GTX 570 eller GTX 580?

Permalänk
Medlem

GTX 570 eller GTX 580?

Håller på att bygga ihop en ny dator, men jag är lite tveksam hur jag ska göra med grafikkortet.
Är det värt 1500:- extra för ett MSI GTX580 eller borde man satsa på Zotac GTX570 AMP istället och försöka överklocka det ytterliggare?

Är inte alls erfaren inom överklockningsområdet så att höja spänningen vill jag inte hålla på med.

Har ingen skärm än men tänker inte köra några extrema upplösningar. 1080p blir det troligtvis.
Andra komponenter i datorn är bl a i5 2500k, MSI GD-55 B3, Corsair TX950W(överdrivet? Ja, men det suger att inte kunna uppgradera för att nätagget är för klent. )

Vilket skulle ni välja? Vill att datorn ska hålla så länge som möjligt.

Permalänk
Hedersmedlem

Läs tester av respektive kort och skapa dig en egen uppfattning om prestandaskillnaden mellan dem. Tänk sedan igenom din ekonomiska situation, hur kräsen du är med flyt i spel, vilka spel du ska spela, och när du har tänkt uppgradera nästa gång.

Oftast brukar det inte löna sig att köpa värstingkorten för att vara "framtidssäker". De mest prisvärda korten är nästan alltid korten i mellanklassen. Det brukar vara smartare att spara de extra pengarna och lägga dem på nästa uppgradering istället!

Permalänk
Antielefant

Personligen anser jag ett 570 räcka till precis allt i njutbara (om inte maxade) inställningar, det är ju trots allt marginalerna snabbare än tidigare toppkortet 480. Blir man någon gång ställd inför att det inte längre gör det har du dessutom alla möjligheter att klämma in ett till.

Och, tro mig, 2x570 är en bra bit in i landet Overkill vad gäller i princip allt på 1080p.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Läs tester av respektive kort och skapa dig en egen uppfattning om prestandaskillnaden mellan dem. Tänk sedan igenom din ekonomiska situation, hur kräsen du är med flyt i spel, vilka spel du ska spela, och när du har tänkt uppgradera nästa gång.

Oftast brukar det inte löna sig att köpa värstingkorten för att vara "framtidssäker". De mest prisvärda korten är nästan alltid korten i mellanklassen. Det brukar vara smartare att spara de extra pengarna och lägga dem på nästa uppgradering istället!

Har läst alla tester jag kunnat hitta men lyckas ändå inte riktigt bestämma hur jag ska göra.
Vet inte riktigt hur kräsen jag är på frameraten jämför med andra i forumet. Så länge den håller sig över 40fps brukar jag vara nöjd. Under kan det dock bli lite väl segt. Finns en del undantag dock, vissa spel funkar mycket bättre än andra.

Är egentligen inga särskilda spel som jag spelar mycket. Jag spelar mest lite av det mesta.

Hur mycket är det troligt att man kan klocka Zotac GTX570 AMP!? Vissa verkar kunna klocka sina GTX570 till runt 850MHz utan att höja spänningen medan i vissa recensioner når man inte längre än runt 785MHz.
AMP versionen ligger ju på 780MHz från början.

Har inte jättestora erfarenheter av grafikkortsmarknaden men det verkar inte som att det skiljer SÅ mycket mellan korten egentligen och när GTX570 inte "funkar" längre så borde väl även 580 sjunga på sista versen.
Funderar även på om jag ska leta rätt på en 16:10 skärm med 1680x1050 för att inte behöva ha lika kraftfull hårdvara.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av v1p3r_91:

Har läst alla tester jag kunnat hitta men lyckas ändå inte riktigt bestämma hur jag ska göra.
Vet inte riktigt hur kräsen jag är på frameraten jämför med andra i forumet. Så länge den håller sig över 40fps brukar jag vara nöjd. Under kan det dock bli lite väl segt. Finns en del undantag dock, vissa spel funkar mycket bättre än andra.

Är egentligen inga särskilda spel som jag spelar mycket. Jag spelar mest lite av det mesta.

Hur mycket är det troligt att man kan klocka Zotac GTX570 AMP!? Vissa verkar kunna klocka sina GTX570 till runt 850MHz utan att höja spänningen medan i vissa recensioner når man inte längre än runt 785MHz.
AMP versionen ligger ju på 780MHz från början.

Har inte jättestora erfarenheter av grafikkortsmarknaden men det verkar inte som att det skiljer SÅ mycket mellan korten egentligen och när GTX570 inte "funkar" längre så borde väl även 580 sjunga på sista versen.
Funderar även på om jag ska leta rätt på en 16:10 skärm med 1680x1050 för att inte behöva ha lika kraftfull hårdvara.

Ingen kan svara på hur mycket du kommer kunna överklocka ditt grafikkkort, inte ens ungefärligt. Varje kärna är unik - vissa klockar bra, andra riktigt dåligt.

Jag tror att du kommer bli nöjd med ett 570, även om du kör 1080p, vilket är en ganska låg upplösning för ett så kraftfullt grafikkort. Spara pengar till en uppgradering om 1-2 år istället är mitt råd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av v1p3r_91:

Håller på att bygga ihop en ny dator, men jag är lite tveksam hur jag ska göra med grafikkortet.
Är det värt 1500:- extra för ett MSI GTX580 eller borde man satsa på Zotac GTX570 AMP istället och försöka överklocka det ytterliggare?

Är inte alls erfaren inom överklockningsområdet så att höja spänningen vill jag inte hålla på med.

Har ingen skärm än men tänker inte köra några extrema upplösningar. 1080p blir det troligtvis.
Andra komponenter i datorn är bl a i5 2500k, MSI GD-55 B3, Corsair TX950W(överdrivet? Ja, men det suger att inte kunna uppgradera för att nätagget är för klent. )

Vilket skulle ni välja? Vill att datorn ska hålla så länge som möjligt.

Jag tänkte i samma banor men bestämde mig för ett 570. Känns riktigt bra och spel flyter på superbra. Har runt 50-60fps i Crysis på maxade inställningar(förutom AA som är på x8).

Och då har jag inte ens överklockat det något..
Kör dock bara med en skärm vilket kan vara värt att ha i åtanke om du planerar att utöka senare till 3 skärmar. 570 duger fint till dagens spel så kör på det du och uppgradera sedan när 6xx serien kommer(om du skulle behöva det)

Permalänk
Medlem

Dagens spel ja. Men om man vill slippa uppgradera igen om 6 månader så kan det ju vara bra att köra med lite extra.
Det jag hört från folk som testat BF3 så kommer man knappt kunna få spelbara fps med 2st GTX580 i det...

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulayo:

Dagens spel ja. Men om man vill slippa uppgradera igen om 6 månader så kan det ju vara bra att köra med lite extra.
Det jag hört från folk som testat BF3 så kommer man knappt kunna få spelbara fps med 2st GTX580 i det...

Det är därför man aldrig ska lyssna på folk

Ett GTX580 är det som har använts när de har visat spelet såvitt jag vet. Lär gå att spela på riktigt höga inställningar utan problem.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Riktigt höga inställningar är dock inte samma som alla inställningar på max. Sen beror det ju också vad man tycker är "problemfritt".

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulayo:

Riktigt höga inställningar är dock inte samma som alla inställningar på max. Sen beror det ju också vad man tycker är "problemfritt".

Efter lite googlande ser det ut som att demot på bland annat E3 kördes med ett GTX580 på "maxade inställningar" med 60FPS låst.

http://www.fpsadmin.com/forum/showthread.php?t=22271

http://enterbf3.com/viewtopic.php?t=1287

http://au.answers.yahoo.com/question/index?qid=20110623022504...

Förhoppningsvis stämmer det.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Efter lite googlande ser det ut som att demot på bland annat E3 kördes med ett GTX580 på "maxade inställningar" med 60FPS låst.

http://www.fpsadmin.com/forum/showthread.php?t=22271

http://enterbf3.com/viewtopic.php?t=1287

http://au.answers.yahoo.com/question/index?qid=20110623022504...

Förhoppningsvis stämmer det.

samtidigt har dom inte maxat bf3 än. Det ligger väl fortfarande i alpha läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av burken_swe@yahoo:

samtidigt har dom inte maxat bf3 än. Det ligger väl fortfarande i alpha läget.

Sedan återstår även optimeringar av grafikmotorn, nya grafikkortsdrivrutiner m.m. som kommer att påverka prestandan. Det är egentligen ingen mening att sitta och spekulera men att ett GTX 580 kommer klara sig mer än väl verkar det inte vara något snack om i dagsläget.

Det jag har sett av BF3 hittills ser helt otroligt ut när det kommer till det visuella, om det sedan är "maxat" eller ej spelar egentligen ingen större roll i min mening

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

hmm mitt gtx 570 fick kämpa när jag testade metro 2033 på maxade settings med full AA på 1920 x 1080 (sjönk ner till 15-20 fps på vissa ställen) men annars har detta kort piskat skiten ut allt jag har testat på det hittills och tror att det kommer vara mer än tillräckligt till att köra t.ex. bf3 på höga inställningar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulayo:

Det jag hört från folk som testat BF3 så kommer man knappt kunna få spelbara fps med 2st GTX580 i det...

Du menar att 2 st GTX 580, dvs världens snabbaste singel GPU kort i SLI inte kan få spelet att rulla i spelbara fps?

nonsens, det blir rätt svårt att sälja spelet då det inte finns grafikkort som kan spela spelet då isf

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Medlem

mitt överklockade 460 piskar fortfarande allt jag spelat på max/ultra (WoW (inte kört Cata, bara WLK), Sc2 (ja även 4v4 battles), HoN, Mafia2)
Personligen tycker jag det är "roligare" och mer penga sparande att köra budget datorer som "klarar" sig och sedan uppgradera varje år.
Ligger nu med
AMD Phenom II x4
GTX 460 1gb GoldenSample
4gb Ram
CX500W
Alienware P2.1 Chassi

Om man inte räknar mitt onödigt dyra chassi så gick resten på 3000, nästa år behövs nog bara ett nytt GFX, åretdärefter kanske allt utom Chassi/nätagg. Eftersom jag gillar att pilla och bygga om o om igen är detta rätt bra och även rätt pengar sparande. (kanske 5000/2år ist för 10000 på en "monster" dator, som man sedan inte tycker duger om 2 år osv..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontraz:

Du menar att 2 st GTX 580, dvs världens snabbaste singel GPU kort i SLI inte kan få spelet att rulla i spelbara fps?

nonsens, det blir rätt svårt att sälja spelet då det inte finns grafikkort som kan spela spelet då isf

Jorå. Om man har 3-4 st 580 i tri/quad sli. Eller 2 st 590 / 6990.

Skrivet av Windir87:

Sedan återstår även optimeringar av grafikmotorn, nya grafikkortsdrivrutiner m.m. som kommer att påverka prestandan. Det är egentligen ingen mening att sitta och spekulera men att ett GTX 580 kommer klara sig mer än väl verkar det inte vara något snack om i dagsläget.

Eftersom motorn bara är i alpha så kan det lika gärna hända att dom lägger till mer detaljer som kräver ännu mer kraft.

Skrivet av Uvania:

hmm mitt gtx 570 fick kämpa när jag testade metro 2033 på maxade settings med full AA på 1920 x 1080 (sjönk ner till 15-20 fps på vissa ställen) men annars har detta kort piskat skiten ut allt jag har testat på det hittills och tror att det kommer vara mer än tillräckligt till att köra t.ex. bf3 på höga inställningar!

Man vill ju gärna undvika dom där fps dropsen så att det är spelbart i alla situationer.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulayo:

Jorå. Om man har 3-4 st 580 i tri/quad sli. Eller 2 st 590 / 6990.

Stor kundkrets dom får med det spelet då om dom kräver grafikkort för 13000kr som är < 3% av gamer-marknaden. Har svårt att tro på att det där stämmer. Men som någon annan sa så är det meningslöst att sitta och spekulera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulayo:

Jorå. Om man har 3-4 st 580 i tri/quad sli. Eller 2 st 590 / 6990..

1 GTX 560 ti är jag jävligt säker kommer kunna maxa BF 3 på 1080p.
tror du att dice är så dumma så dom släpper ett spel som du måste köpa grafik kort för 11000 spänn för att kunna spela? Det jag har sett av att dom visar spelet på max settings har dom använt ETT GTX 580 inte 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulayo:

Dagens spel ja. Men om man vill slippa uppgradera igen om 6 månader så kan det ju vara bra att köra med lite extra.
Det jag hört från folk som testat BF3 så kommer man knappt kunna få spelbara fps med 2st GTX580 i det...

viken bullshit testade med ett 580 i datorn med allt på max å de flöt på jävligt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte234:

viken bullshit testade med ett 580 i datorn med allt på max å de flöt på jävligt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du bf3 eller?

Permalänk
Avstängd

Jag hade kört på ett 570 och senare ett till när det behövs. Ett 950 W nätagg räcker bra om du överklockar, beroende på moderkort.
Finns ju för 2500 kr så blir inte så dyrt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Androg:

1 GTX 560 ti är jag jävligt säker kommer kunna maxa BF 3 på 1080p.
tror du att dice är så dumma så dom släpper ett spel som du måste köpa grafik kort för 11000 spänn för att kunna spela? Det jag har sett av att dom visar spelet på max settings har dom använt ETT GTX 580 inte 3

Hm, kanske kommer klara det. Men jag tror att det kan lagga lite då om du ska köra på allt MAX? Svårt att säga men de kör ju som det sägs med ett 580 som är ganska mycket kraftigare.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av burken_swe@yahoo:

Har du bf3 eller?

De visade ju upp spelet (och folk testspelade det) på E3, då drivet av ett ensamt 580, så ställer mig rejält tveksam till att det inte räcker.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av burken_swe@yahoo:

Har du bf3 eller?

körde på dreamhack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulayo:

Dagens spel ja. Men om man vill slippa uppgradera igen om 6 månader så kan det ju vara bra att köra med lite extra.
Det jag hört från folk som testat BF3 så kommer man knappt kunna få spelbara fps med 2st GTX580 i det...

Haha, var det din mor som berätta det eller? Eller tror du seriöst på det själv?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

De visade ju upp spelet (och folk testspelade det) på E3, då drivet av ett ensamt 580, så ställer mig rejält tveksam till att det inte räcker.

Skrivet av jonte234:

körde på dreamhack

Skickades från m.sweclockers.com

ok hade inte en aning haha

Permalänk
Medlem

Man behöver ju bara titta på det här testet för att se vad som redan krävs av dagens spel. Och det är ju dessutom utan PhysX och DoF.
http://www.sweclockers.com/recension/13610-amd-radeon-hd-6990...
Är nog ganska sannolikt att BF3 kommer ha liknande krav.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jo men det är metro 2033 som är det mest krävande spel någonsin, o det blir bara så om man aktiverar allt vilket är helt onödigt, stänger man av 3saker flyter det fint med tom ett GTX460.
vilket jag använde när jag spelade igenom metro 2033.

BF3 kommer inte knäcka 2st GTX580 i sli utan kommer ligga under metro.

Alla tester med BF3 är gjort med ett GTX580 på höga inställningar o det flyter fint, så man lär kunna maxa med 2st GTX580 i sli.

Man kan med största sannlikhet kunna spela BF3 på medel inställningar med ett GTX460 kort.

Rycktet säger att Minimun lär ligga runt ett 9800GTX Radeon 4850.
Annars tappar dom massor..

Permalänk
Medlem

Jag har sagt det tidigare men säger det igen: Jag ÄLSKAR dessa BF3 diskussioner.

Skulle ett eller två GTX580 inte kunna driva det kommer ju 99% av oss inte kunna spela spelet! >Så vem ska då köpa spelet och kommer DICE ens fylla en enda 64 bana

Läste nåt om att de lagt ut skottkärror med pengar på marknadsföring, men mot vem om man behöver ett GTX590?

Logiken säger mig att en 4-kärnig enklare cpu med GTX460 kommer spela spelet på LOW/MEDIUM.

Men visst, om Ni som gissar på tyngd över Metro 2033 har rätt så kommer jag skratta ihjäl mig. Gött att man jobbar och har råd att uppdatera i så fall

Mvh

Tobias

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem

folk verkar glömma att bf3 är optimerat för pc å inte en port. om de hade varit en port så skulle man klart behöva en fet processor och grafik kort.

Skickades från m.sweclockers.com