Missnöjd på Gigabyte Radeon HD6850 OC 1GB

Permalänk
Medlem

Missnöjd på Gigabyte Radeon HD6850 OC 1GB

Hej,
2011-03-14 köpte jag ett Gigabyte Radeon HD6850 OC 1GB från Inte.se nu när jag spelar så fryser spelet och skärmen slocknar. skärmen är mörk i ca 30-45 sekunder sen så har spelet crashat och jag har inte hunnit spara. detta upprepas ungefär var 5:te minut. Vad kan det vara för fel? ska jag skicka tillbaka kortet? Mina DVI utgångar på kortet är också glappa.

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du är helt hundra på att det är grafikkortets fel så ska du givetvis skicka tillbaka det och få det utbytt, att ha trasiga grejer som man kan få utbytta vill ju ingen.

Testa gärna noga först, helst med annat grafikkort om du har, så att det verkligen är grafikkortets fel. Skickar du in det och det inte är det så kommer det kosta, och du kommer få tillbaka samma kort igen.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Entusiast

Kör några timmar med ''Furmark'' (Stresstest för gpun).
Ladda ner och installera nya drivrutiner.
Håll koll på temperaturerna.

Mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

jag har ett gammalt Nvidia Geforce 9800 GT som är halv trasigt. vart hittar jag drivrutiner till mitt kort?

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Var lite otydlig. Menade till mitt 6850

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Skulle rekomendera FurMark och testa

Hade samma typ av problem med ett 5850, körde Furmark räckte med 2 min så var den uppe i 100grader och starta om som tur va så hann jag ta screenshot innan den slockna, startade om och printade ut. Gick till affären gav kortet och bilden fick dagen efter ett nytt kort.

Permalänk
Medlem

jag körde furmark i 90 minuter och tempen var aldrig över 60 grader. inget crashade under testet, så då kanske det inte är trasigt. men DVI utgångarna är dåliga, dom glappar så skärmen slocknar. ska man skicka tillbaka kortet bara för det lilla?

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joachim1:

jag körde furmark i 90 minuter och tempen var aldrig över 60 grader. inget crashade under testet, så då kanske det inte är trasigt. men DVI utgångarna är dåliga, dom glappar så skärmen slocknar. ska man skicka tillbaka kortet bara för det lilla?

Om det är DVI utgången för kortet och inte sladden och/eller skärmen.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joachim1:

jag körde furmark i 90 minuter och tempen var aldrig över 60 grader. inget crashade under testet, så då kanske det inte är trasigt. men DVI utgångarna är dåliga, dom glappar så skärmen slocknar. ska man skicka tillbaka kortet bara för det lilla?

--------------
Det tror jag knappast, att två st dvi-utgångar glappar, jag tror snarare på att det är din kabel/dvi-adapter om du nu använder nån sån

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Jag testade med en annan kabel och dvi-adapter. nu värkar den delen vara löst.

en till fråga: är volten låst på detta kort? har försökt överklocka lite på standard volten men kommer inte så högt.Core: 855 MHz Memory: 1100 MHz. orginal är 820 och 1050.

efter bytet med sladd och adapter är problemet fortfarande kvar.

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Joachim1:

Jag testade med en annan kabel och dvi-adapter. nu värkar den delen vara löst.

en till fråga: är volten låst på detta kort? har försökt överklocka lite på standard volten men kommer inte så högt.Core: 855 MHz Memory: 1100 MHz. orginal är 820 och 1050.

Titta efter? In i MSI Afterburner och kolla om du kan höja. Kan du inte det, så kolla i inställningarna till Afterburner, finns en liten grej som man måste kryssa i för att få pilla med volten.

Med all säkerhet kan du ändra den, dock.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Gick in i MSI afterburner properties och hittade Unlock voltage control, Unlock voltage monitoring och Force constant voltage. dock så går det fortfarande inte att höja.

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joachim1:

Gick in i MSI afterburner properties och hittade Unlock voltage control, Unlock voltage monitoring och Force constant voltage. dock så går det fortfarande inte att höja.

Du kan troligtvis inte höja spänningen till GPU om du inte har ett referenskort. De nya versionerna använder oftast sig av analoga spänningsregulatorer som ej går att ställa om med hjälp av mjukvara.

Blev besviken själv när jag inte kunde göra det på mina Sapphire HD5870.