Permalänk
Medlem

Det var länge sedan jag visa mina setup. Har ju en cintiq 22HD nu att klottra på. Så setupen fick en rejäl omvandling

Både cintiq och main skärm är på gasdrivna armar.

Jag ursäktar inte röran. o3o

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Uppgraderade precis till en ultrawide och är jävligt nöjd med min nya rigg

Permalänk
Skrivet av Svedberg:

Uppgraderade precis till en ultrawide och är jävligt nöjd med min nya rigg

https://preview.ibb.co/dFY0Rw/9_D9298_A5_214_C_4951_8_FF6_0_E1_C59_F9_D8_E1.jpg

Vad har du för arm till skärmarna? Jeg sitter också med en ultrawide (34") och en 16:9 (27") och funderar på att skaffa en arm som kan hålla begge skärmar.

Permalänk
Medlem

@python_ormen: Använder en IIglo MM200. Men det är preeeecis att det går med en 34" ultrawide och en 24" 16:9 så den kommer inte fungera med en 34" och en 27" tyvärr :/

Permalänk
Inaktiv

Två grafikkort och fyra skärmar (varav till och med nån tjockskärm tror jag) hade jag på min hackmac redan runt mitten av 2000 talet om jag minns rätt.

Här är nåt från lite senare men med tre skärmar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har tagit steget till flera skärmar också nu
Två stycken 24' kopplade till min (väldigt gamla) laptop som agerar "desktop" på mitt skrivbord.
Notera även min gamla original Func Surface-musmatta den lever ännu efter hur många år som helst.

Skärmarna är två stycken billiga Andersson från netonnet, jag spelar ju inte längre något alls så det behövs inget top-of-the-line för surf och lite enkel photoshop-redigering av foton från fisketurerna.

Fotot är taget från sidan, därav synvillan att närmaste skärmen är större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Jag har tagit steget till flera skärmar också nu
Två stycken 24' kopplade till min (väldigt gamla) laptop som agerar "desktop" på mitt skrivbord.
Notera även min gamla original Func Surface-musmatta den lever ännu efter hur många år som helst.

Skärmarna är två stycken billiga Andersson från netonnet, jag spelar ju inte längre något alls så det behövs inget top-of-the-line för surf och lite enkel photoshop-redigering av foton från fisketurerna.

Fotot är taget från sidan, därav synvillan att närmaste skärmen är större.
https://i.imgur.com/pHS7sYh.jpg

De såg riktigt bra ut. Hur är bilden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

De såg riktigt bra ut. Hur är bilden?

Ska man inte spela och inte är överkänslig mot backlightbleeding när det är svart så kan jag inte klaga, de är ju ändå budgetskärmar. Annars har de fina färger och gör det de ska.

Däremot har min gamla laptop problem att driva skärmarna när min skärmsläckare går igång och täcker båda två. Testade att installera några utöver windows 10s egna då jag tycker de ser lite tråkiga ut och då gick fläktarna på högvarv och slutligen efter 10 minuter stängdes laptopen av. Testade även windows 10s egna men laptopen blev för varm då också. Så nu ställde jag in att skärmarna helt enkelt stängs av efter en kvart inaktivitet och det verkar fungera bättre. Skulle vilja ha en hotkey på tangentbordet som stänger av mina skärmar som jag bara kan klicka till på när jag reser mig men vet inte om det går.

Just det ja, en negativ sak (även om det är stilrent på det viset) är att knapparna för att styra skärmen är touch och dess bokstäver/tecken är nedsänkta och svarta som skärmen så man behöver rikta en ficklampa för att ens se vart man ska peka. Tog ett tag att förstå hur jag startade skärmarna och komma ihåg exakt vart startknappen satt

Permalänk
Medlem

Hej!
Hur fixar jag så att jag får dubbla 2560x1440?
Jag har två Dell U2715H men problemet är ju hur jag ska koppla i datorn?

GPU har bara DVI, HDMI och DP.
DP upptagen (funkar 2560)
HDMI upptagen (ger bara 2048 max)

tacksam för tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av user01:

Hej!
Hur fixar jag så att jag får dubbla 2560x1440?
Jag har två Dell U2715H men problemet är ju hur jag ska koppla i datorn?

GPU har bara DVI, HDMI och DP.
DP upptagen (funkar 2560)
HDMI upptagen (ger bara 2048 max)

tacksam för tips

Tja lite väl sent men, men aja, beroden på var du har för grafikkort så kan du Daisy chaina ihop flera skärmar, din U2715H stödjer just detta men du måste slå på detta.

I skärmens kontroll panel gå till Display Settings -> Gå till DisplayPort 1.2 och enabla denna,

sedan kopplar du grafikkortet med denna display, samt från displayens DP out till nästa skärm, mer en så ska du inte behöva göra.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Tja lite väl sent men, men aja, beroden på var du har för grafikkort så kan du Daisy chaina ihop flera skärmar, din U2715H stödjer just detta men du måste slå på detta.

I skärmens kontroll panel gå till Display Settings -> Gå till DisplayPort 1.2 och enabla denna,

sedan kopplar du grafikkortet med denna display, samt från displayens DP out till nästa skärm, mer en så ska du inte behöva göra.

tack för svar
för mig löste sig detta genom at uppgradera till ett bättre GPU. Då fixar den högre upplösningar galant, troligen tack vare stöd för en nyare HDMI-standard.

Att daisychaina låter märkligt, inte testat... finns det några nackdelar?
spontant måste ju GPU först och främst kunna hantera den betydligt tyngre trafiken (2x2560), men det kanske är en separat prestandafråga....

Permalänk
Medlem
Skrivet av user01:

tack för svar
för mig löste sig detta genom at uppgradera till ett bättre GPU. Då fixar den högre upplösningar galant, troligen tack vare stöd för en nyare HDMI-standard.

Att daisychaina låter märkligt, inte testat... finns det några nackdelar?
spontant måste ju GPU först och främst kunna hantera den betydligt tyngre trafiken (2x2560), men det kanske är en separat prestandafråga....

Det påverkar inte prestanda, det enda som sker är att du använder samma kabel att skicka fler signaler över, det enda stora problemet är att du nu använder betydligt mer bandbred över en kabel och desto mer bandbred som används desto lättare för störningar om man inte har bra kablar.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Det påverkar inte prestanda, det enda som sker är att du använder samma kabel att skicka fler signaler över, det enda stora problemet är att du nu använder betydligt mer bandbred över en kabel och desto mer bandbred som används desto lättare för störningar om man inte har bra kablar.

hmm.. det är ingen prestandaskillnad menar du att titta på 2st youtubeklipp i 4K, i ena fallet:
1st 2560 × 1440 och 1st 1920 x 1080
...och i andra fallet...
2st 2560 × 1440?

med samma gpu?

Permalänk
Medlem

ett 7850 Eyefinity 6 tillsammans med en drös äldre skärmar som åtminstone dög för bisysslor har helt klart bidragit till en del möblemang, och ett kabelhat utan dess like.

såhär såg mainsetupen ut under en längre period:

mer eller mindre lekstugesetups -

spel på 5st 1280x1024 får mig fortfarande att undra vad fasen folk ser i ultrawideskärmar.

och sen har det väl mest gått utför...

lyckades rasa in i sista 27":an i sömnen/fyllan för nån vecka sen, medans försäkringsbolaget klurar får det här duga >_<

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoz:

ett 7850 Eyefinity 6 tillsammans med en drös äldre skärmar som åtminstone dög för bisysslor har helt klart bidragit till en del möblemang, och ett kabelhat utan dess like.

såhär såg mainsetupen ut under en längre period:
https://c2.staticflickr.com/2/1570/25945494611_3519b79d46_b.jpg

mer eller mindre lekstugesetups -
https://c2.staticflickr.com/8/7460/16397774375_98bb92aa68_h.jpg

spel på 5st 1280x1024 får mig fortfarande att undra vad fasen folk ser i ultrawideskärmar.
https://c2.staticflickr.com/6/5675/23688097356_4aba89b2ec_b.jpg

och sen har det väl mest gått utför...
https://c2.staticflickr.com/2/1920/43773404800_9d323d7234_c.jpg

lyckades rasa in i sista 27":an i sömnen/fyllan för nån vecka sen, medans försäkringsbolaget klurar får det här duga >_<
https://c2.staticflickr.com/2/1931/45591026011_892cf89b32_c.jpg

Vad är det för datorbord du har?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoz:

Text och bilder...

Vad är det för fotpall? 😁 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

Vad är det för datorbord du har?

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen aning om vad det heter, höj/sänkbart stativ med 180x90cm skiva från Bafab.se

Skrivet av inkui:

Vad är det för fotpall? 😁 😊

Skickades från m.sweclockers.com

IKEA ”Poäng”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svedberg:

Uppgraderade precis till en ultrawide och är jävligt nöjd med min nya rigg

https://preview.ibb.co/dFY0Rw/9_D9298_A5_214_C_4951_8_FF6_0_E1_C59_F9_D8_E1.jpg

Vad har du för skärmstativ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En fråga till Er som vet allt!

Till en början, jag är helt novis när det gäller flerskärmsuppsättningar.

Jag har en 27-tummare 120hz som jag spelar på.
Har fått för mig att ha en billig 60-hertzare ståendes till höger om min vanliga skärm då jag vill ha spotify samt webläsare uppe för att snabbt kunna byta låt, läsa lite samtidigt som det är väntetid i spelen, eller helt enkelt kunna avlasta skärmytan när man pysslar med annat.

Nu till frågeställningen:
Jag har kopplat in en TV-skärm till en bärbar dator tidigare och i Windows kan man då välja Om man skall ha 2 skärmar där man drar musen ur bild på den ena och så kommer man till den andra. Eller så kan man välja att visa bild på 1:an eller 2:an samt tredje alternativet att duplicera skärmarna.

Jag misstänker att man kan visa spelet på en skärm, den skall då visa i 120 hz. Men kör man då med 2 skrivbord så kommer ju musen hoppa ur spelet och in i andra skärmen? Känns som man vill ha kvar ramen så att man inte kommer utanför spelets bild. Men ändå så vill jag ju ibland komma över till den andra skärmen.

Summering: Kan man köra spel på primärskärmen i 120hz och visa bilden för spelet & att musen inte hoppar över till andra skärmen? Kan man lägga till ett kommando för att snabbt byta till 60hz-skärmen och tex. byta låt? Vet att det finns switchar för att byta skärm, men skulle helst vilja kunna lösa det via mjukvara.

Ursäkta min diffusa frågeställning, hoppas ni fattar vad jag menar!

Permalänk
Medlem

^ @hoz kan du svara på min fråga ovan? ^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smack Jack:

Summering: Kan man köra spel på primärskärmen i 120hz och visa bilden för spelet & att musen inte hoppar över till andra skärmen? Kan man lägga till ett kommando för att snabbt byta till 60hz-skärmen och tex. byta låt? Vet att det finns switchar för att byta skärm, men skulle helst vilja kunna lösa det via mjukvara.

Musen låses oftast till spelfönstrets ramar, så den kommer inte hoppa ur. För att komma ur ramarna tabbar du ut.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Musen låses oftast till spelfönstrets ramar, så den kommer inte hoppa ur. För att komma ur ramarna tabbar du ut.

Tack för svar!
Med tabba ut menar du då till spelskärmens skrivbord? Eller kan man tabba direkt till den sekundära?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Smack Jack: Det beror lite på, men ofta går det bra att tabba direkt till andra skärmens program och då ha spelfönstret öppet samtidigt. De spel det inte fungerar på kan du köra i Window-mode istället, så minimeras det inte när du tabbar ur.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

@695mb: Det beror lite på, men ofta går det bra att tabba direkt till andra skärmens program och då ha spelfönstret öppet samtidigt. De spel det inte fungerar på kan du köra i Window-mode istället, så minimeras det inte när du tabbar ur.

Stort TACK!
Trevlig kväll!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoz:

spel på 5st 1280x1024 får mig fortfarande att undra vad fasen folk ser i ultrawideskärmar.
https://c2.staticflickr.com/6/5675/23688097356_4aba89b2ec_b.jpg

Det är nog snarare vad du ser men de med ultrawide skärmar inte ser som är svaret på frågan

Permalänk
Medlem

Hej! Jag ser att det är många fina multiskärmsriggar här. Är det någon som vet något bra stativ och/eller 3st 144hz skärmar till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zagi:

Hej! Jag ser att det är många fina multiskärmsriggar här. Är det någon som vet något bra stativ och/eller 3st 144hz skärmar till?

Nä, bara till 120 hz tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nä, bara till 120 hz tyvärr

120hz hade också funkat helt ok! Det är bara 60hz jag vill komma ifrån

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zagi:

120hz hade också funkat helt ok! Det är bara 60hz jag vill komma ifrån

Skickades från m.sweclockers.com

Trodde min poäng var uppenbar men tydligen inte, man köper sällan stativ till en viss frekvens utan normalt en viss storlek på skärm ihop med ett visst antal

Permalänk
Medlem

Sitter på 6st x 1920x1200 med ett geforce 680 kopplat till centrala skärmen + 3 andra, geforce gt 710 kopplat till 2 sista perifera skärmarna.
Funderar nu på uppgradering till 4k, där huvudsaklig användning är dekstoparbete (excel, web, börs, video, m.m). eventuellt enklare spel på 1 skärm, men ej aktuellt med multiscreen gaming.

Behöver lite rådgivning kring grafikkortslösning. Kan det fungerar med samma upplägg, typ 2060/1660TI, för 3-4st 4k skärmar, sedan budgetkort för de 2-3 övriga skärmar?
Vilka kort kan vara lämpliga? Under specifikationen max-upplösning på många kort verkar det inte finnas utrymme för särskilt många skärmar.

Förstått att det krävs HDMI 2.0 eller DP 1.4. Räcker det att titta om det finns tillräcklig många sådana utgångar för att kunna räkna med att kortet klarar 4k desktop?

Många frågor, hoppas på erfarenheter från andra