Internet hastighet upp och ned

Permalänk
Medlem

Internet hastighet upp och ned

Hej jag har installerat Ubuntu på min dator och det är förvånandsvärt väl fungerande men jag undrar jag använder trådlöst internet och hastigheten är fruktansvärd. ( jag hade Windows innan med samma och det fungerande 100%)

Själva problemet är egentlgen att jag har max hastighet i ca 1 min efter jag har "connectat" till vår router men sedan så fallerar det och ligger kanske på 1/ 10 av ursprungliga hastigheten..

Jag undrar självklart vad jag gör för fel och vad som jag kan åtgärda (Jag är ganska noob , så om jag har missat något så nämner jag detta)

Tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem

Låter som dåliga drivrutiner om det funkar ok i win med samma förutsättningar i övrigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att det funkar till 100% i början men blir sämre sedan.

Permalänk
Rekordmedlem

Just så om tex en buffert inte funkar. om du bara ändrar mellan win o ubuntu o inte gör nått annat så är det ju ett mjukvarufel, troligast är nått med dåliga drivrutiner

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

inte direkt lätt att hitta drivers .. USCH!

Permalänk
Rekordmedlem

Nä det kan vara bökigt att hitta om det inte stöds redan från början, speciellt om det är trådlöst, vad har du för nätverkskort och dator ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja datorn är ju ett hembygge och mitt trådlösa är:
d-link DWL-G122 H/W version:C1 fw: version:3.30(e)

Permalänk
Rekordmedlem

Verkar ju finnas flera olika kretsar i den modellen, men det finns en del varianter för att få fart på dem om man söker runt på nätet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Får se om jag hittar något lämpligt sätt annars blir det väl windows igen :/

Permalänk
Rekordmedlem

Trådlöst kan vara bökigt om man inte har nån "stabil" modell typ intels, usbdonglar är ju nästan gratis o de byter ofta chips i dem för att jaga priset, men det finns en del som har usb stöd. du får luska reda på vilket chip du har o prova på chiptillverkarens sida, men linux är mycket bra på att hitta nya trådlösa delar tycker jag. tex att koppla upp mot mobilen är bättre i ubuntu än i win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.