"reboot and select proper boot device" Vid start

Permalänk
Medlem

"reboot and select proper boot device" Vid start

Hej, nu är det så att jag skulle sälja den gamla datorn och så har det redan börjat strula inför försäljningen av den..

Han jag skall sälja den till ville ha med Windows 7, så jag tänkte att jag skulle vara schysst och installera det åt honom.

På min egna dator kör jag med en 60gigs SSD disk med OS och lite annat på, och en 500gigs med en del spel och musik/filmer.

Till killen jag skall sälja datorn till köpte jag till en 1TB F3 disk till, och redan när jag försöker installera OS dyker "reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key" meddelandet upp i bios, okej tänkte jag, då har jag nog brännt ut skivan fel. Men icke sa nicke, har testat allt möjligt ifrån att ställa in BIOS Boot order till att ändra mellan SATA/AHCI.

Ingenting jag försöker med löser det, jag har googlat det och kollat igenom andra personers guider och mycket annat.

Att tillägga* Det fungerar att boota med den hårddisken ifrån min egna dator, vilket jag tycker är ännu mer skumt, och som leder mig till den andra datorns Moderkort. Men jag har redan resettat det och uppdaterat BIOS.

Svar uppskattas, då jag vill ha det fixat till imorgon, har försökt fixa det på egen hand i snart en vecka nu och är jäkligt less på det :<

//GeeZe

Permalänk
Medlem

Skivan verkar inte vara bootbar, bränn om den på lägsta möjliga hastighet och du måste bränna en avbildning med Image burner eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Skivan verkar inte vara bootbar, bränn om den på lägsta möjliga hastighet och du måste bränna en avbildning med Image burner eller liknande.

Varför fungerar hårddisken i min andra dator då? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geeze:

Varför fungerar hårddisken i min andra dator då? :/

Han skrev att det troligen var bränningen som var fel på inte hårddisken?
Ställt in att den ska boota med dvd-spelaren först?

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullis:

Han skrev att det troligen var bränningen som var fel på inte hårddisken?
Ställt in att den ska boota med dvd-spelaren först?

Aah, det också, borde jag testa att bränna ut skivan ytterliggare en gång, med imageburner eller något denna gången, och testa igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geeze:

Aah, det också, borde jag testa att bränna ut skivan ytterliggare en gång, med imageburner eller något denna gången, och testa igen?

Kör img burner, det borde funka.
Minns inte hur jag gjorde men körde nog en dvd-kopia i nero. Från daemon tools till dvd om du förstår vad jag menar?

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullis:

Kör img burner, det borde funka.
Minns inte hur jag gjorde men körde nog en dvd-kopia i nero. Från daemon tools till dvd om du förstår vad jag menar?

Bränner över med imgburner just nu, om inte detta fungerar bliré tippen med datorh*lv*t*t!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullis:

Kör img burner, det borde funka.
Minns inte hur jag gjorde men körde nog en dvd-kopia i nero. Från daemon tools till dvd om du förstår vad jag menar?

Testade att installera men resulterade endast i att jag fastnade i Windows is Loading skärmen efter "Windows is loading files" när jag försökte ominstallera Windows 7 :/

Permalänk
Medlem

Fick nu iordning på allt, använde imgburn och då fungerade DVD brännaren som tur var, men fastnade sedan i "Windows is starting" men löste det genom att dra ut tangentbordet ur USB porten. Tack för hjälpen