Permalänk
Medlem

Ddr3 1.65v & 1.5v

Tjenare, har gått och köpt mig lite nya delar till min dator, bland annat nya minnen. Råkade då köpa ett kit om 3st Corsair från Inet, vad jag förstår så är dessa XMP minnen (CMX6GX3M3A1600C9)
Dessa är alltså inte testade med AMD, vilket jag inte klurade ut förrän efter att de trillat ned i lådan här hemma. Så jag gick till närmsta butik och köpte mig ett 1333mhz 1.5V minne, (kingston kvr1333d3n9/2g) jag tänkte att om jag sätter detta med de andra tre så kommer jag få en dualchannel på 1066mhz(?), och alltså underklocka corsair minnena rejält, kommer de att hamna på 1.5V automatiskt eller kommer jag steka mitt kingston minne?

Permalänk
Hedersmedlem

Med AMD steker du inga minnen i 1.65V, så kör du på de inställningar som blir vid installation till att börja med

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Med AMD steker du inga minnen i 1.65V, så kör du på de inställningar som blir vid installation till att börja med

Gött, för jag har läst att folk haft kompabilitetsproblem, dock inte alla utan vissa, och jag har inte sett någon köra samma lösning som mig, så det blir intressant!

Permalänk
Medlem

Testa att lira alla på 1333 i 1.5v, Borde fungera smärtfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Testa att lira alla på 1333 i 1.5v, Borde fungera smärtfritt.

Känner mig inte så misslyckad längre, jag har inte satt mig in i minnesteknik på ett år eller så, hade ingen aning om att de kom med olika spänningar, och med funktioner som XMP. DDR3 som DDR3 tänkte jag, gött att det förmodligen kommer funka då!

Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt att Corsairs minnen kördes i 1.5 Volt när de certifierades för 1333 Mhz.
Kolla på deras hemsida och lusläs testrapporten.
1.5 Volt och 1333 MHz ingår i DDR3 standarden så det måste de klara.

Jag har ungefär samma minnen i min burk och det funkar prima med 1333 Mhz och 1.5 Volt till alla 4 stickor.
2x 2GB Kingston Value Ram 1.5V 1333 Mhz (KVR1333D3N9K2/4G)
2x 4GB Corsair XMS3 modules, CL9 1.65V 1600 Mhz (CMX8GX3M2A1600C9)

Moderkortet (ASUS M4A88TD-V EVO/USB3) ville först köra alla minnen på 1.65 Volt men det går bra att sänka spänningen till 1.5 Volt. Blir ju lite mindre värme också.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Perfekt, datorn rullar på som den ska. Slipper mitt gamla sketna am2+ moderkort med många år på nacken. Supernöjd, kanoners med 8 gig ram också - inte helt fel .. För den som undrar har jag ett 990FXA-UD3