åkerlind har någon verklighetsuppfattning.

Permalänk
Medlem

jag ser på det här på ett väldigt enkelt sätt

så länge Copyswede finns så har jag en moralisk rätt att piratkopiera media, eftersom annars går mina pengar till ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

jag ser på det här på ett väldigt enkelt sätt

så länge Copyswede finns så har jag en moralisk rätt att piratkopiera media, eftersom annars går mina pengar till ingenting.

Så kan man ju se det, men om du nu gör det, så skulle du säkert inte sluta bara för att avgifterna tog bort.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Så kan man ju se det, men om du nu gör det, så skulle du säkert inte sluta bara för att avgifterna tog bort.

jag har mer eller mindre gjort det redan pga alla strömmande tjänster. Nu är det mest enstaka tv-serier som inte är tillgängliga för mig via dessa kanaler.

men jag skulle inte vara förvånad om Copyswede snart kommer kräva avgift på bandbredd också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Så kan man ju se det, men om du nu gör det, så skulle du säkert inte sluta bara för att avgifterna tog bort.

På samma sätt kan argumentet vändas och är ett erkännande från branschen att fildelning är här för att stanna, så bättre de anpassar sig till det än att försöka motarbeta utvecklingen.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

På samma sätt kan argumentet vändas och är ett erkännande från branschen att fildelning är här för att stanna, så bättre de anpassar sig till det än att försöka motarbeta utvecklingen.

Absolut. Nu är det ju ett steg mot rätt riktigtning med tjänster som HBO, netflix och gamla trogna spotify.

Dock så ser jag det som så här. Spotify kan ersätta all tidigare nedladdning för mig. Faktiskt har jag inte laddat ner en musikfil på många år.

När det gäller film, men speciellt TV-serier så är det dock en helt annat femma. HBO är bäst på så sett att de gör sina serier tillgängliga på sin tjänst så fort de har sänds i USA, precis som det ska vara. Dock är ju det bara en liten del serier av alla man vill se. Andra tjänster har också TV-serier, men oftast får man vänta länge på dom och de olika TV-tjänsterna vill inte samarbeta med varandra så vill man följa alla intressanta serier så måste man betala för alla tjänster som finns i stort sett. Troligen räcker inte ens det och man måste ladda ner några ändå.

Det som måste ske är att de börjar samarbeta och dela med sig av sina rättigheter och tv-program omedelbart. Som kund ska man inte behöva vara medlem på 5-6 tjänster för att kunna följa sina TV-serier. Effekten blir så att folk skiter i det och laddar ner allt de behöver istället.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580