Prestandaproblem vid virtualisering (debian + vmware server 2)

Permalänk
Medlem

Prestandaproblem vid virtualisering (debian + vmware server 2)

Hallå på er! Dags för mig att dumpa ett till jobbigt problem.
För att försöka hålla inledningen kort; Jag köpte för några veckor sedan en ny server. Servern kör Debian och jag vill kunna testa på att leka virtuellt. Därför installerade jag vmware server 2 och med hjälp av en superpatch så lyckades jag utan problem.

Jag slängde upp två virtuella maskiner, en med Windows Server 2008 R2 och en med Debian. Det var två saker som jag la märket till.
- Det tog otroligt lång tid att installera. Riktigt långsamt. Verkar vara när den skriver filer eller liknande.
- Allt fastnar upp, kanske i 10-15 sekunder där det inte går att göra någonting. SSH respektive RDP-sessionen hänger sig och den virtuella maskinen svarar inte längre på ping. Sedan plötsligt hoppar det igång igen, fungerar ett tag och så uppstår samma problem på nytt.

Jag är ganska ny vad gäller just virtuella maskiner så jag har försökt felsöka så gott som det går. En sak jag reagerade starkt på är om jag kör en top under t ex en aptitude-install. Detta är alltså ifrån den virtuella maskinen i sig och inte "grunddatorn":

Cpu(s): 20.6%us, 2.3%sy, 0.0%ni, 0.0%id, 77.1%wa, 0.0%hi, 0.0%si, 0.0%st

Maskinen verkar även hoppa upp i detta värde precis när den "hänger" sig.
Tittar man i manualen: "iowait - Amount of time the CPU has been waiting for I/O to complete.".
Förstår inte riktigt vad det betyder, men den verkar kö:a input/output på något sätt, stämmer det?

På grunddatorn är detta också värde också ganska högt i mellanåt (obs har EJ några problem att det på något sätt hänger sig här)

Cpu(s): 0.8%us, 0.6%sy, 0.0%ni, 72.6%id, 25.8%wa, 0.0%hi, 0.2%si, 0.0%st

Vet ej hur jag kikar detta på WS2008R2-maskinen men jag kan anta att det är liknande värden.

Hårdvaran i grunddatorn borde det inte vara något problem med:
Asus P8P67-M PRO REV B3
Intel Core i5 2500K 3,3GHz
Corsair 12GB (3x4096MB) 1600MHz VENGEANCE
Systemdisken som debian ligger på är 250GB Hitachi 7K1000.C och där själva maskinerna körs ifrån är 2TB Western Digital Caviar Green (2 st, speglade med varandra)

Men det är nu jag vänder mig till er, kära duktiga medlemmar. Hur går jag vidare i min felsökning? Finns det någonting mer jag kan testa, någon logg jag kan titta på? Kan det vara Western-hårddiskarna som inte alls hinner med och bör lägga det på systemdisken istället? Är det ens I/O wait som är problemet eller är det en siffra jag bara fått i huvudet och kanske egentigen är helt normal?

Mycket uppskattat om någon skulle vilja slänga iväg ett litet tips. Vore så underbart att få detta att fungera
Tack på förhand!

/Daniel

Permalänk
Medlem

Jag skulle tippa på för slö lagring... Speciellt om dom är speglade blir det ännu långsammare.

Hur är dom speglade? Någon slö dåligt inbyggd raid på moderkortet eller kör du med mdadm som är att föredra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

Jag skulle tippa på för slö lagring... Speciellt om dom är speglade blir det ännu långsammare.

Hur är dom speglade? Någon slö dåligt inbyggd raid på moderkortet eller kör du med mdadm som är att föredra?

Hej! Tack så mycket för ditt svar. Jag använder mdadm för raiden. Så det kan vara hårddiskarna som rent av är kassa dvs? Skulle kunna testa sätta upp en maskin på systemdisken och se om det blir någon skillnad. Tycker ändå den borde orka med något i den här stilen..

/Daniel

Permalänk
Medlem

Testa något annat än vmware server 2, som virtualbox, kvm eller qemu.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Ja du skulle oxå kunna testa med vmware esxi istället. Då får du iofs inget OS i botten. Men den ska inte slöa ner något som ett OS emellan gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Testa något annat än vmware server 2, som virtualbox, kvm eller qemu.

Tack så mycket, ska kika på alternativ och se om jag upplever samma problem där också!

Skrivet av =JoNaZ=:

Ja du skulle oxå kunna testa med vmware esxi istället. Då får du iofs inget OS i botten. Men den ska inte slöa ner något som ett OS emellan gör.

Tack igen! Är esxi gratis att använda? Det skulle kanske vara ett alternativ. Servern står även som router och då lär ju ett virtualiserat OS få sköta själva routingen (t ex debian), men det borde inte vara några problem?

Nu har jag lite att pilla med i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av woicer:

Tack så mycket, ska kika på alternativ och se om jag upplever samma problem där också!

Tack igen! Är esxi gratis att använda? Det skulle kanske vara ett alternativ. Servern står även som router och då lär ju ett virtualiserat OS få sköta själva routingen (t ex debian), men det borde inte vara några problem?

Nu har jag lite att pilla med i alla fall

Japp, det är det. Microsofts hyper-v är ett annat alternativ om du vill ha en hypervisor.

Du kan även använda en routerdist som pfsense som brandvägg om du vill det.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av woicer:

Tack så mycket, ska kika på alternativ och se om jag upplever samma problem där också!

Tack igen! Är esxi gratis att använda? Det skulle kanske vara ett alternativ. Servern står även som router och då lär ju ett virtualiserat OS få sköta själva routingen (t ex debian), men det borde inte vara några problem?

Nu har jag lite att pilla med i alla fall

Fast esxi är kinkig med hårdvaran. Hyper-v fungerar där windows fungerar. Sedan finns ju xen-server också som alternativ.

Permalänk
Medlem

Tack återigen för svaren :)! Hyper-v, är det en version av Windows eller är det en programvara, dvs, att jag slänger in WS2008R2 i botten och sedan använder Hyper-V för att virtualisera? Känns ändå på något sätt lite overkill då jag endast tänkt labba lite virtuellt för att lära mig. Att det ska vara så krångligt....!

jocke92: Lät mindre bra. Får ge det ett försök senare.
Tack

Permalänk
Medlem

Virtualbox är väldigt bra nuförtiden, det märks knappat att man kör en VM. Riktigt bra prestanda. Rekommenderas stort för alla generella VM-ändmål.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Hej igen! Jag tänkte bara ge er ett slut på denna historia. Det slutade med the_squonks alternativ så jag installerade VirtualBox. Väldigt bökigt att få igång utan GUI men efter att ha följt denna guide så fick jag till det. Insåg dessutom efter att dessa maskiner var igång att det går att installera ett webgränssnitt (phpVirtualBox), då är det ju lika simpelt som med den grafiska varianten.

Har kört dessa i några timmar och inte upptäckt att dessa fastnar på samma sätt. Någon procent i %wa men det är inte så konstigt. Slutade lyckligt det hela.

Tack för alla svar och ni som la ner tid för att hjälpa till