Stulen iPhone - Hur beter jag mig?

Permalänk
Medlem

Stulen iPhone - Hur beter jag mig?

Hej allesammans!

Under gårdagen fick jag in en spriller ny iPhone 4, och idag är den stulen. Drabbas inte ekonomiskt av det då det var en arbetstelefon.

Hur går man som bäst tillväga för att:

1. Få tillbaka den?
2. Få kunskap om vem som kan ha stulit den?
3. Se till att den inte går att användas, och på så sätt göra den oanvändbar för någon?

Hatar när sånt här händer

Mvh
Lukas

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

1: Du har inte appen "Hitta min iphone" ? det kan hjälpa dig att hitta den. Gå in såfall på me.com och logga in.
2: Vet inte tyvärr.
3: Prata med din arbetsgivare och se till att dom spärrar den?

Visa signatur

Phanteks AMP 1000W || Gigabyte B760 Gaming || Intel Core i5 13600K || Artic Liquid Freezer II || G.Skill 32GB DDR5 6000Mhz || MSI GeForce GTX 4070 12GB Gaming X Trio || Kingston Fury Renegade M.2 NVMe 1TB + 1TB & 500GB M.2 SSD || 4TB WD ||

Citera för garanterat svar!

Permalänk
Medlem

om du har kvar lådan, så står EMEI-numret (tror jag det heter) och det kan du använda när du polisanmäler den, tror även att den kan låsas via samma kod.

Sen hade väl 4an någon inbyggd funktion för att hitta den? Minns inte om den fanns installerad från fabrik eller användaren var tvungen att installera den. (rätta mig om jag har fel)

Osis att få den stulen dagen efter!
Av ren nyfikenhet; hur gick det till när den stals?

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Testa spåra din telefon med FindMyIphone om du hare ett apple konto.

Länk: https://me.com/find/sv-se/

Visa signatur

OS: Win7 x64, GPU: Geforce Gigabyte GTX580 SOC
CPU: Intel i5 2500k (4.5gHz), MB: Asus P8P65 PRO Rev(3.1),
PSU: XFX 750w (modular), RAM: 2x Crosair Vengence 1600mz 4024mb
Cooling: CoolIT ECO A.L.C CPU COOLER
Chassi: Raven rv03

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Hej allesammans!

Under gårdagen fick jag in en spriller ny iPhone 4, och idag är den stulen. Drabbas inte ekonomiskt av det då det var en arbetstelefon.

Hur går man som bäst tillväga för att:

1. Få tillbaka den?
2. Få kunskap om vem som kan ha stulit den?
3. Se till att den inte går att användas, och på så sätt göra den oanvändbar för någon?

Hatar när sånt här händer

Mvh
Lukas

1: polisanmälan
2: kommer du troligtvis inte att få
3: Ring polisen och gör en anmälan, se till att du har telefonen serienr (IMEI nr, 15 siffror långt och börjar troligtvis på 01 på en iphone) då polisen vill ha detta.
Det är även ett krav för att du ska kunna spärra telefonen från att ringa/komma åt nätet.

Polisanmälan kan du göra på nätet också.

När du gjort anmälan och fått ett ärendenummer ringer du till din operatör och spärrar IMEI numret.

Då kommer din operatör att se till att ditt IMEI nummer inte kan ansluta till telefonnätet samt att de kommer skicka informationen vidare till de andra operatörerna så att de gör samma spärrning.

Om du skulle få tillbaka din telefon tar du bort spärren med hjälp av polisen.

Hoppas du har nytta av detta

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk

Om du hade haft appen "Hitta min iPhone" så hade du kunnat kryssa i alla dina punkter. Du hade kunnat låst den på avstånd så den blivit obrukbar för tjuven, sedan ta reda på tjuvens position med hjälp av GPSen. Gå dit med ett basebollträ och ta tillbaka den Nemen, väldigt tråkigt att den blev stulen. Men som sagt så hade du nog säkerligen lyckats få tillbaka den om du haft appen "Hitta min iPhone". Utan den har jag tyvärr ingen aning hur man skall gå till väga

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorrzoor:

1: polisanmälan
2: kommer du troligtvis inte att få
3: Ring polisen och gör en anmälan, se till att du har telefonen serienr (IMEI nr, 15 siffror långt och börjar troligtvis på 01 på en iphone) då polisen vill ha detta.
Det är även ett krav för att du ska kunna spärra telefonen från att ringa/komma åt nätet.

Polisanmälan kan du göra på nätet också.

När du gjort anmälan och fått ett ärendenummer ringer du till din operatör och spärrar IMEI numret.

Då kommer din operatör att se till att ditt IMEI nummer inte kan ansluta till telefonnätet samt att de kommer skicka informationen vidare till de andra operatörerna så att de gör samma spärrning.

Om du skulle få tillbaka din telefon tar du bort spärren med hjälp av polisen.

Hoppas du har nytta av detta

Absolut! Vet att det inte alltid hjälper med polisanmälningar, men han som snott den får iaf inte fördelen att använda den

Men om han sätter i sitt simkort i telefonen och kör, borde man inte kunna spåra honom då? Jag menar, med IMEI-nr och telefonanslutning borde det inte vara så svårt? Eller det kanske handlar om resurser...

Skrivet av HerrNi|sson:

Om du hade haft appen "Hitta min iPhone" så hade du kunnat kryssa i alla dina punkter. Du hade kunnat låst den på avstånd så den blivit obrukbar för tjuven, sedan ta reda på tjuvens position med hjälp av GPSen. Gå dit med ett basebollträ och ta tillbaka den Nemen, väldigt tråkigt att den blev stulen. Men som sagt så hade du nog säkerligen lyckats få tillbaka den om du haft appen "Hitta min iPhone". Utan den har jag tyvärr ingen aning hur man skall gå till väga

Mjo, dessvärre hade jag inget SIM-kort, så jag kunde inte ens aktivera telefonen och ladda något via Wi-Fi, men annars hade det ju varit ganska skönt att få banka skiten ur idioten...

Tycker hur som att polisen borde kunna spåra den med IMEI och telefonanslutning...

Aja, tack för svaren!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Om du hade haft appen "Hitta min iPhone" så hade du kunnat kryssa i alla dina punkter. Du hade kunnat låst den på avstånd så den blivit obrukbar för tjuven, sedan ta reda på tjuvens position med hjälp av GPSen. Gå dit med ett basebollträ och ta tillbaka den Nemen, väldigt tråkigt att den blev stulen. Men som sagt så hade du nog säkerligen lyckats få tillbaka den om du haft appen "Hitta min iPhone". Utan den har jag tyvärr ingen aning hur man skall gå till väga

Om inte tjuven är lite smart o kastar simkortet samt flashar om den direkt?
Om jag inte minns helt fel så går det även att ändra imei med något prog samt terminal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Absolut! Vet att det inte alltid hjälper med polisanmälningar, men han som snott den får iaf inte fördelen att använda den

Men om han sätter i sitt simkort i telefonen och kör, borde man inte kunna spåra honom då? Jag menar, med IMEI-nr och telefonanslutning borde det inte vara så svårt? Eller det kanske handlar om resurser...

Mjo, dessvärre hade jag inget SIM-kort, så jag kunde inte ens aktivera telefonen och ladda något via Wi-Fi, men annars hade det ju varit ganska skönt att få banka skiten ur idioten...

Tycker hur som att polisen borde kunna spåra den med IMEI och telefonanslutning...

Aja, tack för svaren!

Polisen spårar endast telefoner via IMEI vid grova brott dels pga. kostnaden samt pga. risken för att kränka den personliga integriteten eller vad man nu kallar det. vid grova brott är det lättare att motivera. spårningen

Skrivet av Boss302:

Om inte tjuven är lite smart o kastar simkortet samt flashar om den direkt?
Om jag inte minns helt fel så går det även att ändra imei med något prog samt terminal.

Det går att flasha om en telefon och lägga på ett annat IMEI men det krävs en hel del utrustning för detta så det är nästan uteslutande grovt kriminella som gör detta för att dölja de samtal de gör. De speglar någon annans IMEI så ser det ut som om "Bosse Svensson" ringt knarkkungen" när det i själva verket är någon annan.

Kravet för att flasha om en telefon för att byta IMEI är också att man har en hemma snickrad variant på operativet i telefonen som man kan ersätta originalet med. vilket gör risken för IMEI flashning på iphone väldigt liten. Man brukar göra detta på enklare Ericsson samt Symbian telefoner. Det ska vara enkelt, det ska gå snabbt och helst ska det finnas ett enormt överflöd av modellen så att de kan byta IMEI ofta.

Det är nämligen väldigt dumt att flasha in ett iPhone IMEI på en Ericsson eller tvärt om, då drar man till sig uppmärksamhet istället för att hålla sig gömd

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Deathdancer:

Men om han sätter i sitt simkort i telefonen och kör, borde man inte kunna spåra honom då? Jag menar, med IMEI-nr och telefonanslutning borde det inte vara så svårt? Eller det kanske handlar om resurser...

Främst är det nog operatörerna som ogärna lämnar ut information om sina kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorrzoor:

Det går att flasha om en telefon och lägga på ett annat IMEI men det krävs en hel del utrustning för detta så det är nästan uteslutande grovt kriminella som gör detta för att dölja de samtal de gör. De speglar någon annans IMEI så ser det ut som om "Bosse Svensson" ringt knarkkungen" när det i själva verket är någon annan.

Det var ett tag sedan jag såg det som sagt. (2008 tydligen)

Citat:

These are step by step instructions how to change your iPhone IMEI easily! You can only do this with a 4.6 BL iPhone.

Lägger inte upp några länkar då jag inte vet om det är lagligt att byta imei eller ej.

Permalänk
Skrivet av Boss302:

Om inte tjuven är lite smart o kastar simkortet samt flashar om den direkt?
Om jag inte minns helt fel så går det även att ändra imei med något prog samt terminal.

Det finns smarta och korkade tjuvar

Permalänk
Medlem

När jag fick min telefon snodd så ringde man och spärrade med IMEI nummret hos operatören (Tele2). Kunde inte göra de hos Polisen, de bad mig ringa till operatören istället.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

När jag fick min telefon snodd så ringde man och spärrade med IMEI nummret hos operatören (Tele2). Kunde inte göra de hos Polisen, de bad mig ringa till operatören istället.

Stämmer bra det men för att spärra IMEI måste man ha en polisanmälan annars gör inte operatören någon spärrning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorrzoor:

Stämmer bra det men för att spärra IMEI måste man ha en polisanmälan annars gör inte operatören någon spärrning.

Skickades från m.sweclockers.com

Så kanske de va, var ett tag sen nu iaf. ^^

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk

IMEI lås på mobiltelefoner speciellt iphone är lätt att råda bot på. Har erfarenheter av det pga blocket köpt iphone. Köpte iphone säljaren ringde sen och sa han tappat iphonen. Sen blev den spärrad för mig. Och säljaren fick mina pengar plus en ny telefon. Jag bestämde mig för har jag betalt för den skall jag fan kunna använda den. Jag roddade lite på nätet och pratade med polisen. Lämna den till polisen och dom skulle kolla upp det. Jag fick samtal ett par väckor senare om att den var min om jag ville ha tillbaka den. Mina pengar kunde dom inte få fram. Så jag tog telefon. Och låste upp den och fick den att fungera felfritt.

Jag har utelämnat delar med flit då jag inte känner för att förklara mera exakt hur jag gjorde för att få den i brukbart skick.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

IMEI lås på mobiltelefoner speciellt iphone är lätt att råda bot på. Har erfarenheter av det pga blocket köpt iphone. Köpte iphone säljaren ringde sen och sa han tappat iphonen. Sen blev den spärrad för mig. Och säljaren fick mina pengar plus en ny telefon. Jag bestämde mig för har jag betalt för den skall jag fan kunna använda den. Jag roddade lite på nätet och pratade med polisen. Lämna den till polisen och dom skulle kolla upp det. Jag fick samtal ett par väckor senare om att den var min om jag ville ha tillbaka den. Mina pengar kunde dom inte få fram. Så jag tog telefon. Och låste upp den och fick den att fungera felfritt.

Jag har utelämnat delar med flit då jag inte känner för att förklara mera exakt hur jag gjorde för att få den i brukbart skick.

jag har samma problem. jag ska göra polisnmälen bara inget annat. det tur att jag betalade internetgiro.

Visa signatur

I7 930@3.8Ghz |ASUS GTX 470|Asus P6X58D PREMIUM|Corsair HX1000W |
3x2GB Corsair 1600MHz | 80GB Intel X-25 M G2,640GB SAMSUNG|R2 FRACT.
BenQ 24" XL2410T 120Hz|Nvidia 3D Vision|QuickCam Pro 9000
https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Permalänk
Medlem

Stulen iPhone - Hur beter jag mig?

Hej kamrater,

undrar vad jag ska göra köpte en iphon4s innan jag kom hem han jag slarva bort den,glömde på bussen.(ångest,,)
Hur kan jag få tillbaka den?Måste inte alla nya iphones loggas in genom itunes, på det sättet kanske det går att spåra den?
Eller kan polisen spåra den på nått sätt? Kan Appel kanske se vem som använder den eller nått? Den var ny så inget program var installerat, behöver verkligen er hjälp.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av spoti:

Hej kamrater,

undrar vad jag ska göra köpte en iphon4s innan jag kom hem han jag slarva bort den,glömde på bussen.(ångest,,)
Hur kan jag få tillbaka den?Måste inte alla nya iphones loggas in genom itunes, på det sättet kanske det går att spåra den?
Eller kan polisen spåra den på nått sätt? Kan Appel kanske se vem som använder den eller nått? Den var ny så inget program var installerat, behöver verkligen er hjälp.....

Om den var helt ny är du körd, för då är den inte registrerad för någon än, alltså har du inget kopplat till mobilen. Om du har kvitto kvar kan du dock spärra den via IMEI nummret, brukar kunna stå på kvittot, hör med butiken annars!

Viktigt och anmäla den som borta hos polisen också..

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Tack för det snabba svaret!!
Kvitto låg i påsen ska kolla med tre om det kan få fram IMEI numret,vad händer med telefonen? kan ingen spåra den åt mig,om personen som hittar den startar den genom itunes och jag tar kontakt med Appel?
Hur kan polisen hjälpa mig? Har hört att dom inte bryr sig om små grejer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spoti:

Tack för det snabba svaret!!
Kvitto låg i påsen ska kolla med tre om det kan få fram IMEI numret,vad händer med telefonen? kan ingen spåra den åt mig,om personen som hittar den startar den genom itunes och jag tar kontakt med Appel?
Hur kan polisen hjälpa mig? Har hört att dom inte bryr sig om små grejer?

Hoppas du betalat med kort då, de borde kunna få fram transaktionen då. Den blir obrukbar att ringa och sms med, blir som att använda den utan simkort. Dock har den som tagit den kvittot och skulle då kunna "bevisa" sig som ägare, vet inte exakt hur det funkar i verkligheten, kan bara gissa. Eftersom du inte hunnit startat den har du inte registrerat telefonen, finns inget som kopplar telefonen med dig, logiskt. För att kunna spärra via IMEI behövs en anmälan från polisen först. Spärrningen av IMEI görs hos operatören (i ditt fall tre), de kommer fråga dig om ärendenummret hos polisen, ju snabbare du gör de, ju större chans o bevisa att det är din telefon blir det. Så även om polisen inte lägger stor vikt på det, så är själva rutinerna viktiga och att det förs någonstans att du faktiskt blivit av med den och hur. Om den "nya" ägaren är dum nog o höra av sig, då kommer polisen hjälpa dig. Om någon skulle lämnat in den bland hittegods, så får du reda på om din telefon kan ha kommit in också, hur som haver är det viktigt att alltid göra en anmälan!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Tack för svaret ska göra det..
är inte proffs på ip4s, ska inte alla telefoner startas genom itunes och om det är så går det att spåra den då? Eller att personen som har tagit den använder ett tre abonnemang kan man spåra han då?

Permalänk
Medlem

Har du köpt telefonen löst eller med ett abb?
Problemet är att du inte har kvitto så du kan inte styrka att du är den rättmätige ägaren och det är dessutom väldigt lätt för upphittaren att lämna tillbaka den till butiken och få pengarna, om du köpt den löst. Är den köpt med ett abb kommer den säljas vidare till någon intet ont anande. Detta om upphittaren är oärlig förståss, om upphittaren är ärlig är det lite lugnare.
Du måste dock kontakta butiken direkt när de öppnar imorrn bitti, gärna åka dit om du har möjlighet. Är IMEI registerat på kvittot kan de säkerligen matcha mot den del av ditt kontonummer som står på slippen om du betalat med kort, eller mot dina personuppgifter om du tecknat ett abb. Har du betalt kontant är du i princip körd, om nu upphittaren som sagt inte är ärlig.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Ska göra det i morgon, tack för svaren

Permalänk
Medlem

Läste något om att polisen kunde hjälpa en om den som snott den kontaktat en?? Var nämligen så att pappa tappade sin mobil på en parkering utanför ett varuhus och vi vet att den var på vid tillfället så vi messade till den och sa att vi tappat den och den som hittade den gärna kunde ringa till oss så kunde vi komma och hämta den... Fick sedan ett sms som "Ja det kan du ju glömma..." finns det något som man kan göra då? Undrar bara då det kan vara bra att veta detta om det kanske skulle hända igen

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

hej, jag har ungefär samma problem, undrar om någon kan hjälpa mig.

det är nämligen så att jag glömde min iphone på tåget för några dagar sen. jag har polisanmält och spärrat mobilen (den är alltså låst) men dock inte simkortet vars är ett kontantkort. har ringt men den är avstängd. jag undrar om jag på något sätt kan göra något mer för att öka säkerheten hos mobilen. (så att man inte kan se bilder, sms, logga in på facebook, jag har auotomatiskt inloggning) kan man kontakta apple eller itunes (kanske samma sak) och be om hjälp? har panik och vet inte vad jag ska ta mig till. vill göra mobilen oanvändbar så att tjuven kanske lämnar den till polisen, vet dock att man kan låsa upp iphones..

är tacksam för svar. eller frågor. säg något bara..

Permalänk
Medlem

Om du har kopplat den till ditt iCloud konto så logga in där;
www.icloud.com

Där kan du helt låsa telefonen osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av audacia:

hej, jag har ungefär samma problem, undrar om någon kan hjälpa mig.

det är nämligen så att jag glömde min iphone på tåget för några dagar sen. jag har polisanmält och spärrat mobilen (den är alltså låst) men dock inte simkortet vars är ett kontantkort. har ringt men den är avstängd. jag undrar om jag på något sätt kan göra något mer för att öka säkerheten hos mobilen. (så att man inte kan se bilder, sms, logga in på facebook, jag har auotomatiskt inloggning) kan man kontakta apple eller itunes (kanske samma sak) och be om hjälp? har panik och vet inte vad jag ska ta mig till. vill göra mobilen oanvändbar så att tjuven kanske lämnar den till polisen, vet dock att man kan låsa upp iphones..

är tacksam för svar. eller frågor. säg något bara..

Logga in på icloud.com och aktivera fjärrradering så kommer den raderas när den går online.
Om du använt kodlås på den är det rätt lugnt dessutom. Inte så troligt att ngn kan komma in i den då. Enda de kan göra isf är att återställa den och då försvinner din information. Jag skulle dock ändå ändra lösenord på icloud, facebook och annat du använt på telefonen för säkerhets skull.
Bara köpa ny och gilla läget antar jag. Chansen att få tillbaka en borttappad/stulen telefon är ungefär lika med noll.