Vilken av följande SSD är bäst?

Permalänk
Medlem

Vilken av följande SSD är bäst?

Hej,
Jag funderar på att köpa en rejäl gaminglaptop med hög prestanda.
Var inne på en tysk sida och byggde ihop en tills jag blev nöjd, men när jag kom till val av hårddisk blev jag fundersam. Jag fick välja på vanliga diskar, hybriddiskar eller SSD. Jag vill ha så hög prestanda som möjligt i datorn, så SSD är det självklara valet. Tyvärr förstår jag mig inte riktigt på vilka som håller måttet, jag fick välja på dessa:

120 GB SSD Intel X25-M MLC Postville 310, pris 180,00 EUR
120 GB SSD Intel X25-M MLC Elmcrest 510, pris 260,00 EUR
160 GB SSD Intel X25-M MLC Postville 310, pris 260,00 EUR
250 GB SSD Intel X25-M MLC Elmcrest 510, pris 550,00 EUR
300 GB SSD Intel X25-M MLC Postville 310, pris 500,00 EUR
600 GB SSD Intel X25-M MLC Postville 310, pris 950,00 EUR

Nu har jag ett gäng frågor angående detta:
1. Vilken disk är snabbast?
2. Finns det snabbare diskar som ni kan rekommendera, i så fall var? Det måste gå att köpa färdigmonterat på datorn, är alltså inte intresserad av att köpa dem lösa och sedan installera själv.
3. Priset är inklusive montering och moms, är det prisvärt eller går det att hitta billigare (med likvärdig eller högre prestanda)?
4. Då datorn har två hårddiskplatser går diskarna att få med RAID 0, vilket tydligen ökar prestandan ytterligare. Stämmer det, och är det värt att köpa en extra SSD bara för det? Själva hopkopplingen av dem skulle inte kosta något extra. Hur mycket snabbare kommer det egentligen bli?
5. Det var väl de frågor jag kunde komma på. Finns det något annat jag behöver tänka på?

Lagringskapaciteten bryr jag mig inte så mycket om, tvivlar på att jag ens kommer fylla 250 GB. Jag är endast ute efter prestanda, snabbast möjliga helt enkelt. Vill heller inte ha något krångel med diskarna.

Jag försökte googla på diskarna, gick inte något vidare. Namnen är lite förvillande, då det inte står riktigt lika dant som på Intels hemsida. Men vissa av dem är Intels senaste och de andra generationen innan, eller har jag fått allt om bakfoten?

Tacksam för svar,
Red Onion

Permalänk
Medlem

310 är versionen med mSATA anslutning och kommer troligen inte att passa i din dator, det du är ute efter är antingen intel 320 eller 510. 510 är snabbare men för att utnyttja prestandan i en 510 full ut så måste man ha moderkort som stödjer sata 6gbit/s, annars så blir det ingen större skillnad mot 320.

Angående raid-0 så blir prestandan högre, men huvudsakligen när man arbetar med större datamängder. Små enskilda läs/skriv-förfrågningar går i samma fart oavsett raid och det är mycket sådant när tex operativ laddas. Däremot kan man nog märka skillnad när man laddar banor i spel mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

310 är versionen med mSATA anslutning och kommer troligen inte att passa i din dator, det du är ute efter är antingen intel 320 eller 510. 510 är snabbare men för att utnyttja prestandan i en 510 full ut så måste man ha moderkort som stödjer sata 6gbit/s, annars så blir det ingen större skillnad mot 320.

Angående raid-0 så blir prestandan högre, men huvudsakligen när man arbetar med större datamängder. Små enskilda läs/skriv-förfrågningar går i samma fart oavsett raid och det är mycket sådant när tex operativ laddas. Däremot kan man nog märka skillnad när man laddar banor i spel mm.

Vad menar du med inte passa?
Jag bygger inte datorn själv, jag fick välja på de diskarna när jag konfigurerade. De borde väl inte erbjuda diskar som inte passar?

Hmm, antar att jag måste maila och fråga dem om moderkortet för att få reda på om det lönar sig med 510 serien?

Var det bra diskar annars, eller ska jag beställa från annat håll där de erbjuder andra varianter? Vad skulle detta kunna vara i så fall?