Testade lite med en pioneer sx-650 idag

Permalänk
Medlem

Testade lite med en pioneer sx-650 idag

Tjena alla ljudnördar, jag fick tag i ett par gammla philips högtalare(minst10 år gammla) som jag kopplade upp till min pioneer sx-650. och efter kanske 2h spelning så började högra basen i högtalaren Knastra helt tvärt, så jag fick panik och stängde av allt.

min fråga är det förstärkarens fels eller råkade jag bara spränga basen i högtalaren?

edit: belysningen i förstärkaren funkar inte heller tips på hur man ska fixa det?

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Rekordmedlem

Du får väl testa det genom att känna på högtalaren om konen rör sig fritt eller om talspolen tar i magnetgapet, du kan även mäta om förstärkaren ger likspänning på högtalarutgången. dua har väl kontrollerat om kantupphängnnigen är hel innan du började spela på högtalarna?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du får väl testa det genom att känna på högtalaren om konen rör sig fritt eller om talspolen tar i magnetgapet, du kan även mäta om förstärkaren ger likspänning på högtalarutgången. dua har väl kontrollerat om kantupphängnnigen är hel innan du började spela på högtalarna?

Nej det hade jag inte gjort eftersom fronten inte gick att ta loss på högtalarna, men får väl slita bort nätet/skyddet då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

Kan bli glapp i kablarna ifall basen går på ordentligt så att lödningen släpper (hände faktiskt mitt mellanregister i högra högtalaren idag trodde jag hade sprängt den först )

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem

Slog bara på Tommy gun med royal republic åså börjar det spraka ut av satan :/ men det är nå gamla philips högtalare+ lådan går inte att öppna heller

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

Slog bara på Tommy gun med royal republic åså börjar det spraka ut av satan :/ men det är nå gamla philips högtalare+ lådan går inte att öppna heller

Må vara pissiga Philipsare du har fått tag i.
Du borde kanske testa med några andra högtalare och se om det skrapar likadant.

Permalänk
Medlem

dom är var väl från 90 eller 80 talet , ska ta med mig ett par OHM studio monitorer att testa med nästa gång jag ska hit

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

dom är var väl från 90 eller 80 talet , ska ta med mig ett par OHM studio monitorer att testa med nästa gång jag ska hit

Ok,jag antar att det är passiva studiomonitorer.

Permalänk
Rekordmedlem

Ljudkvalitetsmässigt så har det inte hänt särskilt mycket sedan 80 talet, det var då man började med simuleringar, det är mest designmodet som ändrats, och idag så köper ju de flesta inte efter kvalitet utan efter design, se på allt skräp som säljs som hembip och får kosta max 4995.
Halvgamla saker (som är hela) brukar låta väldigt bra, och är delarna trasiga så kan man renovera.
Högtalare med skumkanter behöver kantas om efter 15-20 år och förstärkarnas elektrolytkondensatorer behöver bytas ut ibland, och omkopplare kan oxidera.
Det som utvecklats är materialen, keramik o metall och även diamant i bra högtalare fanns inte förr, men det innebär bara ett litet steg, & i framtiden kommer det nog att finnas helt digitala slutsteg som låter bra, de är inte riktigt där ännu, men de blir bättre hela tiden, så spela lugnt vidare med gamla delar, och om de är trasiga så renovera dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

jo monitorerna är passiva, men jag tror inget är paj i förstärkaren iaf eftersom det låt ju bra tills högtalaren pajja. får väl lära mig att backa av med volymen lite kanske

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |