Ska du köpa en ny speldator? Planera ditt köp!

Permalänk
Medlem

Ska du köpa en ny speldator? Planera ditt köp!

Hejsan!

Jag har inte förens nyligen bestämt mig för att uppgradera min skärm samt mitt ljudsystem. Jag har alltid trott att detta är irrelevant men ack så fel jag hade. Jag satt tidigare med ett Logitech X-210 och en taskig 22" från Dell med TN-panel. Tänkte att det var väl dugligt. En dag slår det mig och jag blir näst intill tvungen att köpa ett nytt ljudsystem, bara för att. Efter att ha sökt, skapat trådar och läst på om ämnet slutar det med att jag köper följande varor:

  • XTZ 93.21 (ett par)

  • XTZ 99 W10.16

  • Onyko TX-SR605

Som jag har framför datorn för film, musik och spel. Detta system slår alla ljudsystem för datorer kombinerat på fingrarna oavsett situation. Ljudbilden jag får från dessa högtalare är magnifik, och detta ger givetvis en mycket speciell känsla när det kommer till spel där ljud ofta är väldigt detaljerat.

Kort därefter tyckte jag att min skärm inte var mycket att hurra för så jag bestämde mig för att köpa en ny. Den här gången tänkte jag att jag kunde köpa en med den omtalade IPS-panelen, den ska ju trots allt vara "bättre"?

Ja fy sjutton, det var den. Köpte en HP LP2475w och jag har aldrig sett så vackra färger i hela mitt liv. Färgerna, svärtan, skärpan, ALLT, är så fruktansvärt bra så det inte är sant. Uppgraderingen av skärm har gett mig en mycket bättre bild. Man kan nästan jämföra bildskillnaden mellan min gamla TN-panel och denna IPS-panel med en grafikkortsuppgradering, så pass mycket bättre blev bilden.

Detta må inte vara något nytt för många av er där ute, men det var det absolut för mig och säkert många många fler. Poängen med denna tråd var att upplysa folk om att spara undan ett par tusenlappar och köpa ett ordentligt ljudsystem samt skärm. Lägger man ut 15-20,000:- på en dator så duger inte ett ljudsystem på 200kr och en skärm på 1500kr. Det gör mer än man någonsin kommer vilja medge.

Diskutera gärna vidare och jag hoppas jag har öppnat era ögon :-).