Ny Laptop. (Film och en del spel) Runt 10,000.-

Permalänk

Ny Laptop. (Film och en del spel) Runt 10,000.-

Jag letar efter en ny Laptop.
Kommer till största del användas till film, musik och lite spel.

Lite önskningar:

Stor HDD Runt 1TB (Eller med en SSD)
Gärna Intel i7 (Sandy Bridge)
Spela upp FULL HD utan problem
Minst 15.6-17 skärm 1080P

Pris runt 10,000.-

Alla tips och tankar är önskvärda

Permalänk
Inaktiv

Msi Gx660 Eller Asus G53/73! Mycket prisvärda datorer!

Permalänk
Medlem

Om du är student så får du 15% rabatt hos dell, de har precis släppt Alienware m14x, iof 14,1" men värt att kolla upp

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Skrivet av ashashiva:

Om du är student så får du 15% rabatt hos dell, de har precis släppt Alienware m14x, iof 14,1" men värt att kolla upp

Tyvärr inte student. Sen känns det som att 14" blir allt för litet....

Permalänk
Skrivet av anon162937:

Msi Gx660 Eller Asus G53/73! Mycket prisvärda datorer!

Gillar designen skarpt på MSI. Dock känns det som något snålt med bara 500gb hdd. Och bra specar...

Permalänk
Avstängd

Du har 2 HD platser i den bara köpa en till disk så har du mera utrymme!
Bytte tillbaka min gx660 som jag sålde till en snubbe med mina nya stationära så mycket saknade jag den för den är rent guld asså!
Krånglar aldrig bra prestanda tyst bra bild på den bra kylning osv.
Kommer aldrig sälja den igen, så satsa på en gx660 så kommer du bli nöjd.

Permalänk

Har tittat lite på MSI GE620-025NE Nyare design, riktigt clean. OK specar och ett bra pris. Skulle de vara något att satsa på istället för GX660 ???

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_e_b:

Har tittat lite på MSI GE620-025NE Nyare design, riktigt clean. OK specar och ett bra pris. Skulle de vara något att satsa på istället för GX660 ???

Verkar inte som att du har FHD på den skärmen. Det är dessutom ett rätt trött grafikkort men det kanske inte var prio för dig? Annars är det väl en hyfsad dator. Den verkar däremot inte finnas på lager under 10 000kr.

Visa signatur

AMD 3500+ Winchester @ 2.7 Ghz || DFI Lanparty SLI-D || 2x512 PC3200 OCZ Rev 2 || POV Geforce 6800 GT @ Ultra+ || VF700CU || 74 GB Raptor SATA || 2x 200 GB Seagate Barracuda SATA || Maxtor OneTouch 250 GB || DangerDen TDX || DDC 12V || Dual Heatercore || Chill 510W || Chieftec DA Bigtower || 2x ADDA 120mm || 3x ADDA 80mm || 2x Revoltec 80mm || NEC 3520 IDE

Permalänk
Skrivet av RatCat:

Verkar inte som att du har FHD på den skärmen. Det är dessutom ett rätt trött grafikkort men det kanske inte var prio för dig? Annars är det väl en hyfsad dator. Den verkar däremot inte finnas på lager under 10 000kr.

Ursäkta min okunninghet men vad betyder FHD???
Jag spelar inte jätte mycket... Bara en del, väldigt mycket till och från. Och inga första personspel.
viktigare att man kolla film, både på datorn och att de funkat att köra den till hemmabion.
Men om de nu är så att man kan sätta in egna diskar utan större problem är det oxå ett alternativ såklart

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av alexander_e_b:

Ursäkta min okunninghet men vad betyder FHD???
Jag spelar inte jätte mycket... Bara en del, väldigt mycket till och från. Och inga första personspel.
viktigare att man kolla film, både på datorn och att de funkat att köra den till hemmabion.
Men om de nu är så att man kan sätta in egna diskar utan större problem är det oxå ett alternativ såklart

då är MSI för dig, det går väldigt lätt att sätta in en till HDD/SSD och byta saker, och FHD betyder Full HD

Permalänk
Medlem

FHD = Full HD

Permalänk
Skrivet av anon162937:

då är MSI för dig, det går väldigt lätt att sätta in en till HDD/SSD och byta saker, och FHD betyder Full HD

Ja vad jag läst så kan jag nog hålla med om att FHD kan bli lite väl mycket på en 15,6" skärm...
Så de e absolut inget tvång. Kör man film lär man ändå inte märka någon större skillnad på så lite skärm...
Vad jag sett på bilder tycker jag att MSI modellerna ser riktigt läckra ut. ASUS ser stor och bullsig ut...

Permalänk
Medlem

Vad sägs om denna då?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=856036

Det finns en variant utan FHD och är 1000kr billigare också

Permalänk

Asus N53SN borde funka perfekt för dig, den är snyggare än dom renodlade speldatorerna men borde ändå klara av alla spel (iaf på medium tror jag).

Visa signatur

In God We Trust

Permalänk
Skrivet av nirellen:

Vad sägs om denna då?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=856036

Det finns en variant utan FHD och är 1000kr billigare också

Snyggare än dem andra ASUS helt klart. Kassare GPU
Dock verkar de som dem har lite problem med sina T-bord. Väldigt mycket flex i dem...
Men annars bra specar. Som sagt bättre GPU och HDD hade varit önskvärt

Permalänk
Skrivet av Knightstreet:

Asus N53SN borde funka perfekt för dig, den är snyggare än dom renodlade speldatorerna men borde ändå klara av alla spel (iaf på medium tror jag).

Tror är aldrig ett bra ord

Permalänk
Inaktiv

Sitter faktiskt med FHD nu på 15 tummare och det är klart bekvämt... vanesak tror jag...

Permalänk
Skrivet av anon162937:

Sitter faktiskt med FHD nu på 15 tummare och det är klart bekvämt... vanesak tror jag...

Så vilken tycker du då??? (Som inbiten MSIare i guess )

Permalänk
Medlem

Du borde klämma och känna lite innan du köper, skiljer mycket mellan tillverkar även om de har samma hårdvara.

Permalänk
Skrivet av ClockArt:

Du borde klämma och känna lite innan du köper, skiljer mycket mellan tillverkar även om de har samma hårdvara.

Jo jag vet. Va en snabbis på MM i Lund. Men dem hade inge kul alls...
Men någon som vet någon som är bättre i/ runt Lund ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Sitter faktiskt med FHD nu på 15 tummare och det är klart bekvämt... vanesak tror jag...

Håller med om detta, FHD på 15,6" är helt perfekt för mig. Men det varierar såklart från person till person.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av alexander_e_b:

Så vilken tycker du då??? (Som inbiten MSIare i guess )

jag tycker du satsar på någon i Msis gamer serie, GT660 är ju billig och väldigt bra, annars e det ju GX660 som gäller! och om du nu inte gillar FHD så passar ju GT660 dig... den kör ju med 1366*768!
Mvh Simon

Permalänk
Skrivet av anon162937:

Sitter faktiskt med FHD nu på 15 tummare och det är klart bekvämt... vanesak tror jag...

Lite OT men har du skaffat dig en MSI GT680R-092NE som det står på din signatur eller har jag missat nåt. Lite nyfiken då.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Skrivet av alexander_e_b:

Jo jag vet. Va en snabbis på MM i Lund. Men dem hade inge kul alls...
Men någon som vet någon som är bättre i/ runt Lund ??

GH-Data vid mårtenstorget?

Visa signatur

In God We Trust

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.

Är det denna GX660 folk pratar om?
http://www.inet.se/artikel/1969792/msi-gx660-radeon-hd-5870

Eller är det bara de dyrare varianterna som är värda att kolla in? FHD är ju trevligt men jämför jag prestandan så ser jag att man får likvärdig processor/minne/hårddisk för några tusenlappar under priset, men hur bra är grafikkortet egentligen? Jämfört med t.ex. GeForce GT540M?

Har GX660 som jag länkade till även 2 platser för hårddiskar? ("eSata"?)

Jag jämför med t.ex.:
http://www.inet.se/artikel/1969643/acer-aspire-5742g

Permalänk
Medlem
Skrivet av mjeuuu:

Lånar tråden lite.

Är det denna GX660 folk pratar om?
http://www.inet.se/artikel/1969792/msi-gx660-radeon-hd-5870

Eller är det bara de dyrare varianterna som är värda att kolla in? FHD är ju trevligt men jämför jag prestandan så ser jag att man får likvärdig processor/minne/hårddisk för några tusenlappar under priset, men hur bra är grafikkortet egentligen? Jämfört med t.ex. GeForce GT540M?

Har GX660 som jag länkade till även 2 platser för hårddiskar? ("eSata"?)

Jag jämför med t.ex.:
http://www.inet.se/artikel/1969643/acer-aspire-5742g

Ja, det är den som är GX660 som talas om. Den är enligt mig den mest värda spel laptopen just nu. Noteboockcheck har en lista över hur bra grafikkort är, 5870 hamnar på 19de plats medan gt540 hamnar på plats 69, ganska stor skillnad mellan dem. http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-...
Här är information om båda grafikkorten om du vill jämföra dem,
http://www.notebookcheck.net/ATI-Mobility-Radeon-HD-5870.2307...
http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-540M.41715.0.h...

Det finns plats för två hårddiskar i den.
Det finns också gt660 för 1000kr mindre, men med gx660 får du lite bättre processor, full HD skärm och bättre grafikkort, jag tycker iaf det är mycket värt en 1000 extra!

Permalänk
Medlem

Tack för infon!

Jo jag håller med om att en tusenlapp extra för GX istället för GT verkar värt det.

Det får nog bli en GX660R för mig.

Permalänk

Vad är det som skiljer den vanliga från R ??
Mer HDD samt annan CPU?!
Hur stor skillnad är det på CPUerna ???

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cokeman66:

Lite OT men har du skaffat dig en MSI GT680R-092NE som det står på din signatur eller har jag missat nåt. Lite nyfiken då.

Har skaffat en ja! Kommer ett test nästa vecka på den! xD

Permalänk
Skrivet av anon162937:

Har skaffat en ja! Kommer ett test nästa vecka på den! xD

Ok grattis till köpet. Väntar spänt med recension och lite bilder från den.

Vad kom det sig att du köpte GT 680R ? det var ju inte längesen du köpte din GT 660.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).