Permalänk
Medlem

Fel på raid/filsystemet

Hallå på er! För ett tag sedan införskaffade jag mig en server och testade även på raid för första gången, spegling av två diskar. Det har fungerat felfritt fram till igår då jag behövde starta om datorn. Men efter att den inte gick igång blev jag lite orolig och mycket riktigt så hade den stannat upp:

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e3994e104bd4_IMGP9840.JPG

Jag klickade control-d och kom vidare, den startade upp. Gick att SSH:a till burken utan problem så tjäster och sånt har gått igång. Däremot så verkar den inte montera upp "raiden". Jag har använt mdadm för att skapa speglingen /dev/sda och /dev/sdb till /dev/md0 som jag sedan monterat på /home. Ext4.
Eftersom den inte vill montera kommer jag inte åt hemkataloger och det är lite surt.

Jag är dessvärre inte så kunnig inom just detta område och tänkte därför vända mig hit där jag vet att ni finns. Jag försökte kopiera outputen på så mycket relevanta kommandon jag kunde hitta (bla från fstab, lite från dmesg, från mdadm --detail och fdisk -l) och klistrade in detta i en logg. Hojta om det är mer information som behövs.

http://pastebin.com/pJheh35y

Så, nu undrar jag. Är det någon som har en aning om vad som kan ha inträffat? Det fungerade alltså hur underbart som helst innan omstarten, och det var med hjälp av "reboot"-kommandon så det var ingen trycka-på-knappen omstart. Kan det vara ena disken som gett upp eller är det felkod "skit bakom spakarna"?

Tack så mycket på förhand
MVH Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av woicer:

Hallå på er! För ett tag sedan införskaffade jag mig en server och testade även på raid för första gången, spegling av två diskar. Det har fungerat felfritt fram till igår då jag behövde starta om datorn. Men efter att den inte gick igång blev jag lite orolig och mycket riktigt så hade den stannat upp:

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e3994e104bd4_IMGP9840.JPG

Jag klickade control-d och kom vidare, den startade upp. Gick att SSH:a till burken utan problem så tjäster och sånt har gått igång. Däremot så verkar den inte montera upp "raiden". Jag har använt mdadm för att skapa speglingen /dev/sda och /dev/sdb till /dev/md0 som jag sedan monterat på /home. Ext4.
Eftersom den inte vill montera kommer jag inte åt hemkataloger och det är lite surt.

Jag är dessvärre inte så kunnig inom just detta område och tänkte därför vända mig hit där jag vet att ni finns. Jag försökte kopiera outputen på så mycket relevanta kommandon jag kunde hitta (bla från fstab, lite från dmesg, från mdadm --detail och fdisk -l) och klistrade in detta i en logg. Hojta om det är mer information som behövs.

http://pastebin.com/pJheh35y

Så, nu undrar jag. Är det någon som har en aning om vad som kan ha inträffat? Det fungerade alltså hur underbart som helst innan omstarten, och det var med hjälp av "reboot"-kommandon så det var ingen trycka-på-knappen omstart. Kan det vara ena disken som gett upp eller är det felkod "skit bakom spakarna"?

Tack så mycket på förhand
MVH Daniel

Vad säger loggen den hänvisar till?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Vad säger loggen den hänvisar till?

Tack så mycket för ditt svar!

root@bottenskrap:~# cat /var/log/fsck/checkfs Log of fsck -C -R -A -a Wed Aug 3 21:23:28 2011 fsck from util-linux-ng 2.17.2 fsck.ext4: Bad magic number in super-block while trying to open /dev/md0 /dev/md0: The superblock could not be read or does not describe a correct ext2 filesystem. If the device is valid and it really contains an ext2 filesystem (and not swap or ufs or something else), then the superblock is corrupt, and you might try running e2fsck with an alternate superblock: e2fsck -b 8193 <device> fsck died with exit status 8 Wed Aug 3 21:23:28 2011 ----------------

Detta är också lite lustigt, i och med att det ska vara ext4!
/Daniel

Permalänk
Medlem

/etc/mdadm/mdadm.conf ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

/etc/mdadm/mdadm.conf ?

Den finns i pastebinen, men klistrar in den här med:

root@bottenskrap:~# cat /etc/mdadm/mdadm.conf # mdadm.conf # # Please refer to mdadm.conf(5) for information about this file. # # by default, scan all partitions (/proc/partitions) for MD superblocks. # alternatively, specify devices to scan, using wildcards if desired. DEVICE partitions # auto-create devices with Debian standard permissions CREATE owner=root group=disk mode=0660 auto=yes # automatically tag new arrays as belonging to the local system HOMEHOST <system> # instruct the monitoring daemon where to send mail alerts MAILADDR root # definitions of existing MD arrays # This file was auto-generated on Thu, 19 May 2011 22:03:00 +0200 # by mkconf 3.1.4-1+8efb9d1 ARRAY /dev/md/0 metadata=1.2 UUID=1c2b1635:553e7753:48a4b884:7da7e8e6 name=bottenskrap:0 ARRAY /dev/md/0 metadata=1.2 UUID=ffe3fb11:ff5d5a9f:39fae198:64a1481a name=bottenskrap:0