Permalänk
Medlem

Kan ej stänga av datorn.

Jag har en nybyggd dator med följande komponenter:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/542822/2011-06-21

När jag stänger av datorn, i windows eller med knappen på datorn, så ser man det vanliga "Windows Avslutas". Och sedan verkar det som om den är avstängd, skärmen visar ingen signal osv. Men alla fläktar och lampor på moderkortet lyser fortfarande. För att stänga av den då måste jag hålla in power on knappen, eller trycka på resett knappen för att starta den.

Det blir såhär varje gång man stänger av den.

Det enda som jag ändrat i BIOS sedan den var ny är CPU multiplier till 20, Vcore till 1.4, Dram voltage till 1.35 och sata till AHCI.

Vet någon vad som kan orsaka det här?

Permalänk
Medlem

Skumt, men kolla i bios så borde det finnas alternativ för vad som sker när du trycker på knappen och den kanske står på sleep mode istället för att stänga ner. Iofs borde det fungera från windows ändå.

Permalänk
Medlem

Du glömde väll inte att installera om Windows och allt annat EFTER att du byggde färdigt datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grantopp:

Skumt, men kolla i bios så borde det finnas alternativ för vad som sker när du trycker på knappen och den kanske står på sleep mode istället för att stänga ner. Iofs borde det fungera från windows ändå.

Ja, jag kollade det och det var inte det som orsakade det.

Skrivet av panpo98:

Du glömde väll inte att installera om Windows och allt annat EFTER att du byggde färdigt datorn?

Nejdå.

Dock verkar problemet ha försvunnit nu, när jag avinstallerade ett program från Asus som crashade hela tiden. Asus TurboV Evo. Det var lite synd för jag hade användning av det.

Permalänk
Medlem

Drivrutiner och annat man får på CD/DVD kan vara gamla eller dåliga. Du kan alltid testa att ladda ned nyare och bättre från tillverkarnas hemsidor.

Ibland måste man först avinstallera gamla versioner av drivrutiner, program mm innan den nya versionen läggs in för att bli av med vad det nu är man har problem med.

Permalänk
Medlem

Jag har just nu samma problem. Fick det efter att monterat in ett till grafikkort i datorn. Vad ska man göra för att lösa detta?

Permalänk
Medlem

Låter som att du har problem med vänteläget. Säker på att det inte är de du försöker få datorn att gå in i? Det är lite joxigt och ibland så funkar inte vänteläget alls å då beter datorn sig som du beskriver, skärm stängs av men inget annat.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Låter som att du har problem med vänteläget. Säker på att det inte är de du försöker få datorn att gå in i?

Säker på att jag försöker stänga av datorn? Ja det är jag. Problemet uppkom som sagt när jag hade monterat in ett till grafikkort. Jag trycker som vanligt, som jag har gjort genom alla år på "Stäng av datorn". Samma sak om jag använder mig av strömbrytarens genväg. Hårddiskar lägger ner, skärm likaså men alla fläktar och nätagg går runt. Måste hålla in stömbrytaren för att stänga av dem.