Trasig HDD i NAS, problem med dustin.

Permalänk
Medlem

Trasig HDD i NAS, problem med dustin.

Hej jag har ett litet problem här som ni förhoppningsvis kan svara på.

Jag har köpte en Western Digital ShareSpace ifrån dustinhome. Detta är en NAS med 4stycken diskar uppsatta i raid5.
Denna produkt riktar sig mot hemkontor och lite mindre företag med syftet att ge driftsäkerhet till en godtycklig summa pengar.
Anledningen att jag köpte denna var så att ifall en av diskarna gick sönder skulle jag kunna byta ut denna utan att gå miste om någon data.
Nu är det så att en av diskarna har gått sönder. Jag ringde då till dustin och rapporterade detta och vad fick jag som svar? att jo de kunde fixa disken ,men jag var tvungen att skicka in hela enheten??
Så antingen skickar jag in hela enheten och blir av med all data eller så får jag betala för en ny disk själv.
I mina ögon är det som att jag inte har någon garanti alls på denna produkten. Vad är vitsen med en raid enhet om jag ändå blir av med datan ifall en disk går sönder?

Jag är mycket besviken nu och kommer aldrig handla ifrån dustin igen ifall detta inte löser sig.

Min fråga är nu. Är detta rätt? är detta dustins policy och finns det något jag kan göra?

Permalänk
Medlem

Du kan ju kopiera datan till någon annan disk medan Dustin ersätter din disk?

Permalänk
Medlem

En snabb fråga, kör du utan backup bara för att din NAS har raid5?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Gorgonzola: Har tyvärr ingen sådan stor disk ledig.

ari86: Jo jag har funderat på att vända mig direkt till WD, hade dock hoppats slippa det.

Hardware guy: Nej jag har en backup på det viktigaste, men långt ifrån allt.

Permalänk
Medlem

WD är väldigt bra att ha att göra med. Företaget jag jobbar på har helt å hållet kopplat bort mellanhänderna, så fort en disk pajjar så gör vi en rma till WD, man får en disk några dagar senare, sen byter man disken och skickar tillbaka den felaktiga. visst tar det kanske någon dag längre att få en ny disk, men man slipper allt annat strul

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

WD är väldigt bra att ha att göra med. Företaget jag jobbar på har helt å hållet kopplat bort mellanhänderna, så fort en disk pajjar så gör vi en rma till WD, man får en disk några dagar senare, sen byter man disken och skickar tillbaka den felaktiga. visst tar det kanske någon dag längre att få en ny disk, men man slipper allt annat strul

Kan bara hålla med om detta. Det är oftast mycket enklare att ta reklamationsärenden genom tillverkaren än genom återförsäljaren, förutsatt att tillverkaren tillåter direktkontakt för RMA för slutkunder.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Dustin AB

Hej!

Den möjligheten vi har i samband med ett garantiärende är det som tillverkaren täcker. När det gäller Western Digitals NAS-lösningar som kommer förbestyckade med diskar har vi ingen möjlighet att byta ut enskilda diskar via tillverkarens garanti utan de kräver att få in hela enheten för ett garantiutbyte. Det blir själva "produkten" som byts på garantin och en färdig NAS med diskar är en specifik produkt på pappret. Köper man en tom NAS med fyra separata diskar kan vi alltid byta diskarna för sig på respektive diskens garanti.

Det kan givetvis vara så att WD erbjuder andra smidiga lösningar direkt via sin support än via sina garantiservicekanaler så det skadar absolut inte att höra med dom om alternativa lösningar.

Beklagar att det inte går att lösa på ett supersmidigt sätt. Hör gärna av dig med feedback, oavsett om WD kan hjälpa till eller inte (till jm@dustin.se). Om vi kan raffinera några rutiner gällandes dylika serviceärenden så är vi intresserade av det om möjligheter finns.

Mvh,
Jüri Martoja
Dustin AB

Visa signatur

Med vänliga hälsningar,
Jüri Martoja, Dustin AB

:. Dustin Home på Facebook
:. www.dustinhome.se | www.dustin.se

Permalänk
Medlem

Har kontaktat WD nu och väntar på svar.

JMartoja: ok, då förstår jag. Jag tycker dock att det är mycket dåligt att denna informationen inte står i klartext när man köper produkten. Det känns som hela idén med en raid5 NAS försvinner när det blir såhär.
Jag köpte en allt i ett produkt för att jag trodde att garanti ärende skulle gå smidigare så, inte tvärtom.

Permalänk
Medlem

Produkten tappar ju lite sitt ändamål kan man ju tycka när man måste skicka in rubb och stubb, om man vill ha det på garanti,

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Produkten tappar ju lite sitt ändamål kan man ju tycka när man måste skicka in rubb och stubb, om man vill ha det på garanti,

Precis min tanke. Varför har dustin ens denna i sortimentet om det nu är såhär?

Permalänk
Medlem

Jag hade sett till att ha en disk hemma och kunnat byta direkt. Vad gör du om en disk till går sönder i väntan på en ny disk?
Om nu Wd av återförsäljaren kräver hela paketet är det ju riktigt fult av dem men även dumt att det inte står i beskrivningen när man köper den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jag hade sett till att ha en disk hemma och kunnat byta direkt. Vad gör du om en disk till går sönder i väntan på en ny disk?
Om nu Wd av återförsäljaren kräver hela paketet är det ju riktigt fult av dem men även dumt att det inte står i beskrivningen när man köper den.

Kapitel 12 i manualen om man tar sig tid att läsa den

Citat:

Om ett fel inträffar och du vill utföra service på produkten själv, besök WD Teknisk
Support på support.wdc.com och sök i kunskapsdatabasartikel 2569 för
detaljerade anvisningar om hur du skaffar en ersättningsdisk. Ha de här sakerna
till hands när du kontaktar teknisk support: produktens serienummer, inköpsdatum
och serienummer på den/de hårddiskar som kräver utbyte. När du har fått den
eller de utbytesenheter som du behöver, följ nedanstående instruktioner för att
utföra service på WD ShareSpace.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

enheten används inte nu så ingen risk för att en till disk går sönder.

och 2569 hos wd är bara en guide för hur man fysiskt byter en disk. ingen hjälp direkt.

Permalänk
Medlem

Precis efter instruktionerna hur disken plockas ut länkas hur man gör för att få disken utbytt, varav ena sättet i mitt tycke är mycket generöst.

Citat:

Advance Replacement
We ship the replacement product to you first before receiving your defective product. You have 30 days to send us your defective product.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag har redan kontaktat wd och väntar på svar.
Och det står inte där hur man gör för att lätt få en ny, man måste kontakta dem för just denna produkten. Gör man ett online rma ärende så är det hela enheten vilket jag inte vill göra.

Permalänk
Medlem

"Replace the internal hard drive from the directions in Answer ID 8: How can I replace a product under warranty?."
Jag läser överallt att det är instruktioner om hur man ska få en disk utbytt från enheten, men jag har inga serienummer för att komma vidare. Det kanske ändras senare i RMA-kedjan?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Följer du den RMA sidan så är det för att byta hela din nas. Vill du bara byta en disk måste man skicka en epost så de kan lägga någon special RMA.
iom att jag inte har serienumret och det inte finns någon enskild garanti på själva disken så blir det tyvärr såhär.
Väntar på svar från dem fortfarande.

Permalänk
Medlem

Verkar helt klart som att man bör undvika dessa färdiga NAS som säljs och köpa en tom NAS, och diskar för sig.
Kanske finns metoder och sätt att byta en trasig disk, men verkar ju otroligt omständligt, och måste man skicka in hela enheten är ju driftsäkerheten lika med 0 åtminstone om man ser till garantier

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Så nu är en RMA lagd och jag väntar på en ny HDD ifrån WD.

Permalänk
Medlem

Har nu fått en ny HDD av WD och returnerat den gamla.
Ena problemet var att jag själv fick stå för returen av disken till wd i tyskland.

Nu står min nas och återskapar raiden iaf så jag är glad