Hur konfigurera dator + förstärkare?

Permalänk
Medlem

Hur konfigurera dator + förstärkare?

Hejsan!

Jag har nu lekt runt med mina XTZ 93.21 + XTZ 99 W10.16 som är kopplade till en Onkyo TX-SR605. Det var en fröjd att installera allt och det fungerar utmärkt. Nu vill jag dock veta hur jag ska konfigurera datorn för att få det bästa ljudet ur mina högtalare. Systemet är ett 2.1 för tillfället!

Jag använder MPC Home Cinema och har för tillfället inte lekt med några LJUD-codecs (endast bild). Utan några codecs så står det "Stereo" och "PCM" på förstärkaren. Om jag drar igång AC3 i MPC och fixar lite med inställningarna så får jag "PLIIx" men ljudet blir mycket myclet lägre än vad det var med "PCM", med samma volym. Vad är det som är fel? Trodde ljudet skulle bli bättre, inte lägre.

Filmerna jag kollar på är HD-filmer (720/1080p) med DTS-ljud (oftast).

Kan någon hjälpa mig få rätt på detta :-)? Tack!

Edit:
Kalaset är kopplat via toslink, SPDIF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Hejsan!

Jag har nu lekt runt med mina XTZ 93.21 + XTZ 99 W10.16 som är kopplade till en Onkyo TX-SR605. Det var en fröjd att installera allt och det fungerar utmärkt. Nu vill jag dock veta hur jag ska konfigurera datorn för att få det bästa ljudet ur mina högtalare. Systemet är ett 2.1 för tillfället!

Jag använder MPC Home Cinema och har för tillfället inte lekt med några LJUD-codecs (endast bild). Utan några codecs så står det "Stereo" och "PCM" på förstärkaren. Om jag drar igång AC3 i MPC och fixar lite med inställningarna så får jag "PLIIx" men ljudet blir mycket myclet lägre än vad det var med "PCM", med samma volym. Vad är det som är fel? Trodde ljudet skulle bli bättre, inte lägre.

Filmerna jag kollar på är HD-filmer (720/1080p) med DTS-ljud (oftast).

Kan någon hjälpa mig få rätt på detta :-)? Tack!

Lite info om PLIIx http://www.dolby.com/consumer/understand/playback/dolby-pro-l...
I övrigt bör du låta bli allt ljudförbättringstrolleri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Lite info om PLIIx http://www.dolby.com/consumer/understand/playback/dolby-pro-l...
I övrigt bör du låta bli allt ljudförbättringstrolleri.

Jag vill endast få rätt codecs till min förstärkare för att få det bästa ljudet. Jag vill inte "förbättra" det utan endast använda det befintliga jag har.

Permalänk
Rekordmedlem

För det första så har lägre och bättre inget samband !
Pcm och pl2x innebär båda två att du matar ut 2 kanalsljud från datorn, du matar iallafall inte ut DTS!
Om du kör via vlc så borde det funka direkt, mpchc fungerar dåligt vad gäller ljudet.

Edit:för att få ut dts ut mpchc: Gå in på spela upp menyn välj filter, gå till dts dekoder (den innehåller även ac3, skitnamn på menyn!) stäng av dekodern, dvs klicka i spdif på både ac3 och dts, verkställ o spara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Jag vill endast få rätt codecs till min förstärkare för att få det bästa ljudet. Jag vill inte "förbättra" det utan endast använda det befintliga jag har.

Men om du får ljud i högtalarna när du ser en film med DTS eller AC3 och det låter bra så har du ju rätt codecs,bättre kan det inte bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

För det första så har lägre och bättre inget samband !
Pcm och pl2x innebär båda två att du matar ut 2 kanalsljud från datorn, du matar iallafall inte ut DTS!
Om du kör via vlc så borde det funka direkt, mpchc fungerar dåligt vad gäller ljudet.

Okej. Jag kör MPC HC då det ger betydligt bättre bild.

Vad bör jag göra här? Ska jag köra med AC3 på eller av? PCM eller PLIIx? Vad är skillnaden? Finns det några fördelar med det ena eller det andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Okej. Jag kör MPC HC då det ger betydligt bättre bild.

Vad bör jag göra här? Ska jag köra med AC3 på eller av? PCM eller PLIIx? Vad är skillnaden? Finns det några fördelar med det ena eller det andra?

PLIIx har du ju knappast nån nytta av.
Kör du bara i stereo så spelar det ingen roll om du kör 2ch LPCM eller AC3,DTS-bitstream från datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Okej. Jag kör MPC HC då det ger betydligt bättre bild.

Vad bör jag göra här? Ska jag köra med AC3 på eller av? PCM eller PLIIx? Vad är skillnaden? Finns det några fördelar med det ena eller det andra?

Använd spdifer, funkar perfekt med mpchc: ac3filter.net/wiki/Spdifer

Kan krävas att du fipplar lite med output-inställningarna, men när det väl är gjort fungerar det perfekt(då skickas DTS-ljudet utan att det ändras).

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Använd spdifer, funkar perfekt med mpchc: ac3filter.net/wiki/Spdifer

Kan krävas att du fipplar lite med output-inställningarna, men när det väl är gjort fungerar det perfekt(då skickas DTS-ljudet utan att det ändras).

Det är den jag använder och det funkar fint. Förstärkaren bytte om och avkodade ljudet annorlunda. Men som sagt så fick jag betydligt lägre ljud när jag gjorde det vilket var lite störande.

Permalänk
Rekordmedlem

Kolla även mitt ändrade svar ovan, att ljudnivån blir lägre vid växling till film är naturligt eftersom filmernas ljudnivå är kalibrerad, man ställer in nivån mot ett absolutvärde och inte ett relativt värde för att få surroundsystemen att arbeta som de ska, utifrån denna kalibrerade nivå ska du sedan anpassa inputgain för de övriga signalkällorna via förstärkarens menyer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kolla även mitt ändrade svar ovan, att ljudnivån blir lägre vid växling till film är naturligt eftersom filmernas ljudnivå är kalibrerad, man ställer in nivån mot ett absolutvärde och inte ett relativt värde för att få surroundsystemen att arbeta som de ska, utifrån denna kalibrerade nivå ska du sedan anpassa inputgain för de övriga signalkällorna via förstärkarens menyer.

Okej, tack!

Jag vill att ljudet ska vara i samma nivå som allt annat i datorn. Så jag kan kolla på film och sedan lyssna på musik utan att behöva skruva på ratten hela tiden. Hur ska jag bära mig åt för att göra detta?

Permalänk
Medlem

När jag tittar på film använder jag WMP12 eftersom jag har windows 7 codec pack, behöver inte krångla med några andra så kallade media players, ljudet blir automatiskt till det bästa som går när man tittar på film, så trolla med codec känns som en dum idé, jag har testat använda MPC HC och VLC ljudet blev sämre än vad WMP12 spelade, testade med min DVD skiva med Queen Greatest hits.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av buddaz:

När jag tittar på film använder jag WMP12 eftersom jag har windows 7 codec pack, behöver inte krångla med några andra så kallade media players, ljudet blir automatiskt till det bästa som går när man tittar på film, så trolla med codec känns som en dum idé, jag har testat använda MPC HC och VLC ljudet blev sämre än vad WMP12 spelade, testade med min DVD skiva med Queen Greatest hits.

Ljudet skall vara exakt lika eftersom det är en dts ström till samma dekoderkedja, allt annat innebär att dina delar är trasiga !

Att justera relativa nivåer mellan olika signalkällor gör du i förstärkarens inställningar, att justera olika analoga/digitala utnivåer (förutom bitströmmar !! ) från datorn görs i mixern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.