Permalänk
Medlem

Speldator ca 9000kr

Tjenare.

Hade tänka att införskaffa en ny burk som mestadels kommer att användas för att spela på, prismässigt hade jag tänkt att hålla mig under 9k sträcket.
Har plockat ihop en lista, men då jag inte har vart så jätte insatt i hårdvara senaste tiden kan det vara lika bra att dubbelkolla här om allt är kompatibelt och om det går att skala av några kronor för samma/bättre prestanda.

Det jag är mest fundersam över är grafikkortet, är inte 6950 upplåsbar till 6970 längre, och är 2gig versionen värt det extra hundralapparna om man bara har en skärm?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/602284/2011-06-26-2500k-6950...

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk

Ser okej ut, så länge du spelar i 1920x1080/1200 och inte högre så kommer du inte att tjäna speciellt mycket prestanda på 2Gb minne istället för 1Gb (för att det ska vara motiverbart med din budget).
8Gb minne hade väl varit bra inför framtiden, men du kan lika gärna köpa det när det behövs (sjunkande priser etc.).

Jag hade inte kört på luftkylare, titta hellre på Corsairs H60 och lägg till två Gentle typhoon 1850 eller 1450rpm:are så får du väldigt bra prestanda (för överklockning) men samtidigt väldigt tyst system.
Luft vs. vatten är väl lite av en smaksak då jag tror du får ungefär lika bra prestanda men som sagt, väldigt smidigt med ett slutet vattensystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av id_hunter:

Ser okej ut, så länge du spelar i 1920x1080/1200 och inte högre så kommer du inte att tjäna speciellt mycket prestanda på 2Gb minne istället för 1Gb (för att det ska vara motiverbart med din budget).
8Gb minne hade väl varit bra inför framtiden, men du kan lika gärna köpa det när det behövs (sjunkande priser etc.).

Jag hade inte kört på luftkylare, titta hellre på Corsairs H60 och lägg till två Gentle typhoon 1850 eller 1450rpm:are så får du väldigt bra prestanda (för överklockning) men samtidigt väldigt tyst system.
Luft vs. vatten är väl lite av en smaksak då jag tror du får ungefär lika bra prestanda men som sagt, väldigt smidigt med ett slutet vattensystem.

Ok fint, nja ca100 spänn extra för h60 och två fläktar för mer eller mindre samma prestanda tycker jag inte är värt det, noctuan är nog dyr den.
Hur är det med dagens 6950, det finns ingen bios switch längre va, så man kan inte låsa upp till 6970 prestanda?

EDIT: Justja, visst kommer det med bra kylpasta till Noctua NH-D14, eller bör jag köpa en annan, isåfall vilken?

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Skrivet av ph33r:

Ok fint, nja ca100 spänn extra för h60 och två fläktar för mer eller mindre samma prestanda tycker jag inte är värt det, noctuan är nog dyr den.
Hur är det med dagens 6950, det finns ingen bios switch längre va, så man kan inte låsa upp till 6970 prestanda?

EDIT: Justja, visst kommer det med bra kylpasta till Noctua NH-D14, eller bör jag köpa en annan, isåfall vilken?

Den som följer med är tillräckligt bra. Om du nu tycker det är onödigt att lägga 100kr på H60 så lär du inte vilja lägga 100 spänn på kylpasta istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av id_hunter:

Den som följer med är tillräckligt bra. Om du nu tycker det är onödigt att lägga 100kr på H60 så lär du inte vilja lägga 100 spänn på kylpasta istället.

Hehe, nä det är sant. Fast det är inte bara priset som gör att jag lutar är noctuan även om jag fick det att låta så

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ph33r:

Hehe, nä det är sant. Fast det är inte bara priset som gör att jag lutar är noctuan även om jag fick det att låta så

Svar på din fråga:
Nej, det finns inga 6950 som säljs med bios switch längre!

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Inaktiv
Permalänk

Det går att flasha 6950 utan switch men det är riskabelt för skulle det gå snett är kortet evigt trasigt.

Permalänk
Inaktiv

Det är normalt sett skrivskydd på bioset på de nya 6950. Vilket innebär lödning på bioskretsen för att aktivera skrivning till kretsen. Men om det skulle gå att flasha och du saknar biosswitch så kan du ändå skaka liv i kortet om det skulle bli fel. Du kan antingen "blindflasha" eller sätta in ett annat grafikkort samtidigt som du har det felflashade kortet.