Permalänk
Medlem

Cross spel

Hej.
Jag är ute efter ett realistiskt cross-spel dvs så lite arcad känsla som möjligt, har hittat ett spel som jag tror kan vara vad jag söker: http://mxsimulator.com/ Men jag tycker 400kr är lite dyrt för ett spel som inte är nytt.. Så jag undrar om det finns någon sida som säljer spelet till ett bättre pris eller om det finns något liknande spel?
(mx vs atv går bort.. För mycket arcad känsla)

//BesteN

Permalänk
Medlem

slänger in en kommentar så jag hittar hit igen, vill också veta om de finns nå vettigt

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Moto racer var det första motorcyckel spel jag körde, landsväg+cross, riktigt vacker på den tiden, dock 1an, en 3a verkar finnas. kan inte säga hur crossdelen var på det, alldeles för längesedan, och 2 spelgenerationer tillbaka
http://www.youtube.com/watch?v=ZvbHJukDnGA

föredrog moto racer framför motocrossmadness får jag säga.

motocrossmadness är inte direkt realistiskt i hur långt man kan flyga. men stadiumbanorna var väl någorlunda vettiga, det blev inga extrema farter, och därmed inte "hej jag flyger 300 meter trickar lite i luften och landar utan problem" något som mest hände när man körde fritt ute i öknen.
de "riktiga" banorna fungerade dock någorlunda, kring hur man trillar mm om man drar in in i någon sarg/box vid sidan om.

sedan är det satans svårt att göra ett realistiskt motocrossspel,
det är ju lite mer att hålla koll på än för ett bilspel, ska man göra ett crossspel realistiskt skulle det vara ospelbart, joystick för balans framåt bakåt, med feedback så man har chans att parera minsta skit, helst i ett "styre" då man parerar med båda, olika karraktär om man bromsar fram/bak. osv osv.
så det dom bygger är ett spel, där alla karraktärer förutsätts vara proffs, och sköter "allt" åt dig, och då löser de ju även alla små klantigheter man får för sig att göra.
så personligen är jag övertygad om att ett realistiskt cross spel aldrig kommer hända, Motocross madness och annat är inte jättelångt ifrån hur riktigt det kan bli.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Vad jag har hittat så kommer nog MX simulator närmast verkligeheten men grafiken är ju ungefär den samma som motocross madness och då känner jag att 400kr är lite mycket.
Vet att jag var besatt av både motocross madness 1 och 2 på tiden dom var nya minns att man även kunde ladda ner banor som folk hade gjort vilket förlängde livslängden på spelet markant.

Kolla in MX simulator på youtube, ser riktigt bra ut fysik och realism mässigt, hade det inte varit för den sunkiga grafiken hade det nog varit ett givet köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BesteN:

Vad jag har hittat så kommer nog MX simulator närmast verkligeheten men grafiken är ju ungefär den samma som motocross madness och då känner jag att 400kr är lite mycket.
Vet att jag var besatt av både motocross madness 1 och 2 på tiden dom var nya minns att man även kunde ladda ner banor som folk hade gjort vilket förlängde livslängden på spelet markant.

Kolla in MX simulator på youtube, ser riktigt bra ut fysik och realism mässigt, hade det inte varit för den sunkiga grafiken hade det nog varit ett givet köp.

hmm, tyckte inte det såg överdrivet realistiskt ut ärligt talat, men fortfarande bättre än Madness måvara.
segt, hojta till om du hittar något häftigt.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

Själv älskar jag MX vs ATV serien. Dem senare spelen har dock bara varit till konsol men jag vet att MX vs ATV unleashed finns till PC. Jag har det själv och tycker att det är riktigt kul. I spelet kommer det också med en map editor där du kan skapa egna banor. Det finns också andra fordon att köra såsom: Atv, golfbil, monstertruck, buggy osv.

http://www.youtube.com/watch?v=08z_8jvQ_PU

Visa signatur

Intel dual core E7600 3,06|Nvidia 9600GT 512MB| 2x2048GB Corsair XMS 2 800Mhz|320Gb HDD|Windows 7 64 bit|MacBook 13"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

hmm, tyckte inte det såg överdrivet realistiskt ut ärligt talat, men fortfarande bättre än Madness måvara.
segt, hojta till om du hittar något häftigt.

hehe Nej men så nära man kan komma iaf, har inte riktigt hittat något spel som verkar bättre fysik och realism mässigt utan de flesta andra är arcad typ.

Man kan läsa på sidan att dom iaf försökt få det så nära verkligheten man kan komma, dock verkar det rätt svårt att lära sig spela det redan nu och många rekomenderar en gamepad.

Citat:

•Complete motorcycle physics model. Steering, suspension, clutch, transmission and power curve work just like a real bike.
•Online multiplayer with automatic prediction to compensate for lag.
•8 different bikes based on real life dyno, gear ratio and weight information.
•Intelligent computer riders. The computer riders in this game do not cheat. They obey the same physical rules and use the same exact bike as the player does.
•Fully adjustable suspension and gearing.
•Physically modeled engine noise for both 2 smokes and thumpers.
•12 event points series with novice, amateur and expert classes. Realistic tracks including Budds Creek and RedBud replicas.
•Flexible race format. Motos can be time or lap based with up to 40 riders.
•No monster trucks.
•Requires 2 GHz CPU with 1 GB RAM and 3D graphics accelerator with full OpenGL 1.1 support. Works on either Windows (XP or newer) or Linux.

Gillar förövrigt näst sista punkten "No monster trucks."

EDIT:

Skrivet av Thaman909:

Själv älskar jag MX vs ATV serien. Dem senare spelen har dock bara varit till konsol men jag vet att MX vs ATV unleashed finns till PC. Jag har det själv och tycker att det är riktigt kul. I spelet kommer det också med en map editor där du kan skapa egna banor. Det finns också andra fordon att köra såsom: Atv, golfbil, monstertruck, buggy osv.

http://www.youtube.com/watch?v=08z_8jvQ_PU

Det är inte riktigt vad jag söker, har testat spelet(n) och så men det är lite för "motocross motsvarighet till need for speed" dvs för mycket arcad känsla.

Permalänk
Medlem

Införskaffade spelet (mx simulator) och har lagt ner några timmar i det och har äntligen börjat ta mig runt banorna utan att köra åt h*lvete i varje kurva, har börjat förstå hur det funkar.

Till skillnad från vanliga cross spel som man bara svänger och gasar i är detta betydligt mer utmanande att hålla sig på banan i.
Man svänger inte som i vanliga spel utan man lutar hojjen åt hållet man ska svänga åt och sköter resten med gasen samt lutar fram, bak och åt sidorna för att parera hojjen om den vill sig till att välta eller dylikt.
I vanliga spel är det som att köra bilspel dvs svänger och gasar, eventuellt sladdar..
Innan jag förstod hur man skulle parera svängarna och att det mest handlade om att gasa rätt så kan jag säga att jag inte velat sitta på hojjen i verkligheten xD

Har även lyckats få till några fina hopp och börjar få lite bättre kontroll i små bumpsen(liite bättre, fortfarande bland de svårare momenten på banan enligt mig.)
Måste faktiskt säga att det blir roligare och roligare ju bättre man blir på det och jag märker själv att jag har blivit betydligt mycket duktigare på spelet än vad jag var från början och många saker känner man faktiskt igen från verkligheten när man kör, syftar då på hur maskinen reagerar vid gaspådrag efter en doserad kurva och sådana saker.
Närmare verkligheten än såhär tror jag faktiskt inte man kommer i ett spel.
Finns även en uppsjö banor som andra spelare gjort, både välgjorda och mindre välgjorda samt skins och sådana saker som förlänger livslängden på spelet. Och kollar man på deras sida så verkar det som om det anordnas tävlingar osv.
Det ända jag tycker är riktigt synd är just att grafiken känns väldigt gammal och skulle hemskt gärna sett spelet med uppdaterad grafik. Vet inte om det är värt 300-400:- men jag tycker helt klart att detta slår de cross spel jag testat (i realism och utmaning).
Det som sviker är som sagt grafiken samt att man inte kan göra några trick. Hade varit kul med något freestyle läge när fysiken är som den är, det är lite mer utmaning att hoppa och landa rätt, det är inte bara att mata fullt och sikta på landningen som i vanliga spel.

Skulle det vara för svårt så finns arcade läge som får det att kännas som "vanliga" cross spel men jag tycker spelet tappar all sin charm med det aktiverat och spelet känns BETYDLIGT mycket stelare och tråkigare. Skulle avråda från att använda det och istället lära sig spela som det är menat att man ska spela det.

Finns en demo version på deras sida men den är ganska tråkig men man får iaf en uppfattning om hur det funkar.

EDIT: Kanske är fel att kalla det spel, är ju en simulator

Permalänk
Medlem

Fast Mx VS Atv reflex finns ju till PC kanske inte redigt de du siktar på men du använder dig mycket av förarens kropp och likande genom att balansera med musen osv, tro de eller ej men relativt realistiskt är de.

Visa signatur

Citera för svar!