Permalänk
Medlem

långa skruvar till moderkort

Hej!

Visste inte vart jag skulle lägga detta så flytta om det hamnat fel.

Jag håller på med ett litet speciellt projekt där jag i princip skulle behöva "hänga" upp ett moderkort eller i alla fall få upp det en 4cm från chassits golv.

Alltså en skruv eller något annat som är ca 4 cm lång och har ett hål i sig där man kan skruva fast moderkortet. typ så här....

v moderkortets skruv går i här
| |
| |
| |
---------- chassi
_______andra delen av skruven/spiken/något.

Någon här som förstår vad det är jag behöver och vet vart man skulle få tag på detta?
Har frågat runt på claes ohlsson och kjell och company utan resultat

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk

Gängad stång och 2 muttrar?

Permalänk
Medlem

finns det gängade stänger med ett hål på ena sidan som jag kan skruva i en moderkortsskruv i?

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

finns det gängade stänger med ett hål på ena sidan som jag kan skruva i en moderkortsskruv i?

Inte nödvändigt, se bara till att skruven har litet huvud.

Permalänk
Medlem

Eller så sätter du 3st vanliga moderkorts Distabser i varandra så har du ju typ 4centemeter

Visa signatur

Project [Mac G5]: ReBoot
Stationär: i7 2600k @ 4,4 GHz | CoolIT ECO PnP| EVGA z68 sli atx | EVGA 580 SOC SLI | Corsair 16GB VENGEANCE | OCZ Vertex3 120gb x2 Raid 0 | Corsair AX 850W
Laptop: Acer 5820gt
Dyslektiker så har svårt med stavning och meningsuppbyggnad!

Permalänk
Skrivet av Stark.Jr:

Eller så sätter du 3st vanliga moderkorts Distabser i varandra så har du ju typ 4centemeter

Standard på chassin brukar det vara 6 eller 8mm distanser. Har dock sätt att det finns upp till 30mm distanser (om vi snackar m3 distanser vill säga)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightBlizz:

Standard på chassin brukar det vara 6 eller 8mm distanser. Har dock sätt att det finns upp till 30mm distanser (om vi snackar m3 distanser vill säga)

Ja men då löser det ju sig verkligen för killen tror inte det skall vara några problem att fixa
//stark.jr

Visa signatur

Project [Mac G5]: ReBoot
Stationär: i7 2600k @ 4,4 GHz | CoolIT ECO PnP| EVGA z68 sli atx | EVGA 580 SOC SLI | Corsair 16GB VENGEANCE | OCZ Vertex3 120gb x2 Raid 0 | Corsair AX 850W
Laptop: Acer 5820gt
Dyslektiker så har svårt med stavning och meningsuppbyggnad!

Permalänk

Problemet med moderkortsdistanser är ju att det finns olika.
UNC gängad tapp för moderkortsplåt, men M3gängad insida för skruven.
Eller UNC på båda.
TS lär ju då ha varianten med UNC både som skruvhål och tapp för att skruva ihop dem.

Classe har annars gängad stav, muttarar och brickor. Med det kan du göra hur långa distanser du vill.

Dit med staven, på med en låsmutter på den höjd du vill ha moderkortet. På med en bricka, dit med kortet, sen en mutter på slutet. Det blir ju lite pilligare att få fast det dock, men problem är till för att lösas!

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

Gängad skruv/stav var nyckelordet, tog en sväng till verktygsborden och lyckades få ihop denna konstruktion.

http://imageshack.us/photo/my-images/9/2489081376374747595177...
(kan av någon anledning inte få bilden att synas)

distanserna sitter inte helt 100 så får fästa dem med superlim, denna konstruktion ska sedan sitta fast i ett plastchassi med hjälp av nedre muttern.

Undra om det finns någon risk för kortslutning nu när allt sitter i stålsaker??

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Varför göra det krångligare än man måste ???

Skaffa långa skruvar som du sätter där moderkortet skall sitta, från baksidan med muttrar, dra åt. Sen sätter du muttrar en bit in från skruvens topp, sätter dit moderkortet och låser med en mutter från ovansidan.

Sen ger det inte kortslutning, skruvarna får gärna vara jordade för det är dem i ett riktigt chassi.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det är ju ett alternativ, men nu blev det så här

frågan är hur jag jordar moderkortet då chassit är av plast?

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Kan du lite lägga en plåt bakom då som du skruvar igenom, ger lite skärmning också.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

du menar under chassit? Eller bara längst ner i chassit?

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Bakom MB.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Varför detta gnäll om jordning?
Alla komponenter blir jordade då nätagget gör det. Är chassit av plast så är det väl inget att orda om
Annars så leder ju metall fortfarande ström och då jordar även de längre distanserna TS knåpat ihop

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

Varför tror du man brukar ha plåt under MB som i sin tur är jordat mot nätagget som i sin tur antingen jordar mot PE i vägguttag eller i fall utan jordat uttag mot nollan över kondensatorerna i nätfiltret.

Hur skulle distanser i metall påverka jordningen, du får inte någon sluten krets om de bara sitter i moderkortet.

Men visst, kör utan jordning, det går.

Kan tillägga att jag sett styrkort till äldre plc system av rackmodell som försetts med jordplan över pcb:s baksida EFTER en dödsolycka på en industri när en maskin löpt amok och krossat skallen på en arbetare. Så jordad skärm kan finnas av en anledning, att skärma av störningar åt båda håll.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.